Xenia Karo

 
sus

Xenia Karo

 

Despre literatură, indubitabil

(Ion Buzera, Excursuri, Editura Universitaria, Craiova, 2014)

 

 

coperta ion buzera excursuriCu sentimentul că fluier în biserică, pun pe raftul Prăvăliei cartea Excursuri, o culegere de articole flancate de două metatexte cât o carte întreagă. Autorul ei este una dintre cele mai limpezi inteligențe ale criticii contemporane (românești, să zicem). Un solitar, o voce singulară, un discurs ex-centric. Ion Buzera este una dintre autoritățile incontestabile atunci când vine vorba de înțelegere aplicată, sine ira et studio, a literaturii române contemporane. Criticul postmodern, prin excelență, face tot posibilul (și reușește) să-și taie o cale dreaptă prin hățișurile contemporane. De altfel, abordează orice fel de scriitură, orice fel de carte, atâta timp cât este sursă de cunoaștere, dar, simultan, înseamnă și o nouă referință în propriul program pentru că Ion Buzera nu este criticul vremurilor și al modelor, ci al epocii. A debutat (Literatura română față cu postmodernismul. Studiu critic despre Școala de la Târgoviște, Editura Spirit românesc, Craiova, 1996, studiu pe care-l va relua și rescrie în totalitate 10 ani mai târziu, la Paralela 45) în „proximitatea” postmodernismului (vz. Ion Buzera, Proximități critice, Editura Scrisul Românesc, Craiova, 2004), iar azi îl regăsim în zona aceleiași estetici, poate ceva mai sentimental („Îmi plac postmodernii «mei» mai vechi”, p. 270 – spune într-un interviu pe care-l regăsim în Excursuri).

„Cititor cu pretenții” (p. 6), „cititor rapace, furios, insațiabil, capricios, (premeditat) inocent, (calculat) modest, indomptabil, exigent, supraexigent, plictisit, versatil, suprasaturat, scârbit, extrem de curios și (de cele mai multe ori) extrem de dezaprobant” (p. 5), un cititor care nu abandonează nicio carte începută (p. 264) creează un discurs critic rafinat, ironic, puternic evaluativ. Spun „critic”, dar fibra postmodernă nu mă lasă până la capăt. Spun „ironic” și subînțeleg și ludic și numesc astfel ritmul intern al sistemului criticului, dar preocuparea (ușor profesorală) pentru evaluare nu mă lasă până la capăt. Ion Buzera are voluptatea fragmentului, dar și a esențializărilor, a reducțiilor infinitezimale, respectiv a frazelor tranșante, lipsite de echivoc. Disponibilitățile narative, cu fire care isprăvesc în apoftegme, cu un supra-personaj - Literatura, desigur - cu înțelepți (sau nu), cu viteji și mai puțin viteji, cu lei paralei și cu zmei, cu tărâmuri negre, sunt nuanțele care susțin fotografia etică (apud J. Hillis Miller) a literaturii contemporane, așa cum o captează Ion Buzera. Pe lângă autorii pe care-i analizează, criticul petrece destul de mult timp în auto-analiză. Refuză să-și lase textele singure, poate pentru că nu crede în predefinire: „Sunt de părere că nicio literatură nu e a priori mică, mare sau medie. Ea poate fi «reconvertită» (prin lectură și interpretare) în cele mai diverse moduri, dar în directă relaționare cu potențialul cititorului, «acelui» cititor” (p. 7). Chiar relația cu literatura funcționează atâta timp cât se păstrează în proximitatea eului (fie el și de critic și teoretician): „Mă interesează literatura în măsura în care răspunde nevoilor mele: euristice, imaginative, profesionale” (p. 6).  

Excursurile (după rubrica pe care autorul o susține la revista Scrisul Românesc) sunt, după mine, o ieșire din ex-centricitate, sunt chiar auto-expuneri în urcușul atât de provocator către (auto)cunoaștere (vz. p. 121). 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey