Xenia Negrea

 
sus

Xenia Negrea

 

 

Eugen Negrici despre sine (!?) 

Eugen Negrici, Sesiunea de toamnă, Cartea Românească, București, 2015

 

„fila anterioară am rupt-o după ce mi-a fost citită” (p.5) spune Eugen Negrici în fraza care deschide volumul și se situează în răspăr față de cititor(-ul nepoftit). Lectura (poate chiar și relectura) anulează acest tip de text. Eugen Negrici ne îngăduie să vedem ce scrie de fapt (p. 5) și ce crede că de fapt poate fi (e îngăduit a fi) citit. Astfel, paratextul „jurnal” de pe pagina de titlu nu are altă valoare în afara unei convenții editoriale. Căci Eugen Negrici nu semnează niciun pact (autobiografic) cu nimeni. Aceste „însemnări” (cum le numește) cu miza unei „reexaminări” (cop. 4) au primit îngăduința ochilor străini și de aceea suntem încurajați să le bănuim o existență postquam.

Hiperluciditatea nu îi/ nu ne permite niciun fel de iluzie, și, mai ales, nicio pretenție. Paginile acestea numite convențional „confesiuni” sunt jocuri de măști, sunt o punere în abisul aparențelor, al oglindirilor, dar în niciun caz nu sunt pretins adevărate sau, vai!, sincere. 

Nu ni se vinde vreun autoportret sfâșietor, vreun eseu cutremurător despre sine, vreo autopropunere, vreo mirare în fața devenirii, a sinelui. Cerebralul, iscoditorul Negrici nu are cum să pretindă (e sub demnitatea sa) că eul nu este un teatru (după expresia lui Pierre Aurégan, 1998) și că textul nu este altceva decât un joc subversiv al identității (idem). Cel mult, citim, ni se oferă o confirmare. „Jurnalul” primește infuzii chiar și din publicistică, din discuțiile (interviurile) pe care le-a avut și le-a publicat cu ceilalți. De aceea, aici, limita dintre public și (acest) privat este transparentă. Autorul nu poate/nu vrea/refuză să pretindă că relectura eului se suprapune cu lectura de către altul. Ne permite să-l însoțim când și când în relectura lointaine, dar dacă vrem să ne jucăm de-a confesionalul este strict iluzia noastră.

În rama aceasta, se țese apoi imaginea abisală a jurnalului adevărat, a acelui journal candide (Philippe Lejeune). Discontinuitatea, lacunarul, secvențializarea supra-narațiunii sunt trăsăturile care ne ispitesc să uităm, de fapt, sursa hiperlucidă.   

Sesiunea de toamnă nu intră în rândul cărților crude, descrise care atare de Mircea Mihăeiș, nu are pusee exhibiționiste, indecențe ale vreunor autopropuneri sau disponibilitatea autolivrării romanțioase. Nu ni se propune vreo rețetă de succes, nu ni se dau consultații gratuite, nu suntem invitați să ne mirăm de vagoanele de cărți citite până în prepubertate (ca să nu mai vorbim de celelalte), nu suntem poftiți să oftăm în fața cutărei nedreptăți, a cutărui derapaj de sens.   

De aceea sunt cu atât mai spectaculoase tăcerile pe care le traversăm împreună cu Negrici, în labirintul subversiv al unui «obiect-text» fisurat (Ralph Heyndels). Obsesia vidului care-i cutremură existența hipersensibilă când este expediat în sudul hard oltenesc și intuiția ruinei (apud Ralph Heyndels) sunt timpii similinarativi care tensionează acest text în răspăr cu teoriile tradiționale despre scriitura confesivă diaristică. De la titlu și până la ultimul rând de pe coperta a patra citim o operațiune de mise en ruine, care își primește chiar și o expresie cât se poate de plastică în imaginea obsesivă a unui zid care nu închide, ci expune posibilități de înțelegere.  

Ne bucurăm și de această dată de revelatoarea scriitură negriciană și de spectaculoasele edificii ironice. 

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey