Xenia Karo

 
sus

Xenia Karo

 

Totul e propagandă. Restul e literatură

 

Călin Hentea, Spectacolul propagandei, Editura Meteor Press, București, 2014

karoDupă parcurgerea unei cărți cum este cea pe care v-o propun acum aici, ne vom da seama că propaganda este un subiect care se dovedește destul de incomod pentru ego-ul nostru, cei foarte încrezători în atotputernicia creierului.

Despre Călin Hentea sunt voci care spun că este cel mai avizat cercetător al subiectului din România. Nu putem aduce contraargumente, întrucât și dacă parcurgem numai acest volum înțelegem că avem în fața ochilor un foarte dificil exercițiu intelectual. Cercetătorul plonjează în toate câmpurile discursive care ne explică existența și decantează nuanțe care ne fac aproape să exclamăm: „Mai nimic din ce am văzut nu e ce părea!”. Filolog sau nu, este destul de greu să abandonezi călduța zonă a autonomiei estetice, a artei pentru artă și să accepți intenționalitatea, cum o numește Hentea, intentio auctoris, cum spunea Umberto Eco, dar o intentio auctoris care nu mai înseamnă intermediere, ci dominare fățișă.

În cartea de față nuanțele care sunt reținute pentru definirea propagandei sunt: „caracterul persuasiv și natura politică a comunicării, schimbarea sau influențarea intenționată a atitudinilor și comportamentelor potrivit anumitor interese și mai ales utilizarea în acest scop a minciunii în accepțiunea largă a termenului, ceea ce presupune nu doar falsificarea, ci și omisiunea sau selecția premeditată a faptelor sau datelor utilizate ca argument” (p. 11).

Nimic din ce este semn nu scapă ochiului cercetătorului, după cum nimic din ce este semn nu este purtător inocent de sens. De la statuile care au străbătut mileniile și până la cinematografia hollywoodiană (sau nu), de la Arta războiului a lui Sun Tzu la cultul obsesiv al eroilor în SUA și până la fericiții (sau nu) câștigători ai Premiului Nobel pentru Literatură și pentru Pace, de la trubaduri la imnuri și la muzica ușor de înțeles, totul este atins de aripa largă a discursului propagandistic. Nu mai amintim aici nazismul, fascismul sau comunismul, unde, se știe, auctor-ul s-a supus întru totul nu operei, nici măcar muzei, ci lui Caligula.   

O interpretare care ne face să ne cutremurăm. Discursul în leagănul căruia ne ducem existența este pânza vie a propriilor noastre iluzii. Se dovedește că nu suntem altceva decât jumătatea perfectă a mincinosului, respectiv condiția fără de care nu se poate a existenței minciunii.

Călin Hentea face observații foarte subtile (atât cât permite perspectiva enciclopedică pe care o abordează) și reușește să ofere o grilă de lectură a ambientului artistic destul de coerentă.

Dar nu se poate salva pe sine însuși din calea discursurilor seducătoare. Pe la pagina 46 pare că uită pur și simplu Piton-ul pe care-l urmărește și se lasă atins în sensibilitatea sa de militar român, care nu poate rezista reprezentărilor eroizante ale istoriei: „Opusă acestor perspective desacralizante asupra istoriei (Marilena Murariu,

 

GomaVlad Ardeleanu, vezi acest articol, n.n.) este opera lui Valentin Tănase (n. 1954), care, din poziția sa de pictor apoi de director al Studioului de Arte Plastice al Armatei, a înfățișat o istorie națională pe gustul și potrivit mentalității militarilor, cei care sunt și beneficiarii lucrărilor sale. Voievozii, regii, generalii sau bătăliile medievale ale românilor așezate pe pânză de Valentin Tănase sunt imagini panoramice spectaculoase datorită multitudinii detaliilor, dar tributare unei perspective tradiționalist-eroice, purtătoare de mesaj patriotic ce devine uneori obositor din cauza excesului idilic-triumfalist” (p. 46).

 PICTOR VALENTIN TANASE


Vezi mai multe video din diverse

Nu împărtășim gustul pentru liniile continue și curbe, mai ales atunci când nu fac să decât să devoaleze, respectiv să vulgarizeze mesajul, fie el și patriotic. Dincolo de această mică slăbiciune, lucrarea are valoare enciclopedică și, mai mult, poate fi folosită chiar ca busolă, azi, când știm că totul este mesaj. 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey