Dublul, un roman - Ara Şeptilici

 
sus

Mihaela Butnaru

Cristinofagie

Romanul Arei Şeptilici, un experiment retro-bizar, este unic īn literatura romānă actuală, cel puţin, nu seamănă cu nimic din ce am citit. Cred că tocmai această ne-asemănare provoacă fie reacţii entuziaste, fie rezervate. Decodificată corect, cartea īşi arată probabil adevărata consistenţă, bazată pe o structură de simboluri, din care cel mai evident apare dublul anunţat īn titlu.

Mai bine formulat, unul şi multiplul. Cristina este personajul către care converg toate amintirile, īnchipuirile şi povestirile din roman. Prima parte (drumuri de furnici), īncepută promiţător, absurd-jovial, este o reconstituire dialogată a vieţii Cristinei, mai puţin a biografiei exterioare, cīt a unei īntunecate vieţi interioare. Pe aceasta o construiesc pe loc, ca īn transă, Radu şi Adela, nepoata celei pe care o inventează. Cristina e un personaj pe care īl şlefuiesc replicile celor doi, ceea ce ştiu ei sigur despre Cristina – lucruri atīt de vagi, o fantomă īn această primă parte. Imposibil de descris fără contradicţii, totuşi "fotografiată" īn paragraful următor:

"- Cristina stătea la soare ca o pisică bătrīnă şi plictisită. Pe spate avea un şal tărcat, cărămiziu cu gri. 4 octombrie şi soarele cădea peste ea ca peste livada cu mere a bunicilor mei, prea bătrīni ca să le mai culeagă, prea zgīrciţi ca să le dea altcuiva. Cristina miroasea ca livada lor neculească la īnceputul lui noiembrie. Apoi, pe măsură ce trecea timpul, tot mai mult mi-am dat seama că ea chiar era o pisică. Leneşă, egoistă, delicată, unoeri nesimţită, lacomă şi tandră. Cuceritoare."

Portretul Cristinei īnseamnă şi istoria plastică a unei familii interbelice, care se īngrijea de excentricitate şi de suferinţa secolului – melancolia – ca de lucrurile cele mai preţioase. Atmosfera stranie pe care o re- creează presupunerile intersectate ale celor doi naratori ar putea īmpietri şi apoi cuceri orice cititor, dacă nu ar fi aglomerată de o simbolistică greoaie şi totuşi facilă, dacă nu ar fi incomodată de fraze colţuroase, fără noimă şi, cu siguranţă, fără intenţii comice.

A doua parte (şcoala de balet, dans şi bune maniere), mai apropiată de naraţiunea obişnuită, constă īn aventura lui Radu īn America, unde o īntīlneşte pe Cristina, pe o bancă īn Battery Park. Impresia nisipoasă, de prea multe ori īncercată, pe care o lasă reflecţiile lui Radu cu privire la ţara din care-a plecat, sensul iubirii şi al vieţii umbreşte povestea "arsurii provocate de Cristina". De altfel, cristinofagia din titlul acestei cronici derivă dintr-un termen al confesiunii lui Radu, supus atracţiei bolnăvicioase, deşi conştient de cīt de relativ este obiectul atracţiei: "Fanta de lumină īmi arăta o Cristină care, īn lumina filtrată de perdea, doar cu cīţiva centimetri mai la stīnga, ar fi părut cu douăzeci de ani mai tīnără."

Īn fine, īn partea a treia (arta defulaţiunii) sunt texte neconvenţionale, care uimesc şi descurajează orice idee despre emoţia īn citirea unei poezii, de exemplu. La fel, titlurile (Versuri pentru Bob Dylan pentru ca el să facă muzică, Portret de doamnă cu vulpe argintie) anunţă şi promit, dar corpurile continuă superficial, degajat, pregătite pentru a fi uitate imediat ce īncepe o altă pagină. Ca şi īn cazul altor părţi din roman, apare o observaţie: poate că a scrie subtil şi rafinat īnseamnă mai mult a face accesibil esenţialul, ne-spusul care stă īn minţile tuturor, decīt a ambala un conţinut ambiguu şi a-i da sens doar īn interiorul cutiei literare, fixīndu-i astfel destinaţia şi publicul.

Īn ce mă priveşte, īn loc de Dublul, un roman, cartea mi-a apărut ca Dublul, unele pagini impecabile plutind īn haos: dificil de ordonat īn vreun fel, īncărcat de situaţii potenţiale şi īntīmplări care ar fi putut fi, aproape imposibil de acceptat şi īnţeles.

Ara Şeptilici, Dublul, un roman, editura Paralela 45, 2006, colecţia Avanpost, prefaţă de Simona Popescu

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĆ¢tre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey