Premiul Courrier International
Workshop pluridisciplinar despre fenomenul căsătoriilor timpurii
Vârsta4: O Istorie Fizică
Poet finlandez la Tradem
Workshop despre avort
Premiile Gopo 2014, nominalizări
Nominalizări la Premiile UNITER, 2014

 
sus

Iulia Badea-Guéritée

 

Premiul Courrier International...pentru alte lumi literare

 

badea1O carte este o bună carte pentru că ne face să visăm? Să evadăm? Pentru că atinge în noi o coardă sensibilă? Pentru că ne schimbă? Toate acestea și nimic din toate acestea. Pentru mine, premiul Courrier International acordat anual celui mai bun roman străin publicat în Franța este, deja, o bună ocazie pentru a mă delecta auzind, în înșiruirea de premii (deja a șasea ediție), numele Florinei Iliș, al romanului Cruciada copiilor. L-am auzit deci rostit cu câteva zile în urmă, în 5 februarie, când, la Comptoir Général, am acordat, împreună cu ceilalți membri ai juriului, premiul anului 2013: Jaume Cabré, catalan, pentru Confiteor. O bună ocazie și pentru a mă interoga, încă o dată, asupra acelei stări de grație dar și ingrate de a fi membru al unui juriu literar. De a trebui să desemnezi o singură carte, din aproape o sută, de a trebui să tranșezi între La fin de l'homme rouge, de Svetlana Alexievici, și Confiteor, a lui Cabré, și de a te întreba dacă alegerea ta a fost justă. Scriam, cu un an în urmă, așteptându-l pe Assaf Gavron, autorul israelian care a primit premiul Courrier International în 2012, că una dintre întrebările - criteriu pe care ni le punem între noi, membri ai juriului, este: ai mai avea chef să oferi această carte cadou vreunui apropiat? Întrebarea apare destul de des, dar mereu neașteptat în timpul întâlnirilor noastre lunare, asemeni unei șopârle pe pietre incandescente, și ne obligă să căutăm un răspuns. Repede, automat. Ce-am dat cadou de Crăciun? Dar la aniversarea mamei? Anul acesta, amintindu-mi de întâlnirea cu Gavron, de întrebările à la Proust, puse în timpul unui interviu nocturn, pe care îl public de abia acum, la un an după (asemeni vinului, are și mai multă valoare pentru mine), m-am trezit căutând înfrigurată cartea în bibliotecă. Croc Attack. A fost cartea care, pentru mine, a avut darul de ne obliga, pe toți cei care am citit-o, de a medita asupra unui conflict nesfârșit, cel dintre Palestina și Israel, traversând mai multe povești suprapuse, reale sau onirice, totul însă fără lacrimi. Fără a se scălda în apele atât de jalnice, uneori, ale milei. Cartea care mi-a inspirat multe reflecții pe această temă. De exemplu, cea din 'Dilema Veche'. Cartea care m-a marcat. În noaptea dinaintea acordării premiului am luat din nou cartea în mână. De abia deschisă, am căutat, răsfoind mai degrabă decât cu un scop și o pagină precise, ceva de citit. De recitit. Orice. Am căzut peste acest pasaj, care m-a înghițit și care m-a obligat să continui alte câteva ore. Îl iubisem pe atunci, îl mai iubesc și acum. Vi-l redau, în traducerea pasionată și nelineară a unui traducător literar improvizat: „Ce-ți trece oare prin cap atunci când te afli într-o Polo verde, într-o noapte clară, cu o grenadă în geanta de pe genunchii tăi, din imitație de piele? Cu degetul încleștat pe declanșator, asemeni unui inel nupțial pe care nu l-ai avut niciodată, pe care nici ea nu l-a avut niciodată, dar care vă unește prin legăturile sacre ale căsătoriei, tu și grenada, arborele cunoașterii. Ce idei îți trec prin cap? Aburii de bere îți umbresc creierul, [...] clipocitul valurilor, toate persoanele care nu încetează să-ți dirijeze viața, unde să mergi, în ce să crezi, pe cine să urăști, ce să devii. Bunicul Fahmi, care te-a învățat eroismul și vroia să facă un dur din tine, mama, care te-a învățat arbitrariul lucrurilor, Bilalh, care te-a învățat ura și vroia să fii un bun credincios, Rana, care te-a învățat tandrețea și vulnerabilitatea, tata, care te-a învățat să fii răbdător și care visa să ajungi la Beir Zeit, Lulu, care te-a învățat fericirea și căreia îi era atât de dor de tine. Ce va mai rămâne din tine după ce toată lumea îți va fi făcut morală? Cine erai cu adevărat atunci când erai singur și când un măgar te-a obligat să te interiorizezi? Ai eșuat oare pentru că trecutul te învinsese, că te-a ajuns din urmă și ți-a cerut socoteală? Și cine ai mai dori să fii tu acum, când degetul îți este prins în inel și Croc este chiar lângă tine în micuța mașină verde? Îți pasă cu adevărat? Are vreo importanță? Căutai un scop în viață. Ce-ar fi dacă, acum, ai coborî din mașină, ți-ai elibera degetul, ai deschide portiera pentru a te întoarce la Wasime și, mâine dimineață, ai pleca din nou la câmp, sau la Murair, ai căuta de lucru, ai mânca, ai dormi, ai aștepta, te-ai maturiza, te-ai căsători, ai trăi liniștit, toate acestea ar mai schimba ceva? Ai petrece în continuare zile și nopți în fața televizorului, cu urechile țiuind de zgomot și furie, cu ochii plini de scene sângeroase, cu un miros de putred în nări, un gust de ars în gură. Dar dacă ai fabrica o bombă? Dacă ai putrezi în pământ? Dacă te-ai înscrie la universitate? Dacă ai pleca în Australia? Dacă nu ai mai arunca această grenadă? Ar mai fi vreo diferență? Părăsesc satul, Dayek este aici, timpul trece în ritmul generațiilor. Lulu, draga mea, Rana, dragostea mea. Timpul trece într-o miime de secundă. Sunt suspendat în mare, pe plajă...plaja a dispărut.” Fahmi, tânărul palestinian care ar trebui să-l ucidă pe Croc, cel care i-a devenit între timp aproape un prieten, alege să explodeze grenada. Moare, dar nu-l ucide pe Croc. Karma? Toate lucrurile au un suflet, o durată de valabilitate și un moment de grație, asemeni unui tren care trece, în viteză, printr-o gară. Aceste lucruri pot să ne rămână, să ne schimbe, sau pot dispare. Fără urmă. Crocbadea2 Attack mi-a rămas. Ca și Confiteor, cartea pe care Courrier International a recompensat-o seara trecută, deci, pentru anul 2013. Dar ea face parte dintr-o altă poveste, care de-abia a început. Deocamdată, să rămânem, zăbavă, cu acest autor israelian... Pentru a realiza această carte, Assaf Gavron a fost nevoit să-și reamintească experiența avută ca soldat în Gaza, în timpul primei Intifada. A fost nevoit să trimită manuscrisul, pentru o lectură pertinentă, unor palestinieni pe care nu a putut să-i întâlnească. Palestinieni care citeau în ebraică. Assaf Gavron crede că literatura poate schimba unele lucruri, dar doar în timp. În durată. El crede că lucrurile se mai pot schimba și dacă noi înșine ne schimbăm cu ele, în acest sens. A creat, ca urmare, un joc video care se numește PeaceMaker, destinat sensibilizării copiiilor la ceea ce se întâmplă în jurul lor. Deci... Un scriitor preferat : Philip Roth. O culoare : gri. Un anotimp : iarna. Un moment : 5 a.m. Într-o altă viață ar fi vrut să fie: fotbalist. Întrebarea preferată: How soon is now? Ce dorește de obicei: să doarmă. Ce nu iubește: atitudinea superioară. De ce îi este frică: de apă.


Articol apărut pe blog: adevarul.ro/cultura/carti/premiul-courrier-internationalpentru-alte-lumi-literare-1_52f8a1edc7b855ff56389eea/index.html

Comentarii cititori
sus

Ștefan Grosu

 

Workshop pluridisciplinar despre fenomenul căsătoriilor timpurii

                                                                                                                        

workshop1Într-un comunicat recent Ministerul Muncii a aratat că fenomenul nașterilor în rândul adolescentelor și tinerelor rămâne îngrijorător. În acest context, Grupul de Reading Limitele Cunoașterii (format din Viorel Guliciuc, Adriana Mihaela Macsut, Ștefan Grosu și Alexandru Olah) a organizat  un workshop despre casătoriile timpurii și implicațiile lor etico-sociale. Manifestarea a avut loc  pe 21 februarie 2014 la Facultatea de Filosofie, Universitatea București între orele 14 – 18. Organizatori au fost de Drd. Ștefan Grosu și Dr. Adriana Mihaela Macsut (supervizor fiind scriitorul și publicistul Florin Iaru). Staff-ul workshopului  a fost format din:

• Prof. Univ. Dr. Viorel Guliciuc, consultant filosofic (Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava și Societatea Română de Filosofie, Inginerie și Tehnoetică);

• Prof. Univ. Dr. Diab Al Badayneh, consultant sociologic (Qatar University);

• Prof. Univ. Dr. Kuruvilla Pandikattu Joseph, consultant religios (Institute for Philosophy and Religion, Pune, India);

• Drd. Ana-Maria Gajdo, consultant mass-media (Sapienza Universita di Roma, Italia);

• Claudia Togănel, consultant despre viață (asistent medical și psiholog, Târgu Mureș);

• Dorina Matiș, corespondent Agerpres, consultant social și politic.

workshop2O mare parte dintre lucrări au avut în vedere prezentarea cazurilor particulare, și în acest sens, sunt de amintit:

• Diab Al Badayneh, Căsătoria timpurie în societatea arabă: o perspectivă sociogică;

• Kuruvilla Pandikattu, Căsătorii și sarcini adolescentine: Introducere în situația indiană;

• Dalal Aladinat, Căsătorii timpurii în taberele siriene de refugiați din Iordania;

• Mario Castro Navarette, Căsătorii timpurii în Chile;

• Ștefan Grosu, România în fruntea topului European la mame minore;

• Diana Olteanu, Despre căsătorii timpurii în Oltenia;

• Adriana Mihaela Macsut, Doar o poveste despre Nujood – divorțată la 10 ani.

workshop3Ana-Maria Gajdo a prezentat punctul de vedere psihologic în lucrarea Căsătoria timpurie – o perspectivă psihologică. Dorina Matis, a vorbit despre politici de prevenire a căsătoriilor timpuri în lucrarea Politici despre prevenirea căsatoriilor forțate din Romania. Abordarea legală a fost expusă de Lavinia Defta în lucrarea Vârstă legală și consimțământ pentru căsătorie. Bogdan Petrică a avut în vedere problematica medicală în lucrarea Aspecte medicale ale căsătoriilor timpurii, iar politicile sociale au fost descrise de Lavinia Ciurez  în lucrarea Educație și alegere în căsătoriile timpuri.  

P.S. Fotografiile au fost realizate de Alexandru Gabriel Olah și Prăvălia Culturală a fost partener media. 

Comentarii cititori
sus

 

 

Vârsta4: O Istorie Fizică


Centrul de artă comunitară Vârsta4 a prezentat, duminică 2 martie, la Căminul „Amalia și dr.Moses Rosen” (str.Jimbolia, nr.105 – Bucureștii Noi) spectacolul de dans  O Istorie Fizică.


Care este partea preferată din corpul tău?
GRETA: Stomacul. Nu mi-a făcut niciodată probleme.

Când ți-ai simțit corpul în pericol?
EVA : În timpul interogatoriului securității.
POMPILIU: 1944, în timpul bombardamentelor.

Povestește-ne ce-ai descoperit în corpul tău la un moment dat și care au fost senzațiile cele mai plăcute.
GRETA – Am descoperit că am timpul în corpul meu. Dacă vreau să mă trezesc la o anumită oră, chiar mă trezesc.
IUDITH - O senzație plăcută a fost atunci când tata m-a învățat
cum se merge pe un câmp proaspăt cosit: mângâi fânul.

Timp de trei luni, în vara anului 2012, rezidenții căminului au participat la ateliere de istoria dansului, coregrafie și povești personale despre corp.
O Istorie Fizică este spectacolul rememorării vârstelor și senzațiilor unor corpuri pe care trecerea timpului le-a transformat în istorii vii. Spectacolul și-a propus ca să recupereze memoria contextelor sociale și politice, depozitată în prezentul corpurilor. Corpul mișcă istoria.

De/cu: Iudith Ardeleanu, Marius Armașu, Margareta Eschenazy, Mihaela B
irleci, Tudor Roman, Pompiliu Sterian, Eva Szemler Lendvay, Dorotheea Weissbuch.

Artiști invitați: Carmen Coțofană, Mădălina Dan, karpov not kasparov.

Echipa Vârsta4: Paul Dunca, Alice Monica Marinescu, Mihaela Michailov, Katia Pascariu, David Schwartz.
Grafică afiș: Vlad Arghir
Mulțumiri: Rodica Dumitrache, Ilie Zan.

Vârsta4 este un program de artă comunitară, desfășurat împreună cu rezidenții Căminului „Amalia și dr.Moses Rosen”, începând din anul 2009. Obiectivele programului sunt: crearea unui cadru de exprimare pentru membrii comunității căminului Rosen; elaborarea unui model de intervenție artistică în căminele de bătrâni; schimbarea percepției asupra bătrâneții în societatea românească.
Programul se desfășoară în parteneriat cu Căminul ”Amalia și dr. Moses Rosen” și cu DASM – Direcția de Ajutor Social și Medical a Federației Comunităților Evreiești din România.
www.varstapatru.blogspot.com
contact: Paul Dunca 0723288739

Comentarii cititori
sus

 

 

Poetul finlandez Esa Ensio Hirvonen
vine la Scriitori la Tradem

 

esaVineri, 14 martie, de la ora 17, poetul finlandez Esa Ensio Hirvonen este invitat într-o ediție specială a evenimentului cultural Scriitori la Tradem, susținut de Casa de Cultură „Traian Demetrescu” a Municipiului Craiova (manager, Cosmin Dragoste). Prezintă, Nicolae Coande.

Poetul finlandez este însoțit de Peter Sragher, președintele Filialei București – traduceri literare a Uniunii Scriitorilor.

Intrarea publicului este liberă.

Esa Ensio Hirvonen s-a născut în 1969 la Tampere, în Finlanda. A publicat patru volume de poezie, dintre care unul în Marea Britanie, intitulat Punchdrunk (Năucit), apărut în anul 2004. A fost tradus și în estonă, maghiară, slovenă, italiană și udmurtă.

A luat parte la proiecte în care poezia s-a întâlnit cu muzica, artele vizuale, păpușile, teatrul, elemente comice și dansul, atât în Finalanda, cât și în străinătate.

A tradus palindromuri de Barbara Kingsolver din limba engleză, dar a făcut și traduceri din limba parsi și spaniolă.

Este director executiv al Asociației Săptămâna Poeziei, președinte al Littera Baltica, Asociația Scriitorilor Mării Baltice și membru al Asociației Scriitorilor din Sud-Vestul Finlandei.

 

Scriitori la Tradem este un proiect cultural inițiat în anul 2010 de Nicolae Coande, care și-a propus să invite, în special, scriitori români a căror voce este incofundabilă în contemporaneitate. De atunci au venit la Tradem: Gheorghe Grigurcu, Nichita Danilov, Radu Aldulescu, Marian Drăghici, Mircea Bârsilă, Claudiu Komartin, Sorin Vidan, Vasile Baghiu, Peter Sragher, Paul Vinicius, Bogdan Ghiu, Adrian Mihalache, Michael Astner, Dumitru Ungureanu, Ioan Es. Pop, Radu Vancu, Dragoș Varga, Dan Sociu, Peter Waugh (Austria), Dan Stanca, Anton Jurebie, Liviu Ioan Stoiciu, Cornel Mihai Ungureanu, Silviu Gongonea, Serghei Birjukov, Denis Beznosov (Rusia), N. Georgescu, Daniel Bănulescu, Adrian Cioroianu.

Comentarii cititori
sus

 

 

Workshop despre avort

 

O statistică dureroasă spune că România ocupă primul loc în Europa la avorturi. În acest context, Grupul de Reading Limitele Cunoașterii (format din Ștefan Grosu, Viorel Guliciuc, Adriana Macsut și Alexandru Olah) vă învită la un workhop despre avort, pe 21 martie, între orele 14 – 18 la 'Sala Doctoranzilor' de la Facultatea de Filosofie, Universitatea București. Workshopul este moderat de Florin Iaru (publicist și scriitor) și organizat de: Lector Univ. Dr. Corina Sorana Matei (Universitatea Spiru Haret), Dr. Adriana Mihaela Macsut (Universitatea București) și  Drd Ștefan Grosu (Universitatea București).  Stafful manifestării este format din:

•  consultant sociologic, Prof. Univ. Dr. Diab Al Badayneh (Qatar University);

• consultant etic, Conf. Univ. Dr. Dumitru Borțun (Școala Națională de Studii Politice și Administrative) ;

• Consultant filosofic, Prof. Univ. Dr. Viorel Guliciuc (Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava, Romania și Societatea Română de Filosofie, Inginerie și Tehnoetică);

• Consultant religios, Prof. Univ. Dr. Kuruvilla Pandikattu Joseph (Pontifical Institute for Philosophy and Religion,Pune,India);

• Consultant Mass-media Drd. Ana-Maria Gajdo (Sapienza Universita di Roma);

• Consultant despre viață, Claudia Togănel (asistent medical și psiholog, Târgu Mureș);

• Consultant antropologic, Yolanda Angulo, Docente en Facultad de Filosofía y Letras, UNAM and Directora del Centro de Estudios Genealógicos, para la investigación de la cultura en México y América Latina, A. C.;

• Fotograf,  Alexandru Olah.

• Partener mass-media Prăvălia Culturală.

Comentarii cititori
sus

 

 

Comunicat de presă: 
Nominalizările celei de a 8-a ediții a Premiilor GOPO

 

Cinci lungmetraje intră anul acesta în cursa pentru trofeul acordat Celui mai bun film, la Gala Premiilor Gopo:

Câinele japonez (r. Tudor Cristian Jurgiu), 
Când se lasă seara peste București sau Metabolism (r. Corneliu Porumboiu), 
La limita de jos a cerului (r. Igor Cobileanski),


Poziția copilului (r. Călin Peter Netzer) și 
Rocker (r. Marian Crișan).

Autorii celor cinci filme— Tudor Cristian Jurgiu, Corneliu Porumboiu, Igor Cobileanski, Călin Peter Netzer și  Marian Crișan —concurează și pentru statueta care răsplătește Cea mai bună regie.

65 de filme românești lansate în cinematografe sau în festivaluri în 2013 au fost luate în considerare pentru desemnarea nominalizărilor celei de-a opta ediții a Premiilor Gopo. Câștigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, eveniment ce va avea loc pe 24 martie și va fi transmis în direct și în exclusivitate la TV de Pro Cinema și va putea fi vizionat online pe www.premiilegopo.ro/nominalizari/2014

Diana Avrămuț (Când se lasă seara peste București sau Metabolism),
Ioana Flora (Deja Vu),
Ioana Anastasia Anton (Domnișoara Christina),
Ana Ularu (O vară foarte instabilă)

și
Luminița Gheorghiu (Poziția copilului) se luptă pentru statueta acordată Celei mai bune actrițe în rol principal.

La categoria Cea mai bună actriță în rol secundar concurează:

Mihaela Sîrbu (Când se lasă seara peste București sau Metabolim), câștigătoare anul trecut, la aceeași categorie, cu rolul din Toată lumea din familia noastră,
Clara Vodă (Domestic),
Ela Ionescu (La limita de jos a cerului),
Ilinca Goia (Poziția copilului)

și
Valeria Seciu (Roxanne).

Statueta Gopo acordată Celui mai bun actor într-un rol principal i-ar putea reveni unuia dintre cei cinci protagoniști:

Victor Rebengiuc (Câinele japonez),
Adrian Titieni (Domestic),


Gheorghe Ifrim (Domestic),
Igor Babiac (La limita de jos a cerului) și
Dan Chiorean (Rocker).

În cursa pentru câștigarea statuetei acordate Celui mai bun actor într-un rol secundar intră:

Șerban Pavlu (Câinele japonez), câștigător în 2013 al premiului pentru Cel mai bun actor în rol principal pentru Toată lumea din familia noastră,

Igor Caras-Romanov (La limita de jos a cerului),
Vlad Ivanov (Poziția copilului),
Sergiu Voloc (La limita de jos cerului) și
Alin State (Rocker).

La această ediție, La limita de jos a cerului, debutul în lungmetraj al regizorului Igor Cobileanski, a strâns 13 nominalizări, Domestic (r. Adrian Sitaru) și Rocker (r. Marian Crișan)—câte 11 fiecare, Poziția copilului (r. Călin Peter Netzer) - 10 nominalizări, Câinele japonez (r. Tudor Cristian Jurgiu) — 8 nominalizări, iar Când se lasă seara peste București sau Metabolism (r. Corneliu Porumboiu) a fost votat la 7 categorii.

Dintre documentarele de lungmetraj care au intrat în atenția juriului de nominalizări, vor fi supuse votului celor peste 400 de profesioniști din industrie filmele: 

Afacerea Tănase (r. Ionuț Teianu), 
Anul Dragonului (r. Iulian Ghervas și Adina Popescu), 
City Tour (r. Andrei Nicolae Teodorescu),
Experimentul București (r. Tom Wilson) și
Exploratorul (r. Titus Muntean și Xantus Gabor).

La categoria Cel mai bun film european au fost luate în calcul 41 de producții europene. Criticii de film din juriul de nominalizări au votat pentru cinci titluri distribuite în cinematografele din România anul trecut: 

Amour / Iubire (r. Michael Haneke), 
La vie d'Adele / Adele: Capitolele 1 și 2 (r. Abdellatif Kechiche), 
The Hunt / Vânătoarea (r. Thomas Vinterberg),
Hannah Arendt (r. Margarethe von Trotta) și 
Kapringen / Deturnarea (r. Tobias Lindholm).

Premiul pentru filmul românesc cu cel mai mare succes de box-office în 2013 va fi acordat filmulului Poziția copilului (r. Călin Peter Netzer), care a obținut cele mai mari încasări — 1.249.457 lei.

Lista completa a nominalizărilor este disponibilă pe site-ul Premiilor Gopo.

Nominalizările la toate categoriile Premiilor Gopo au fost stabilite de un juriu de preselecție alcătuit din regizorul Constantin Popescu, actrița Dorotheea Petre, producătorul Radu Stancu, directorul de imagine Silviu Stavilă, scenarista Andreea Vălean și criticii de film Bujor T. Rîpeanu, Marilena Ilieșiu, Irina Trocan, Ruxandra Grecu, Raluca Bugnar și Cătălin Olaru.

După anunțul nominalizărilor, peste 400 de profesioniști activi din toate domeniile industriei de film românești vor vota pentru desemnarea câștigătorilor trofeelor din acest an, fie în plic sigilat, prin poștă, fie online, prin intermediul unui mecanism de vot asigurat de prestigioasa firmă de audit și consultanță PricewaterhouseCoopers, cu care organizatorii Premiilor Gopo au demarat încă din 2011 un parteneriat extrem de important.

Gala Premiilor Gopo 2014 este organizată de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR) și Transilvania Film, cu sprijinul Babel Communications și Centrul Național al Cinematografiei.

Sponsori principali: Apa Nova București, BCR,Dacia,Orange
Sponsori: Aqua Carpatica, Domeniile Sâmburești, E-Boda, MAC, Melkior
Partener media principal: Pro Cinema
Partener de monitorizare: mediaTRUST
Servicii profesionale furnizate de: PricewaterhouseCoopers

Comentarii cititori
sus

UNITER

 

Nominalizări la Premiile UNITER, 2014

 

Uniunea Teatrală din România are plăcerea să vă aducă la cunoștință că a XXII-a ediție a Galei Premiilor UNITER va avea loc luni, 28 aprilie, la Palatul Culturii din Târgu-Mureș.

Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER premiul de excelență, premiile pentru întreaga activitate și premiile speciale.

Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor și a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în ședința din data de 3.03.2014, Senatul a acordat următoarele premii:

Premiul de excelență: VICTOR REBENGIUC

Premiul pentru întreaga activitate:

Actor: PETRU CIUBOTARU
Actriță: VIRGINIA ITTA MARCU
Regizor: MIHAI MĂNIUȚIU
Scenografie: ANCA PÂSLARU
Critică și istorie teatrală: ZENO FODOR

PREMII SPECIALE

1. Premiul special jurnalistei și traducătoarei Raluca Rădulescu, pentru contribuția la redimensionarea într-un discurs contemporan a unei cărți fundamentale pentru practica și teoria teatrală: K S Stanislavski – Munca actorului cu sine însuși.

2. Premiul special pentru teatru-dans: Andreei Gavriliu și lui Ștefan Lupu pentru Zic-Zac, spectacol de teatru-dans de Andreea Gavriliu rezemată de Ștefan Lupu, cu Andreea Gavriliu, Ștefan Lupu și Gabriel Costin.

3. Premiul special pentru teatru-document: Gianinei Cărbunariu, pentru spectacolul-studiu Tipografic majuscul, coproducție dramAcum și Festivalul Internațional de Teatru de la Nitra, Slovacia, în parteneriat cu Teatrul Odeon.

Pentru a XXII-a ediție a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru: Andreea Dumitru, Sebastian-Vlad Popa și Ionuț Sociu.
Argumentul juriului de nominalizari poate fi citit aici.

Nominalizările pentru această ediție a Galei Premiilor UNITER sunt următoarele:

Cel mai bun spectacol:

 

Hamlet de W. Shakespeare, regia László Bocsárdi, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe

Maestrul și Margareta, după Mihail Bulgakov, regia Zoltán Balász, coproducție Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu și Teatrul Maladype Budapesta

Victor sau copiii la putere de Roger Vitrac, regia Silviu Purcărete, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

 

Cel mai bun regizor:

 

Zoltán Balázs pentru spectacolul Maestrul și Margareta, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu

László Bocsárdi pentru spectacolul Hamlet,  Teatrul „Tamási Áron” Sfântu-Gheorghe

Silviu Purcărete pentru spectacolul Victor sau Copiii la putere, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

 

uniter1Cel mai bun scenograf:

 

József Bartha  pentru scenografia spectacolului Hamlet, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu-Gheorghe

Dragoș Buhagiar pentru scenografia spectacolului Ce nemaipomenită aiureală, Teatrul Național Cluj

Velica Panduru și Zoltán Balázs pentru scenografia spectacolului Maestrul și Margareta, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu

 

Cel mai bun actor în rol principal:

 

László Mátray pentru rolul titular din spectacolul Hamlet, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu-Gheorghe

Cornel Răileanu pentru rolul Personajul din spectacolul Ce nemaipomenită aiureală, Teatrul Național Cluj

Marius Turdeanu pentru rolul Maestrul din spectacolul Maestrul și Margareta, Teatrul Național “Radu Stanca” Sibiu

 

Cea mai bună actriță în rol principal:

 

Alexandra Fasolă pentru rolul titular din spectacolul Yentl, Teatrul Evreiesc de Stat București

Mariana Mihu pentru rolul Woland din spectacolul Maestrul și Margareta, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu

Rodica Negrea pentru rolul titular din spectacolul Mutter Courage, Teatrul Mic București

 

Cel mai bun actor în rol secundar:

 

Zsolt Bogdán pentru rolul Charles Paumelle din spectacolul Victor sau Copiii la putere, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Valer Dellakeza pentru rolul Tót din spectacolul Familia Tót, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova

Tibor Pálffy pentru rolul Claudius din spectacolul Hamlet, Teatrul „Tamási Áron”, Sfântu Gheorghe

 

Cea mai bună actriță în rol secundar:

 

Csilla Albert pentru rolul Esther din spectacolul Victor sau Copiii la putere, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Nicoleta Hâncu pentru rolul Elmire, soția lui Orgon din spectacolul Tartuffe, Teatrul Metropolis București

Romanița Ionescu pentru rolurile Mara, Mama Marei, Psiholog și Prezentator TV din spectacolul Profu’ de religie de Mihaela Michailov, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova

 

Critică teatrală:

Cristina Modreanu

Mircea Morariu

Iulia Popovici

 

Teatru radiofonic:

Anița Nandriș-Cudla -  Amintiri din viațã - Anița Nandriș-Cudla - 20 de ani în Siberia, regia artistică Petru Hadârcă, producție a Societății Române de Radiodifuziune

Belvedere de Ana-Maria Bamberger, adaptarea radiofonică și regia artistică Cezarina Udrescu, producție a Societății Române de Radiodifuziune

Două nuvele de Mihail Bulgakov: Ștergarul cu cocoș și Beregata de oțel, dramatizarea radiofonică și regia artistică Diana Mihailopol, producție a Societății Române de Radiodifuziune

 

Teatru TV:

Hedda Gabler, regia artistică Dominic Dembinski, producție a Societății Române de Televiziune

Efectul Genovese, regia artistică Jon Gostin, producție a Societății Române de Televiziune

O noapte furtunoasă, regia artistică Mihai Manolescu, producție a Societății Române de Televiziune

 

Debut:

Delu Lucaci pentru rolul Agnes din spectacolul Prăpădul, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași

Lucia Mărneanu și Leta Popescu pentru spectacolul Parallel, coproducție GroundFloor Group și ColectivA, Cluj-Napoca

Erwin Șimșensohn pentru regia spectacolului Yentl, Teatrul Evreiesc de Stat București

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey