Răscruci pe ape, 2014
Conferință înternațională despre moralitate și prosperitate
Festivalului Sighișoara Medievală, 2014

 
sus

 

 

Răscruci pe ape, 2014

 

 

sbDuminică, 3 august 2014, în Parcul Romanescu a avut loc un nou eveniment din seria Răscruci pe ape. De data aceasta am fost anunțați, prin comunicate, cum că „Silviu Bârsanu inventează «Pirtura» – o învolburare cromatică cu profunzimi cosmice - pe care o expune pe apa liniștită a lacului, dorind parcă să restabilească pacea între om și natură la câteva zile după evenimentele dramatice când apele furioase au semănat distrugere și moarte în zona Olteniei.”

Și pace s-a făcut.

Tablourile lui Silviu Bârsanu și-au făcut intrarea în parc într-un docar tras de doi măgăruși, apoi s-au așezat pe iarbă.

La 20.14, o oră aleasă după regula prietenilor care fac de ani și ani acest gen de manifestare artistică, Răscruci, tablourile au poposit pe suprafața lacului, între cele două poduri ce leagă insula de țărm. Purtând fiecare una sau mai multe lumânărele aprinse. Publicul, întâmplator acolo sau cu intenție adunat pe maluri și pe insulă, pe poduri și pe bănci, a privit creațiile pictorului cum lunecă ușor, îndemnate a se întoarce atunci când voiau să treaca dincolo de pod.

Și-n chioșc, 'fanfara' cânta...

Adică grupul 'Opus 1,61', compus din Cristian Ciomu la claviaturi, Iulian Albu la chitară, Marcel Voinea la tobe - cărora li s-a adăugat pe înserat și violoncelistul Mircea Suchici.

Cine i-a mai auzit, i-a înconjurat cu bucurie, cine acum i-a descoperit, o va face de-acum înainte. Am avut parte de o primă audiție denumită Water Jazz Symfonia.

Silviu Bârsanu, pierdut între atâția participanți, a privit discret, de la un pod mai depărtat, spre plutirea tablourilor, pe ape și pe lumina serii.

Când s-a lăsat întunericul, proiectorul oferea magia umor imagini din creația pictorului care cât credeți că a împlinit? 
Cât numărul acestei Prăvălii, 49.

La mulți ani, SI3 !

 

Comentarii cititori
sus

Adriana Macsut și Ștefan Grosu

 

Conferință înternațională despre moralitate și prosperitate 

 

efesÎn perioada 20 – 22 iulie 2014 la Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava a avut loc o Conferința EPHES, ediția a III-a, o manifestare internațională având ca teme prosperitatea și moralitatea în Era Digitală, politică globală precum și probleme economice și sociale. Comitetul de organizare al manifestării a fost compus din:

• Conf. Univ. Dr. Ștefan Lorenz Sorgner (Universitatea Erfurt, Germania);
• Prof. Univ. Dr. Viorel Guliciuc;
• Drd. Oana Lența (Universitate Ștefan cel Mare, Suceava, România).

Prof. Univ. Dr. Viorel Guliciuc a mai precizat, mai exact, că tema conferinței s-a referit la ,,Aspecte politice, sociale și economice globale, între  exagerare și moralitate în era digitală”. Lucrarile au fost împărțite pe secțiuni referitoare la:

• umanism, postumanism, transumanism și filosofie;
• cercetarea etică și predarea în era neprevăzutului;
• tehnologia distructivă și viitorul ființei umane;
• convergență  și divergență în creativitate;
• cunoaștere și moralitate.

Manifestarea de nivel interntional fost organizată sub patronajul: Beyond Humanism Network; ROSPHET/SRFIT Romanian Society for Philosophy Engineering & Technoethics;  EPHES (Ethics Philosophy & Engineering in Society)ResearchCenter;  Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava și Academia Română.
Comitetul științific a fost compus din:  

•Alexandru Surdu, membru al Academiei Române;
•Teodor Dima, membru al Academiei Române;
• Diab Al-Badayneh, Universitatea din Qatar
•Alexandru Boboc, membru al Academiei Române;
•Stefan Lorenz Sorgner, Universitatea din Erfurt;  
•Viorel Guliciuc, ROSPHET/SRFIT & - EPHES, Romania; 
•Kuruvilla Pandikattu, Universitatea Jnana-Deepa Vidyapeeth; 
•Marcelo Dascal, Universitatea Tel Aviv;
•Luciano Floridi, Universitea Oxford;  
•Peter Boltuc, UniversiteaIllinois,Springfield;
•Lorenzo Magnani, University din  Pavia; 
•Colin T. A. Schmidt, Universitea Le Mans; 
•Yolanda Angulo Parra, Docente en Facultad de Filosofía y Letras, UNAM and Directora del Centro de Estudios Genealógicos, para la investigación de la cultura en México y América Latina, A. C.;  
•Adrian Niță, Revue Roumaine (de la Academia Română);
•Gheorghe Clițan, Universitatea de Vest, Timișoara, România;
•Sorin-Tudor Maxim, ROSPHET/SRFIT & - EPHES, Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava, România.

La deschiderea manifestării au fost susținute discursuri despre transumanism, complexitate, etica apreciativă și finitudinea condiției umane de specialiști redutabili din  România, Germania și SUA: 

•Prof. Univ. Dr. Natasha Vita More (care se numără printre fondatorii curentului transumanist, Institutul pentru Tehnologii Avansate dinTempe,Arizona, SUA;
•Prof. Univ. Dr.  James Hughes, TrinityCollege,Hartford,Connecticut,USA;
•Prof. Univ. Dr. Viorel Guliciuc, Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava, România;
•Prof. Univ. Dr. Antonio Sandu, Directorul Editurii Lumen;
•Conf. Dr. Stefan Lorenz Sorgner,  University of Erlangen, Nurenberg, Germany, reputat cercetător al filosofiei lui Friedrich Nietzsche;
•Prof. Univ. Dr. Antonio Sandu, Directorul Editurii Lumen;
•Conf. Univ. Dr. Brigitta Balogh, Universitatea Parțium Oradea;
•Conf. Dr. Bogdan Pătruț, UniversitateaVasile Alecsandri , Bacău, România;

În cadrul conferinței, specialiști recunoscuți dar și cercetători aflați la început din România, SUA, Germania, India, Italia, Mexic, Portugalia, Grecia, Slovacia și Japonia au prezentat la diferite secțiuni lucrari având subiecte legate de filosofie, religie și tehnologie:

•Mons. Prof. Univ. Dr. Vladimir Petercă;
•Prof. Univ. Dr. Kuruvilla Pandikattu, Institutul Pontifical,  Jnana-Deepa Vidyapeeth, Pune, India;
•Prof. Univ. Dr. Dana Petranova,  Universitea  Cyril și Methodius, Trnava, Slovacia;
•Prof. Univ. Dr. Slavomir Magal, Institutul Internațional pentru cercetare interdsciplinară, Universitatea  Cyril și Methodius, Trnava, Slovacia;
•Conf. Univ. Dr. Laurentiu Staicu,  Universitatea București;
•Conf. Univ. Dr. Dan Milici,
Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava;
•Conf. Univ. Dr. Mariana Milici,  Universitatea Ștefan Cel Mare, Suceava;
•Conf. Dr. Ștefan Stănciugelu, Școala Națională de Studii Politice și Administrative, București, România;
Marius Eși, Conferențiar, Universitatea Ștefan Cel Mare, Suceava;
Lector Dr. Iulian Rusu Rusu,  Universitatea Tehnică  Gheorghe Asachi, Iași, România și redactor șef la European Journal of Science and Theology;
•Lector Univ. Dr.Roxana Ema Dreve, Universitatea Babeș Bolyai, Cluj Napoca;
•Lector. Univ. Dr. Monica Pătruț, Universitatea Vasile Alexandri,Bacău;
•Dr. Maria Sinaci, profesor, Colegiul Francisc Neuman;
•Lector. Dr. Daniela Stănciulescu, Universitatea Spiru Haret, filiala Craiova;
•Dr. Adriana Mihaela Macsut, consultant, Centrul pentru Cercetare & Studii (IBN Khaldun Center For Research & Studies), Amman, Jordania și Grupul de Reading Limitele Cunoașterii, București, România;
•Drd. Carlos Eduardo Montano,  Universitatea Autonomă din  Ciudad de Juarez, Mexic;
Drd. Kayo Uejima,  Universitatea Kumamoto Japonia;
Drd. Ștefan Grosu, bursier doctoral, Academia Română, București;
Drd. Oana Lența, Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava, România;
Drd.Ana Caras Frunză, bursier doctoral, Academia Română;
Drd. Dragoș Huțuleac, bursier doctoral, Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava;
Drd. Antoniu Flandorfer, Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava, România;
Drd. Ioan Lesenciuc, Universitatea Ștefan cel Mare,  Suceava, România;
Drd. Rui Viera Da Cunha, Universitatea Catolică din Porto, Portugalia;
Drd. Florin Tarnauceanu,bursier doctoral, Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava, România;
Drd. Ecaterina Croitor, bursier doctoral, Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava, România;
Drd. Roxana Achiricesei, Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava, România;
Drd Alexandra Violeta Gheorgiu,  bursier doctoral, Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava, România;
Drd. Dora Alexadu Cană, bursier doctoral, Universitatea Alexandru Ioan Cuza, Iași România;
•Drd. Lidia Ungureanu, Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava, România;
•Drd. Monica Crețu, Universitatea Alexandru Ioan Cuza, Iași România;
•Drd.  Alexandru Opaschi, Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava, România;
•Drd. Dan Nicu, Școala Națională de Studii Politice și Administrative, București, România;
•Drd. Robert Sabotici, Școala Națională de Studii Politice și Administrative, București, România;
•Drd. Mihaela Mutu, Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava, România;
•Drd. Linia Ungureanu, Universitatea Ștefan cel Mare, Suceava, România.

De precizat că manifestarea nu ar fi fost posibilă fără sprijunul unor oameni de afaceri din zonă: Henry Maier (având licență și master în filosofie), Alexandru și Ana Scheul; Dan Savu, Larisa Filoteanu, Romeo Istrati.  

Mai trebuie menționat că se poate vorbi de o adevărat școală de cercetare în filosofie tehnologiei și a ingineriei, inițiată de Centrul de Cercetări EPHES care pănă la ora actuală a organizat cinci conferințe PHAEDE (în Romănia și India), doua conferințe studențești și trei conferințe EPHES. De precizat că lucrărle actualei conferințe vor fi publicate în baze internaționale indexate ISI

Comentarii cititori
sus

Adriana Macsut și Ștefan Grosu

 

Sighișoara Medievală sub semnul templierilor

 

Ediția a XII-a Festivalului Sighișoara Medievală, desfășurat în perioada 22 – 27 iulie 2014, a avut drept temă 700 de ani de cavalerism și în acest sens s-a stabilit ca temă personalitatea Marelui Maestru al Ordinului Templier, Jacques de Molay, ars pe rug în anul 1314 și considerat un simbol al sacrificiului pentru  morala cavalerească. Până în ultima clipă acesta și-a afirmat nevinovăția și de acea este considearat simbolul sacrificiului de sine pentru binele cavaleresc. Regele Filip cel Frumos a rânvnit la averea fundației de caritate a Cavalerilor Templieri așa că în anul 1307 aduce acuzații nebunești templierilor în sensul că îi acuză de idolatrie și imoralitate. Papa Bonifaciu al VII-lea, care încercase să țină piept ambiției lui Filip cel Frumos, moare în 1303, iar după nenumărate deliberari este ales papă, în anul 1309, cardinalul Bertrand de Got, care își stabilește reședința la Avingnon. Papa Clement al V-lea s-a dovedit a fi docil, cedând presiunilor camarilei regale, și a convocat în octombrie 1311 Conciliul la Vienne, având drept scop rezolvarea problemei templierilor. Părinții conciliari au susținut că templierii au dreptul la apărare, dar Regele Filip cel Frumos se împorivește, așa că Papa Clement al V-lea, pe 3 aprilie 1312, suprimă Ordinul Cavalerilor Templieri. Bunurile templierilor sunt trecute în Ordinul Ospitalierilor, dar ajung până la urmă în stăpânirea Regelui Filip cel Frumos. Scapă de această sentință bunurile templierilor aflate în Portugalia, departe de influența regelui nefast. De menționat că a fost prezentă la festivalul medieval sighișorean o delegație a Cavalerilor Templieri din Portugalia, iar directorul artistic al manifestării, Liviu Pancu, a fost primit în rândurile acestora.

Așadar tema din acest an a festivalului medieval sighișorean a fost sacrificiul cavalerului templier, Jacques de Molay, iar pentru cinstirea memoriei acestuia s-a construit spectacolul 700. Pentru pregătirea spectacolului s-a apelat la  enciplopedii, dicționare, cursuri de istoria Bisericii dar și la arhiva cavalerilor templieri portughezi. Regizorul spectacolui, Liviu Pancu, a precizat că Jacques de Molay constituie ,,simbolul tuturor cavalerilor, de acolo ne tragem toate ordinele cavalerești” și că ediția din acest an a festivalului ,,îi aduce un omagiu acestei figuri istorice, care este sărbătorită, de altfel, la nivel mondial”, iar ,,artiștii secolului XXI își aduc omagiul celui care simbolizează cavalerismul, prin spectacolul intitulat 700, în care apar câteva momente esențiale din viața lui Jacques de Molay”.

La reușita spectacolului au contribuit 120 de actori, cavaleri, trubaduri și figuranți de la:

•Teatrul Scena;
•Ordinul Cavalerilor Lup;
•Lupus Dacus,
•Ordinul Cavalerilor de Mediaș;
•Ordinul Cavalerilor ArsGotica;
•Cavalerii Străjeri ai Moldovei;
•Scutierii de Muhlbach;
•Trupa ScHema;
•Trupa Fabulous;
•Ordinul Cavalerilor Cerb.

Punctul culminant al Spectacolului 700 a fost noaptea neagră în care s-a decis condamnarea templierilor. În esență, a arătat Liviu Pancu, spectacolul s-a dorit a fi un tribut adus memoriei cavalerilor templieri. O contribuție remarcabilă a fost adusă de Claudia Togănel, mastru de sunet și de lumini și care face parte din Ordinul Cavalerilor Lup.

Spectacolul 700 poate fi considerat inima ediției din anul 2014 a festivalul medival sighișorean, dar pe lângă acest spectacol tulburător au mai existat parade medievale, turniruri medievale, cursuri de dans medieval precum și recitaluri de muzică medievală și folk.
Lumea artistică medievală care a animat cetatea sighișoeană a numărat 350 de artiști din România (București, Arad, Brașov, Bistrița, Sibiu, Târgu Neamț, Sebeș, Târgu Mureș), Croația și Franța.

Festivalul a fost deschis de Parada Cavalerilor care a reunit 250 de persoane. La paradă au luat parte:

•Ordinul Cavalerilor de Mediaș;
•Ordinul Cavalerilor Lup din Târgu Mureș;
•Ordinul Cavalerilor ArtGotica Sibiu;
•Ordinul Cavalerilor Cerb din Sighișoara;
•Scutierii de Muhlbach din Sebeș;
•Cavalerii Străjerii Moldovei,
•Cavalerii Templului Sacru;
•Cavalerii Saint Bernard din Târgu Mureș.

A doua zi a avut loc o paradă a Cavalerilor Templieri din România, Serbia, Franța și Portugalia. În cele trei zile de festival medieval, oaspeții au fost încântați de muzica unor menestreli consacrați precum:

•Mircea Baniciu;
•Florin Săsărman:
•Ducu Bertzi;
•Puiu Ivanițchi;
•Holloenek (Ungaria)

Nu trebuie uitată contribuția adusă de formațiile de muzică medievală:

•Bucium (București);
•Lupus Dacus (Arad)
•Cimpoierii de Transilvania (Hunedoara);
• Huniadi Cantores (Hunedoara);
• Nomen est Omen ( București);
•Cva Domini (Arad);
•Terra Alba (București/Buzău);
•Ensemble Forfaitz (Croația).

Momentele teatru și dans medieval au fost interpretate de:

•Teatrul Scena (Târgu-Mureș);
•U.N.A.T.C. I.L.Caragiale – secția actorie (București);
•Trupa Nosa;
•Trupa de animație stradală ScHema.

Nu a lipsit nici în acest an Dorin Stanciu, Toboșarul Cetății Sighișoara, prezent la toate edițiile și care...  este capabil să salute turiștii în 58 de limbi. De precizat că timpul celor trei zile de festival nu s-a înregistrat niciun furt, semn că forțele de ordine și-au făcut datoria, iar   hoții ... și-au luat concediu pe perioada festivalului.

Un loc aparte în lumea meșteșugarilor care au animat cetatea (olari, sticlari, țesători de costume populare) a fost ocupat de Persida Negruți care pictează în mod original pe...  coji de ouă.

O prezență insolită la festival a constituit-o două persoane, un bărbat și o femeie, originare din Franța, care au întruchipat cu succes doi cerșetori, bolnavi de lepră.

Pentru trei zile, oameni de pe toate continentele au evadat din lumea consumismului, în lumea fascinantă a cavalerismului. Vreme de trei zile ei au devenit pelerini medievali, au meditat în pace la sacrificiul cavalerului templier Jacques de Molay  și au plecat spre casele lor gândind că omul, așa cum a atătat Papa Francisc într-un recent discurs, are vocația de a face bine.

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey