Xenia Karo

 
sus

Xenia Karo

 

Câtă libertate atâta cunoaștere

sau

despre libertate și putere

 

karoIon Vianu, Frumusețea va mântui lumea și alte eseuri, Colecția Egografii, Editura Polirom, Iași, 2015

 

Recunosc, propunerea pe care o supun atenției domniilor-voastre azi, în miezul aprins al verii, este în răspăr cu încremenirea fierbinte în care stăm câteva săptămâni bune pe an. Cartea aceasta nu se poate lua pe plajă. Nici chiar pe munte. Ca să nu simt că trădez muntele, zic că o putem lua pentru răscitire.

Însă vreau să semnalez nu doar o semnătură cu un ecou destul de slab în rândul cronicarilor de întâmpinare, ci un tip de text care ne poate re-conecta la gnoza febrilă a adolescenței. Mie așa mi s-a întâmplat.

Cartea aceasta a lui Ion Vianu este pusă sub/ scrisă din semnul tatălui, unui tată bulversat (dacă nu chiar învins) de spectacolul epustuflant al postmodernității. Spun „tată”, dar mă gândesc la o accepție mult mai largă a termenului, accepție care acoperă ceva din autoritatea de până în modernitate, ceva din utopiile trecutelor decenii și secole, ceva din certitudinile iluzorii din care izvorâm cu toții. Meditațiile lui Ion Vianu sunt trecute printr-o foarte fină sită enciclopedică, dar și printr-o înțelegere ironic-dostoievskiană, expresionistă, profundă a timpului prezent.    

Sub acest supra-semn, sunt dezvoltate teme precum: îmbătrânirea, memoria, libertatea, mitul. Cartea debutează terifiant cu viziuni grotesc-apocaliptice asupra abisului dintre clasele sociale, ce-și reglează diferit viteza de cădere, în sensul în care „Viața este o lungă decădere” (p. 31). Dincolo de proiecțiile de natură financiară, există și îmbătrânirea mentalitară: „Până să îmbătrânim cu adevărat, ne simțim de o mie de ori îmbătrânind” (p. 31). Bătrânețea, însă, înseamnă și distanțare (impusă sau asumată), iar distanțarea aceasta poate atrage privilegiul rememorării, al reinterpretării, repoziționării, adică al împăcării cu sine.

Antidotul îmbătrânirii anchilozante (individuală, dar mai ales socială) este memoria. Memoria înseamnă conștiință, adică istorie. Reacția în fața totalitarismului comercial (p. 66), de pildă, nu poate fi gândită în afara experienței totalitarismului politic. Și tot memoria ne arată că jurnalistul este primul istoric (p. 69): „Articolul de ziar introduce o anumită ordine în haosul faptic. În această măsură este interpretare. Și când vorbești de interpretare vorbești de istorie” (p. 69). Interpretarea este una dintre procedurile profesionale primare ale jurnalisticii, pe lângă colectare, selectare și ierarhizare. Descoperim, iată, la Ion Vianu o sub-temă tabu în teoria mediatică actuală: funcțiile presei și, mai ales, funcția ei parenetică, formativă. Jurnalistul are rolul primului exercițiu de luciditate. El plasează faptul în orizontul evoluției sau în capcana repetitivității.      

Memoria înseamnă și dreptul omului de a-și înțelege condiția, respectiv libertatea alegerii, adică a vieții: „Omul lipsit de iluzia libertății va deveni extrem de ascultător și total pasiv” (p. 213), iar frumusețea care va mântui lumea este, de fapt, „voința omului de a merge mai sus, mai departe, de a depăși pasivitatea umană” (p. 154). Bătălia cea mai puternică are ca miză cunoașterea. Libertatea de a citi miturile fără credință înseamnă puterea de a gira diferențele: regândirea adopției, asumarea propriului status în diferență și în independență față de ceilalți sunt câteva dintre efectele ieșirii din zona de pre-judecăților. 

Frumusețea va mântui lumea... prin chiar acest titlu paradoxal în raport cu propria ideatică este o joacă optimistă de-a eliberarea.   

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey