Cornel Mihai Ungureanu

 
sus

 

Cornel Mihai Ungureanu

 

 

La redeschiderea Prăvăliei

 

Zâmbesc când mi se plânge de lipsa banilor unul care are o sinecură. Când cineva ia salariu de la o revistă pentru a edita două textulețe într-o lună și i se pare nedrept, fiindcă șeful lui, sau vreun coleg, nu face nimic, dar e plătit mai bine. Sau când, deși risipa e evidentă, "năpăstuiții" din Direcții, Uniuni, Case de Cultură interpretează aria crizei. Când văd într-o carte de interviuri sintagma "incultură grasă", căci reportofonul mai joacă feste. Când marile edituri descoperă vreun beculeț literar și ni-l prezintă drept reflector, iar critici ce se vor instanțe ajung soldați într-un pluton de execuție sau tenori într-un cor al slavei. Când ies de la conferința vreunei somități sau de la teatru și nu înțeleg nimic, mai ales de ce s-a pus în scenă chestia. Altădată, toate astea mă făceau să mă simt ca într-o țară străină, a cărei limbă nu o știam. Acum am învățat să zâmbesc, de-adevăratelea, cu bunăvoință țesută pe dedesupt.

 

Citeam, nu demult, o poveste spusă de Ariane Mnouchkine despre acel mai 1964 când înființa Theatre du Soleil, ca pe o cooperativă muncitorească de producție, în care toți angajații urmau să aibă salarii egale, când ar fi fost bani de salarii. Își amintea perfect numele celor doi inspectori pe probleme teatrale din cadrul Ministerului Culturii, care băteau suburbiile, sălile municipale, parohiale, cele mai îndepărtate case de tineret și nicio trupă tânără, orice fleac ar fi făcut, nu le scăpa. Luau autobuzul sau metroul și veneau să vadă ce au pus în scenă, iar la răstimpuri se interesau prin telefon: "Unde ați ajuns cu proiectele voastre?". "Pasionați de teatru, cu o singură dorință: să ne vadă născându-ne", își amintește Ariane Mnouchkine, într-o carte de convorbiri cu Fabienne Pascaud. Recunoaștea însă că și în Franța "pentru tinerii de azi, e mult mai dificil".

 

Pare și mai greu în România aflată sub recesiune! Ce moment mai bun însă de a redeschide "Prăvălia culturală", de a așeza din nou marfă pe rafturi (testul Corinei: un text e bun dacă îți place și atunci când îi pui diacritice)?

Nu am avut timp să discut cu colegii mei, să identificăm un scop, un program estetic sau de altă natură, personal nici nu simt nevoia sau urgența.

Tot Corina îmi spunea că în Norvegia, când reîntâlnești un om, îi zici: "Mulțumesc pentru data trecută!". Cred că nici asta nu am apucat să ne-o spunem, dar, probabil, toți am simțit-o. Ce va fi? Depinde de furnizori și de dorința fiecăruia dintre noi de a face ceva împreună. Scandinavii au obiceiul să spună, după ce ieși cu ei să iei aer: "A fost o plimbare frumoasă!" Toată lumea zice asta. Și nu e ca o politețe. E ca o înțelegere.

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey