Simone Györfi
Sever Negrescu
Răzvan Țupa

 
sus


Simone Györfi


(moștenire)

vreau să-ți vorbesc acum
despre paharele de vin ale bunicii
șase pahare pentru vin
și, în centru, carafa cu gâtul
grațios alungit, ca de lebădă
înainte de-a se avânta în zbor

doar vremea, cu siguranță, face
să pară sticla într-atât
de vulnerabilă
și delicată
de parcă la cea mai neînsemnată atingere
s-ar frânge sub ochiul privitorului

(oh precocious is the eye of the beholder)

nu-mi amintesc să fi văzut vreodată
aceste pahare
expuse cu mândrie în vitrină,
măcar în zilele de mare sărbătoare,
duminicile, uneori
întru onoarea oaspeților
veniți din cele patru zări

serviciul de pahare al bunicii,
vulnerabil și cast
osândit pentru eternitate
să răsfrângă lumina asfințitului
prin sticla vitrinei mele,
neștiutoarea,

atât de vulnerabile în castitatea lor,
poate un gaj de iubire
cu amintirea ascunsă în
transparența docilă a sticlei -

în casa dintre stele
mi te închipui uneori
cu tandru deget mângâind
cristalul neted



(* * *)

la drumul egal
dintre mine și tine
tăcerea veghează
cu un ochi de vultur

infernul
e totuși în noi
cuvinte-nghețate
abil șlefuite a tandru

tu nu mă recunoști
în tine
dezorientat neîncrezător furios
și nici nu vrei
să încerci


(Ritornelă)

Precum nisipul printre degete
viața se prelinge incoruptibil printre clipe
în galaxia cotidiană: a mea și a ta.

Sălcii legănate de vânt strajă ochilor
păpădii urgisite de vântoasele vremii
obiectele, ubicuu prezente, veghindu-ne.

Viața ta se scurge printre degetele mele
în lobul urechii ecoul strigătului de adio, întârziat
ca o descătușare.


(scurte lecții despre libertate)

motto: "I can only say, there we have been; but
I cannot say where.
And I cannot say, how long, for that
is to place it in time"
(T.S.Eliot - Burnt Norton)


1.
aleargă aleargă robinson
salvează-te
la orizont oștirea binevoitorilor
vin - nechemați - mântuitorii
te-așteaptă la ocol capcana de nichel
"priviți omul primar, omul redus la sine"
"bomboane cumpărați, banane"
"noli tangere - exponatul mușcă"
unde te-ascunzi, frate de suflet, Vineri?
aleargă ALEARGĂ robinson !

2.
să ne-analizăm sentimentele
(de tristă amintire tovarăși)
timpul e oricum incomensurabil indeterminabil subiectiv
nașterea poartă în sine explozia morții
amară certitudine
deși -


3.
cu gândul
hotare că nu pot să trec
să nu crezi


(rugă)

1.

trăiesc n-dimensional
mă redescopăr zilnic,
cu uimire
în cotidianul tradițional…
mai este timp, îmi spun,
mai este
și oricum,
când norii bătrâneții vor vijeli
pe creste,
banale-mi vor părea
problemele de-acum,
iar vechi gâlcevi
și vechi iubiri
demult, pe-atuncea, se vor fi făcut
fără de veste,
scrum.


(în zori)


în zori,
speranțele circulă pe străzi,
nestingherite,
învăluite în fumul ușor misterios
al visului de-abia întrupat

în zori,
miracolele te pândesc la tot pasul,
neagresiv,
iar trecătorul întâmplător
pare a fi doar un alt interpret
în baletul mecanic al clipei

în zori,
ochiul poetului veghează fericit
peste răsuflarea neprihănită
a zilei ce stă să se nască


(aum)

dintotdeauna
mi-a fost teamă de cuvinte
de tainica putere a stihului creator,
gândul,
exilat în ungherul minții,
cu paranoică luciditate

(noli tangere circulos meos)

neîndoielnic,
vegheat de mânuitorii
miracolelor publicitare
s-ar frânge în oglinda deformator-întoarsă
a foamei

surghiunit în imaginar
"aum"-ul necesar
miracolului cotidian
pândește, ferecat în ochiul poetului,
clipa eliberării

Comentarii cititori
sus


Sever Negrescu



Închisorile pelerinului

L-am chemat la vorbitor pe Dumnezeu
și-a venit într-un galop Săracul
dincolo de gratii eram tot eu
față-n față cu păcatul

Am spus tot ce-am petrecut pe loc
gratiile s-au topit în scrum
am simțit atunci că am dat foc
temniței din drum

Slobod am ajuns din nou
poet peste îngeri
i-auzeam cum strâng într-un ecou
toate ale inimilor frângeri

Și-am rămas așa până târziu
Dumnezeu știind că mă veghea
colindă sfinților dorind să fiu
din inima ce-mi sângera


Adunare

Există trei în opt
șase în nouă
și unu în omul
de zăpadă

Există ședere în patru
scaun fără nicio masă
există seceriș în cinci
și-n șapte
și taină există
în pâine și-n parte

Există doi în zece
și Dumnezeul nostru
în porunci
există timpul
care nu mai trece
și adunare există
în ceea ce arunci


Cununie

Jumătate soare jumătate umbră
elefant cu picioare de furnică
o icoană îmi acoperă inima
un clopot îmi curge
prin recele sânge

jumătate răstignire jumătate înviere
cununie a copacului cu frunza
catapeteasma sfâșiată-n două
un vers îmi adie
în moartea cea vie



Aș vrea

S-aude un trăsnet în oasele mele
iar se luptă zilele cu nopțile
ca îngerii cu diavolii
pe o bucată de pământ
din sufletul
meu

Nu știu cui aparțin
zilei sau nopții
m-am născut
dimineața
fără a bănui

aș vrea să mor
odată cu moartea
tuturor
seara târziu
și să înviez
tot dimineața
a treia zi după Scripturi



Credo

Am pus picioare soarelui
lumânări din ceară curată
pentru a merge pe pământ
și vulcanii au râs cu pucioasă

Am pus mâini pământului
miresme de smirnă curată
pentru a atinge-n rugăciune cerul
și norii au plâns cu stele

Am pus ochi stelelor
candele din untdelemn curat
pentru a se vedea între ele
și oamenii s-au răsculat

Am pus cerului cruce la gât
din lemn de măslin verde
pentru a pipăi coasta împunsă
și lumea a-nceput a crede


Atras de Înviere

O curte interioară
este sufletul meu
Doamne
poți întoarce carul mare
în ea

Ochii mei
ferestre spre Tine
niciodată nu se vor stinge
chiar de vor arde
ca două lumânări

Și noaptea va revărsa
odată
toată răstignirea Învierii
adunată
din suflete moarte


Comentarii cititori
sus


Răzvan Țupa



Cântecele new yorkeze



Aeroport
În mijlocul haosului trăim
O ordine neașteptată pentru
Perioade mai lungi sau mai scurte
unele zile asigură toate
aceste plecări în orice direcție
unele cu escală altele
direct dar mereu petrecute în
plină lumină cu tot restul lumii
împachetat în propria ta umbră


new york taxi
când arzi

orașul este și pe
dinăuntru

pentru că niciodată nu poți să fii
doar tu
oricând ești și cel cu care te întâlnești

și fiecare suntem și altcineva
cu care ne vedem mereu
și doar eu o să fiu doar atunci când

și tu ești aici

și tu ești aici de fiecare dată când spunem
asta
și

în timp ce privim ne gândim

că fiecare dintre noi cunoaștem
oameni care cunosc oameni care cunosc oameni
și cunoaștem pe oricine din lume

unii spun din șase persoane, alții
din 12
cei care lucrează cu serii mai lungi de numere pot să dovedească
numărul exact este 24
și acum chiar putem să fimși pe dinăuntru și pe dinafară

și niciodată doar într
-un fel
și atâtea vorbe care să exprime
asta
în atâtea limbi încât să nu părem
singuri
nici măcar complet diferiți încât să putem

să facem cunoștință
la un debarcader din beton cu lista lucrurilor care trec
pe East River în mână

mănunchiuri de paie, așchii, și o singură sticlă din plastic

în toată lumea ca o piesă de
muzeu cu
fața ta


union square
joi dimineață cu mâna pe bara din metrou
m-a prins centrul lumii în jurul meu maimuțele
blonde tocmai începeau să coboare din copaci
cu pași tot mai solemni. pe la uși, unele umbre
se transformau deja în lumină.


emisia continuă
celofanul unei bomboane desfăcut la nesfârșit
în plin spectacol între conductele vintage din partea
de sus a pereților și gândurile nopții strâns
încolțite de șuvoiul roșu de pe 3rd avenue

unde o să bem un pahar de vin de despărțire
sfârșitul jocului se întâmplase deja una din
cele 20 de reprezentații de la BAM
când am ieșit se lăsase întunericul și

brooklyn-ul își vedea de treburile lui relaxate
înaintea despărțirii am spus să supunem unor
cuvinte radioactive câteva bucăți de
pizza de la express italianul ne-a ascultat

și a fost curios să afle de unde am venit
“am avut și noi restaurante românești aici
Unul era chiar după colț dar tot ce făceau era doar

Să bea să danseze și să se bată între ei. Nici noi
Italienii nu ne mai batem între noi de mult timp
În brooklin, doar românii și albanezii mai fac asta
Spectacolul se terminase, a doua zi plecam

Farurile mașinilor ne priveau impasibile
Până la urmă bătrânica din sala de teatru a
Renunțat la dulciurile care îi făceau în ciudă.
Amintirile vor păli și vor deforma totul

Doar memoria o să ne ducă înainte și
Înapoi pe scala de radio a vieții noastre


Pe Broadway în jos (și în sus)

Singurul ziar care scria de rău despre omul
Păianjen se întâmpla lângă parcul Madison Square
Pornind pe Broadway în jos în Strand ultima
Librărie dintre cele 48 care începeau

Secolul XX în zonă. Super-eroii aveau rafturile lor
Ne-am jucat chiar și cu un volum cu titlul Fetish
Ne pregăteam pentru noaptea în ținuturile sticlei
Mult peste pod în Williamsburg între fostele săli

De box ajunse locurile cool ale concertelor
Între sticlele de bere între ieșiri și intrări
Pentru și de la țigară ne ciocneam de adolescenți
Care nu aveau voie înăuntru până la două-

Zeci și unu și, cu toate astea, în fața scenei
Abia se ținea pe picioare învârtită de muzici
O efigie caldă a vârstei tuturor interdic-
țiilor. Cu mănuși de dantelă și cizme brutale

Primea orice băutură ai fi vrut să-i arunci ca
O gestionară amețită a superpu-
Terilor noastre făcea lumină cu întrebarea
Când ne mai vedem, cu un accent abia

Perceptibil. Ieșit afară și am dat câteva
Colțuri până când am văzut ceva cunoscut:
Broadway. Gata, de aici mergem drept și ajungem chiar
La hotel. În spate era un gard aproape distrus

Așa că am pornit pe jos. Când am găsit taxiul
Realitatea era în direcția opusă. Alt Broadway, alt film


Cădere la MOMA

De pe balustrada deformată a clarității
Toți păreau francezi în afară de Pollock și Rothko
Până și cutiuțele de supă și păsările
În spațiu. Doar balustrada însăși în toate culo-

rile, în sfârșit, dreaptă ne arăta că am ajuns:
Andrei unul dintre cei Romanian, born in Poland
Cu o scurtă lecție despre valori: cele care
nu sunt, nu reprezintă, doar fac softul multicolor

al unei memorii care emite întâlnirile
fără să se îndepărteze în nicio amintire


sinopsisul nopții

drumul până la etajul 14 se poate dovedi destul
pentru o întreagă viață oricât de repede ar
urca unele lifturi întâlnirea pare conti-
nuarea unor evenimente recente când aveam

impresia vagă că nu ne-am întâlnit încă
și acum știam că asta se întâmplă atunci când
te aștepți din orice moment să treacă un elefant
pe patine cu rotile roz prin aglomerația lejeră

a nopții și tu să te uiți amuzat: ia, uite, aici
au și elefanți pe patine cu rotile roz, și
imediat ce îți cumperi pantofii sport de alergare
s-ar putea ca unul dintre pachiderme să fii tu

cu irisul scanat de o rază de care nu te temi
dar care pare un pic ridicolă împotriva spaimei


Camuflaj

1.
Lucruri pe care îți e frică să nu le auzi
Cuvintele tale Cuvinte ale celor pe
care oricând ai fi gata să îi asculți Picioa-
rele ascunse în apele călduțe ale
memoriei și mai fiecare obiect numit
vestimentație obișnuit să îți redea
încrederea în tine însuți: când naveta
Challenger își făcea numărul cu atenția

noastră  înspăimântată tu (sau partea aceea
din ce ai ajuns acum) întârziați asupra
ledurilor aprinse pe ecranul ceasului

ce nu înțelegeai a venit, mai târziu, după
tine (și aproape te-a prins) ai rămas destul de
speriat pe treaba asta Azi, astea-s doar repere.

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey