Cristina Nuță

 
sus

Cristina Nuță

 

 

Despre visuri și inutilități

 

M-am săturat să aud că suntem niște agramați. Niște pupincuriști, care din asta își plătesc facturile. M-am săturat să fiu întrebată ce facultate e aia. M-am săturat să fiu comparată cu toate pițipoancele pseudojurnaliste. M-am săturat să fiu luată la mișto. M-am săturat de minți închise, sufocate de mediocritate.

Zilele trecute, în cadrul caravanei BookLand, a fost invitat Moise Guran, ca speaker. Subiectul întâlnirii gravita în jurul visurilor. Cumva să nu renunțăm niciodată la visurile noastre, pentru că numai așa vom face cu drag munca pe care ne-o propunem, asta pentru că în sală erau în proporție de 90% elevi de liceu. Restul de 10%, studenți la jurnalism. Aproape evident. Dacă nu noi, atunci cine să meargă la întâlniri cu jurnaliști?

Deloc de neglijat sunt două fapte. Unul, s-a prezentat în fața noastră deloc vedetistic, destul de colocvial, îmbrăcat cu ceva care aducea a trening. Iar al doilea ar fi că sala era plină ochi, ba chiar stăteau și pe jos, și în picioare, doar să audă ce are de povestit. Bineînțeles, cum era de așteptat majoritatea publicului a venit pentru el, astfel încât la câteva minute după plecarea lui câteva rânduri s-au golit.

El a fost invitat pentru a-și povesti viața, să dea un exemplu. De urmare a visului de a deveni jurnalist (în cazul dumnealui), împotriva dorinței părinților de a deveni avocat.

Dacă în sală se afla și o mână de viitori jurnaliști discuția s-a dus, evident, în direcția jurnalistică strict. Ar fi putut fi o discuție chiar frumoasă, dacă nu ar fi scos porumbelul pe gură. A început prin a ne spune că „dacă îți dorești cu adevărat să ajungi jurnalist, o poți face și dacă nu ai o facultate în domeniu”. Practic ceea ce se întâmplă de ani buni în jurnalismul românesc. Trist rău. Apoi a continuat prin a ne spune că „facultatea de jurnalism este inutilă”. Este și mai trist că spune dumnealui asta. Este inutilă pentru că ne-am obișnuit să facă jurnalism tot felul de pseudojurnaliști. Este inutilă pentru că prezentul din/în jurnalism este urât și pare că ne bălăcim în noroi și ne mai și place pe deasupra. Însă nu trebuie să rămână așa. Situația trebuie să se schimbe, iar asta nu se poate dacă nu acceptăm oameni foarte buni, cu studii în domeniu. Nu credeți?

La sfârșit cred că și-a amintit totuși de meseria pe care o are și de faptul că, surprinzător sau nu, are studii în domeniu (a urmat cursurile Școlii BBC pentru televiziune) și a spus că: „totuși, nu e inutil să faci niște cursuri în domeniu.”

De-a lungul discuției ne-a spus să ne urmăm visul. Eu mi l-am urmat. Când am spus familiei că vreau să fiu jurnalist. Mi s-a spus: bine, bine, dar alege-ți o meserie, totuși. Le-am spus că jurnalismul este o meserie. Nu sunt convinși de asta. Muncesc de 2 ani să demonstrez că jurnalismul nu este tot ce se vede la televizor. Că, din nefericire, există și greșeli, ca în orice alt domeniu, și că din păcate se întâmplă ca oamenii buni să nu aibă loc de buruieni. Iar dvs, domnule Guran, ce faceți? Dvs, cel care aveți studii în domeniu, le spuneți alor mei, că oricine poate deveni jurnalist, chiar și fără studii?

Eu sunt doar un exemplu, dar sunt convinsă, că la fel ca mine sunt mulți, care se luptă cu un sistem dezorganizat. Sau poate este doar răutate?! Ce-ar fi totuși, dacă un doctor nu ar face facultate, dar s-ar putea numi doctor oricine. Sau un profesor. Sau un IT-ist. Sau un inginer. Ce-ar fi?

Ca în orice alt domeniu și în jurnalism sunt convinsă că este esențial să știi cu ce se mănâncă. Este important să pleci dintr-o facultate cu niște noțiuni și reguli de bază. Să știi ordinea lucrurilor, să știi cum să-ți faci surse, să știi cum să comunici cu ele, să știi cum să aduni informațiile, ca mai apoi să știi care sunt relevante și care nu. Vei ști ce este o piramidă inversată și la ce te ajută. La sfârșit, vei fi învățat deja ce este o știre, cum se face un reportaj sau un interviu.

Se vor găsi unii care vor spune că oricine poate învăța toate astea din mers. Nu-i chiar așa! În timpul facultății, fie că vrei sau nu, acumulezi experiență. Scrii pentru revistă, te obișnuiești cu camera și mai apoi cu prompterul, ca, după ceva timp, să deveniți prieteni. Mergi la radio și realizezi emisiuni, te obișnuiești și cu atmosfera de acolo. Și tot așa până când, după 3 ani, dacă ești destul de bun și nu ți-au luat-o alții fără studii în domeniu înainte, îți poți găsi de lucru.

Pe de altă parte experiența ți-o faci și din cărțile citite. Și aici vreau să fiu bine înțeleasă. Nu doar despre jurnalism, ci orice fel de carte, despre orice.

Îmi amintesc că în primele săptămâni de facultate ni s-a spus ceva esențial: „Veți învăța că în meseria asta totul se învață”. De la început am fost bătuți la cap cu faptul că există șansa să fii pus nu o dată, ci de multe ori, în postura de a aborda teme despre care nu știi nimic, iar toată tevatura asta să se întâmple cu jumătate de oră înainte de a intra în direct, spre exemplu. Înveți că în astfel de situații există tehnici de documentare, apoi filtrarea informațiilor relevante și mai apoi tehnici de redactare.

Da, și pentru asta te pregătește facultatea de jurnalism. Te învață să transmiți mesajul în așa fel încât să fie înțeles de cât mai multă lume.

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey