Festivalul de teatru în aer liber ApăAerFoc
Zbor în trecut - expoziţie de fotografii aeriene
REHAU ARTCampus România 2007

 
sus

Răzvan Bănică

Despre mecanisme şi tonifieri
în Parcul Tineretului

În ultimele săptămâni am asistat cu bucurie la o veritabilă campanie a ICR-ului de scoatere a teatrului din sălile închise şi mici ale teatrelor - în aer liber. Ea s-a adresat publicului de rând, deşi spectacolele nu au fost nici de rând şi nici banale.
Trupele sunt celebre, venite din ţări depărtate, foarte bine cotate internaţional, lucruri contrare cu ceea ce ne obişnuisem până acum. Este vorba de patru spectacole de teatru în aer liber desfăşurate pe perioada a patru weekend-uri:
14-15 iulie - trupa Strange Fruit din Australia cu spectacolul The field
21-22 iulie - trupa Teatro Ka din Portugalia cu spectacolul Aripa destinului
28-29 iulie - trupa Ilotopie din Franţa cu spectacolul Reflexiile lui Narcis
4-5 august - trupa Tuig din Olanda cu spectacolul Salto Vitale.
Din nefericire din motive sezoniere am pierdut spectacolul trupei Teatro Ka, despre care nici nu voi pomeni în continuare.

Toate spectacolele s-au petrecut în Parcul Tineretului din Bucureşti, un parc mai puţin central, din alegerea locaţiei putând transpare intenţiile de popularizare ale teatrului de calitate. Căci publicul a fost mai mult decât eterogen, plecând de la pasionaţii de teatru şi mergând până la românaşul de toate zilele, proaspăt sosit de la un mic şi o bere.

Din cele trei spectacole văzute, cel mai aproape de înţelegerea spectatorului mai curând neavizat a fost al celor de la Strange Fruit, apropiat de teatrul clasic prin alcătuirea din mici povestioare fără pretenţii, presărate cu mimică asemănătoare cu cea a filmului mut. Tuig şi Ilotopie au oferit, dimpotrivă, spectacole de atmosferă, care încercau să comunice prin metode mai puţin tradiţionale concepte complexe.

Strange Fruit
Cei de la Strange Fruit au oferit un spectacol inteligibil mai ales pentru că au apelat la mijlocele de expresie mai populare ale circului (acrobaţii la înălţime) şi pantomimei.
Personajele sunt trei perechi care de-a lungul spectacolului se iubesc, se ceartă şi se împacă, chiar se iau la bătaie (în glumă). Nimic complicat sau criptic, aceleaşi gesturi şi poveşti vechi petrecute însă la înălţime, căci fiecare personaj e prins de o prăjină flexibilă şi înaltă.

Ilotopie
Spectacolul se desfăşoară pe apă şi din cauza asta gândurile spectatorului sunt oarecum îndreptate şi către reuşita tehnică. Lacul decorat cu elemente fixe (un copac, alte acareturi) este străbătut de personaje în posturi terestre: sub un felinar, într-un pat enorm, pe bicicletă sau mânuind o maşină de tuns iarba. Acţiunile şi gesturile personajelor precum şi apariţia şi dispariţia lor din lumina reflectoarelor nu pare sa închege nici o povestire şi cu greu pot fi legate prin elemente comune.
Cum spuneam şi mai devreme, spectacolul încearcă să comunice concepte oarecum abstracte, susţinute de muzică şi instalaţiile acvatice. Un astfel de spectacol cere un exerciţiu şi un nivel de educaţie al spectatorului pe care mulţi din cei de faţă nu îl aveau. Noroc cu comunicatul de presă şi titlul piesei care ne anunţă ca spectacolul gravitează în jurul mitului lui Narcis (vezi oglindirea din suprafaţa apei). Restul de idei ca acelea legate de formarea individualităţii, supremaţia vizualului din lumea contemporană pot fi susţinute de desfăşurarea spectacolului, dar la fel de bine pot să nu fie susţinute. Totul depinde prea mult, în opinia mea, de imaginaţia spectatorului şi lecturile anterioare (eventual lectura explicaţiilor autorilor).

Tuig
Din nou este vorba de un spectacol cu cheie, un spectacol parabolă destul de criptic pentru publicul neavizat. O maşinărie gigantică este pornită de un om plasat în centrul acesteia. Acesta 'dă scânteia' unor alţi trei care cu ajutorul focului/apei şi a forţei proprii vor înălţa maşinăria şi o vor aduce spre punctul final. Tot efortul celor trei este direcţionat printr-un sistem de pârghii şi scripeţi către înălţarea micii platforme pe care se află iniţiatorul.
În cele din urmă maşinăria se opreşte şi spectacolul se încheie printr-un salt acrobatic al iniţiatorului care se roteşte într-o spirală descendentă către sol.
Nu au lipsit nici mici incidente distractive ca acela provocat de un puşti de 3-4 ani care în liniştea dinaintea saltului din piesa celor de la Tuig a început foarte ferm să strige că vrea acasă.

Iniţiativa ICR e o reuşită deplină în opinia mea şi o deschidere spre normalitate, spre o societate care se preocupă şi de bunăstarea spiritului, nu numai de cea materială. Sper ca ICR să continue în aceeaşi notă, cu spectacole de clasă şi vizibilitate amplă. Cu siguranţă participarea la aceste exerciţii va aduce publicului tonifierea acelor mecanisme mentale şi sufleteşti atât de puţin folosite în societatea de consum în care trăim.

Comentarii cititori
sus

Veronica D. Niculescu

Istoria văzută din avion

"Cea mai interesantă expoziţie de până acum, din programul Sibiu 2007!" – exclamaţia aceasta am auzit-o de mai multe ori, în timpul vernisajului de la Muzeul de Istorie din Sibiu, din 3 august. Dacă treceţi prin Capitala Culturală Europeană, mergeţi să vă convingeţi. Veţi avea ce să le povestiţi prietenilor.

Expoziţia de fotografii aeriene intitulată Zbor în trecut, realizată de Georg Gerster, reuneşte 251 de fotografii ale unor situri antice, realizate din avion, de la vestigiile din Stonehenge, Anglia, până la Turnul Babel sau Marele zid chinezesc. Iar 74 de fotografii sunt dedicate patrimoniului cultural românesc – de la bisericile Moldovei, la cetăţile Sibiului...

Imaginile şi senzaţia pe care ţi-o dau când le priveşti sunt greu de descris în cuvinte. Trebuie văzut! Sutele de fotografii, însoţite de texte explicative detaliate, te lasă cu răsuflarea tăiată.

"Elveţianul Georg Gerster, născut în 1928 în Winterthur, este unul din cei mai cunoscuţi şi apreciaţi autori de fotografii din avion din întreaga lume. Începând din anii '60, acest fotograf distins cu numeroase premii a documentat situri arheologice de pe cinci continente şi a realizat imagini de o frumuseţe greu de descris, care fascinează nu doar datorită perfecţiunii tehnice şi a calităţii estetice, ci reprezintă şi din punct de vedere ştiinţific o sursă importantă de informaţii", spune Martin Rill, cel care a realizat broşura expoziţiei.

"Gerster a fost singurul fotograf care a reuşit ceea ce părea aproape imposibil, şi anume să obţină imagini ale unor monumente antice din peste cincizeci de ţări din Africa, Asia, America, Australia şi Europa. Deoarece unele fotografiile sale au fost făcute în ţări care astăzi nu mai permit deloc sau doar cu mare dificultate survolarea teritoriilor lor, cum este de exemplu cazul Irakului, al Iranului, Siriei sau Israelului şi Palestinei, ele reprezintă o serie de mărturii inestimabile. Câteva din aceste fotografii sunt unice deoarece înfăţişează construcţii pierdute pentru totdeauna, fie că au fost inundate de lacuri de acumulare, distruse de război, acoperite de nisip sau pentru că – aşa cum s-a întâmplat cu Abu Simbel din Egipt – nu mai există astăzi în forma iniţială", adaugă Rill.

Aceasta este, spun organizatorii, prima expoziţie pe plan mondial care aduce o privire globală prin intermediul fotografiilor arheologice din avion. Înainte de Sibiu, expoziţia, aflată sub patronajul UNESCO, a fost la Londra, la British Museum.

Expoziţia de la Sibiu va fi deschisă până pe 23 septembrie, iar apoi va merge la Bucureşti şi la Sidney, în Australia.

Comentarii cititori
sus

Veronica D. Niculescu

Zece pictori creează în Reşedinţa de vară a lui Brukenthal

Zece tineri pictori se refugiază şi crează, timp de zece zile, la Reşedinţa de Vară Samuel von Brukenthal din Avrig, din apropierea Sibiului.
Între 1-10 august, REHAU România organizează, pentru tinerii pictori români, "REHAU ARTCampus România 2007". Acţiunea se desfăşoară în cadrul programului Sibiu Capitală Culturală Europeană, sub patronajul primarului Sibiu, Klaus Johannis.

Cei zece tineri artişti, Dumitru Gorzo, Marius Bercea, Dan Măciucă, Gili Mocanu, Sebastian Moldovan, Kristina Raţiu, Marius Suciu, Veres Szabolcz, Mirela Trăistaru şi Bogdan Ţucudean au fost selectaţi în luna martie, la Viena, dintre mai mulţi candidaţi.

Coordonatorii artistici ai proiectului sunt Liviana Dan, critic de artă şi curator la Muzeul Brukenthal din Sibiu, Dr. Dieter Bogner din Austria, critic, istoric de artă şi specialist în planning muzeal, Massimiliano Gioni, curator la New Museum of Contemporary New York şi director artistic al Fondazione Nicola Trussardi din Milano.

"Oprindu-se la pictură, de fapt la zece pictori din România, pentru primul ARTCampus desfăşurat în Reşedinţa de Vară a baronului Samuel von Brukenthal de la Avrig, compania REHAU ne oferă un motiv de laudă şi un model de urmat. Pictura are nevoie de economie, dar şi economia are nevoie de pictură", a afirmat criticul de artă Liviana Dan (în fotografie alături de artistul Dumitru Gorzo).
Cele mai bune trei lucrări vor fi recompensate cu premii în valoare de 3.000 de euro. Gala de decernare a premiilor va avea loc în noiembrie, în Bucureşti, şi va include o licitaţie pentru lucrările celor zece pictori, organizată de Casa Sotheby's, cu scopul dezvoltării unor programe de promovare culturală pentru copiii din România.

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theâtre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey