Nicolae Coande
Mihai Dincă
Daniela Micu

 
sus


Nicolae Coande

 
 
Piramidele mele
 

L-am văzut pe Julito la bucurești
bărbații latini sunt frumoși
concepuți cum sînt în piramidele morții
părea un zeu cu pene
el escribidor
lumina obosit încăperea

orașul nepăsător. Am stat lângă el
și poza voalată mi-a rîs în nas
la întoarcere.
Piramidele mele nu suportă
Piramidele lor
 
 
Frumusețe, ce departe ești tu
 

I-aș scrie omului, dar crezi că citește?
Culcat pe un cuțit în camera mea
parcă nu sînt pe pămînt,
am vorbit poezie din tinerețe,
provizii pentru anii cînd frigul
se va năpusti peste minte,
uhu! Versurile plezneau coaja din lucruri,
n-a fost deloc ușor,
n-am trăit în vremea unui cîntec simplu:
gheruțe de porumbel în geamuri sparte.
Frumusețe, ce departe ești tu,
n-am bani de tren să vin să te caut,
pe nici o stea nu există iubire
și asta mă miră îndelung.
Sînt un pian cu ochi scoși,
Disting alunițe pe creier.
 
 
Un critic de treabă
 

Citesc Anais Nin printre țigani. La capătul 
străzii Ipotești se vede marea
azi nu m-a întrebat nimic inima
nici un sentiment cenzurat
am udat florile cu măsură
iar cactușilor le-am făcut cu ochiul.
Ceva îmi latră în cap dinspre coadă
stau singur și zîmbesc aidoma unui critic de treabă
care a ieșit nevătămat
din grajdurile literaturii
 
 
Vînturile etesiene
 

Dacă va veni în oraș îl vom înghesui
la casa de cultură
îl vom pune să cînte la cobză
va protesta moale
psalmi cu cuțitul în gură
autografe nene aici e atelierul de tatuaje
ești Cristos? e craiova
poftim
spune ce ai de spus
și dă-ne nouă aurul
și vînturile etesiene
 
 
Vinul de inimă
 

Am început întotdeauna cumva distrat cu ceea
ce trebuia să închei
om devastat de propozițiile inutile
ca o cîmpie vara de fulgere albe care lasă însărcinate
femeile locului
și acum cînd mă îndrept cu o șansă mereu mai redusă
spre valea unde cîțiva bărbați la foc de tabără
sporovăind îmi beau cu nepăsare vinul de inimă
de ce această spaimă plăcută totuși
că-n clipa morții
ușori ca hîrtia vom fi sigilați în plicuri uriașe
și expediați ca răspuns celui care întreabă zilnic de noi?
Și cu viteza sunetului în ureche atunci cînd sîntem
traversați de ființe necunoscute nouă
mă întorc sau doar visez că mă întorc pe dealuri
acolo unde copil cu ochi albaștri ca ai pisoilor sălbatici
așteptam să vină ploaia sau să vină
cea pe care o voi iubi toată viața: nu venea
și nici nu a mai venit
demult nu mai am ochii albaștri
și acum mă gîndesc - cumva distrat - că poate nici
nu i-am avut vreodată.
 

Comentarii cititori
sus


Mihai Dincă
 

dintr-un sertar

 
în locul unui nou apus
se strecoară mâna ta
 
nu ne mai atingem din plictiseală
nu ne sugem țipetele
nu mai scuipăm dintr-un sertar in altul
 
femeie! fiul tău 
visează casa scării.
 
 
3 în 1
 

într-un loc din tine 
să mă sting
 
să casc si eu 
apoi să ne întindem pe covor 
lângă tata.
 
 
lumina
 

în jurul meu
aerul tău mestecă pereții
 
ușile trec unele prin altele
trupul mi se desprinde 
bucată lângă bucată
 
curgând ne vom îmbrățișa
curând ne vom acoperi
 
 
când vomit să scuturi preșul
 

cârpele iarăși și-au stors lumina
în apa caldă din cadă
 
în apa caldă ne împăcăm
 
de pe marginea patului
mai picură ziua de ieri
 
același intuneric
 
 
din burtă
 

soarele înălbește colțul mesei
un nou drum se deschide 
peste linoleu
 
pe seară să căutăm 
în preșul pe care-l scuturi
mamă
 
din burțile noastre tata
se va ruga
 
 
apă
 

se dizolvă 
lumina bolnavă a serii
 
morții alunecă lent
spre tălpi
 
conturul tău nu foarte exact
se strecoară
 
 

Comentarii cititori
sus


Daniela Micu

 

Căsătoriile republicane
 

Anhelica, iubita siciliană
a ieșit dintr-un ocean de liniște
apele s-au oprit
cu umerii argăsise o piele de miel
să-și găsească echilibrul
copiii știu de mici
lâna nu arde fără
frații din ea rod
al căsătoriilor republicane
fire deschisă și generoasă
Anhelica a fost prima oară
femeia unui zeu francez
chior
a izbucnit într-un potop
lucrurile nu s-au sfârșit bine
părea să-și fi pierdut mințile
chiar din seara aceea
 
 
sufletul al doilea
 

am fost întrebată cum a fost
din moment ce
noaptea trecută nu am murit în lift
 
interiorul subțiat mă așteaptă
fără durere
să mă tot izbesc de
singurele mele garduri
 
am fost întrebată
sufletul al doilea
nu aude în genunchiul drept
al meu
nu vorbește cu mijlocul mâinii strângi
 
poate
 
îi e dor sau îi pare rău că
acum sună telefonul
noapte trecută nu am trăit în lift
 
 
Nirma
 

demonii de sub pat
au sfătuit-o să-mi spună că
am mâinile mamei ei
și sfatul a căzut deasupra mea
mama de șaptezeci de ani și de opt copii
luase calea renunțării
i-am pus mâna pe ochi și m-a iubit
cu fața albă, părul vechi, minunatele mele urechi
chiar dacă nu eram eu aceea
în puloverul care-i plăcuse atât de mult 
 
 
de frică
 
am mușcat dintr-un măr

avea gustul lui Lilith
spânzurată deasupra cirezii de bizoni.
hamacul chiar în stânga ei
toată iarba sub mine;
s-o mușc pe ea
de picioare
am pus piedică bizonilor
în mărul meu.
 
 
deghizată în cupole aurite
 

latura mea ușoară
este albastră și are tălpile mici
 
prezența ei e tăcută și așteptată
ca șerpii care vin să bea apă vara
la izvorul din spatele casei.
 
o mulțime de avocați
vor apăra latura mea ușoară,
dansând travesti în camere goale,
frustrați că au stat închiși acolo prea mult timp
 
în sânul lor cel unu
au lădițe negative cât mai ușoare
 
intuiesc că nu au făcut cuvinte de rezervă
și totul se va întoarce împotriva mea
 
 
Cearșafuri
 

Rasch își strânge degetele
și prin ocheanul mâinii 
încearcă să te vadă așa cum ești de fapt.
dar tu-i acoperi vederea 
ca un cearșaf 
periferic.
 
 
Cu umbrelă și-o apă-n geam,
omida doamnă
 
Dacă Mack Sennet ar fi 

știut 
că femeile urcă seara spre
cer
călare pe juninci de trei ani,
și-ar fi vândut mobila
pe 700 de dinari.
 
Înaintea lor vor deschide
porțile
cincizeci de ogari
cu salbe de aur la gât
și vrăbii în skinny-jeans.
 
 

Iube către Iacob și Mei:
 
v-aș împleti o țigară

dar mi s-au terminat.
Dacă eram pictor
ușor ca un fluture
aș fi făcut repede rost de altceva.
Iacobe tu ești doctor -
nu arunci tu năvodul 
cu mătănii
în acvariile cu pescăruși
și papagali pe alocuri
ar ieși o țigară bună de tot
dintr-o mătanie și-un pescăruș
cu papagali pe alocuri.
 
 
Feng-Du
 

Uneori nu-mi vin stelele
să mi le bag sub unghii
 leg sfori să vină Jiao Guii
 ei îmi lasă copii la picioarele patului.
Adun toate biletele din copaci
și scutur bananierul de fundele roșii
să vină să-și ia copiii acasă.
Dacă nu vin, îi duc pe toți
pe malul râului să vadă stafiile apei
 în locul lor.
 
 
Întâlnire
 

Oglinda vede precum surdul
vălul ei scapă
în pădurea ciclopului
viermele ochiului
stoarce mătasea
de altfel singur își stârnește furia
se întinde la picioarele pădurii
picioarele lui trec prin picioarele pădurii
ochiul lui ocolește
intimidate picioarele ei ocolesc
prădătorul ochi de mut:
„sunt orice poate fi 
într-o fântână verticală și infinită
dar nu apă
am văzut-o și nu sunt eu
am mai văzut și-o floare roșie
frumos aplecată
de care nu pot totuși să mă desprind
sunt o frunză sau o verdeață
care-și așteaptă botezul
noi amândouă am învățat să
ne așteptăm în liniște” 
 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey