Ștefan Diaconu
Dominique Iordache

 
sus

Ștefan Diaconu

 

 

pur și simplu

pur și simplu

te salut pe fb

și aștept un minut-două să-mi răspunzi

vezi mesajul și după alte un minut-două scrii cu literă mare

-         Salut, Ștefan!

am undă verde

lansez tirul de întrebări, râuri de povestiri amuzante

cu animăluțe drăguțe de casă, pisoiași, porumbei și vrăbiuțe

șoricei și fluturași

vorbim, oh, dar ce vorbim, vrute&nevrute

îți număr secundele până la enter

iau tensiunea fiecărui mesaj, circulația entuziasmului

de-o parte și de alta

scrolez printre fotografiile tale agățate în perete

-         aha, deci ești o rușinoasă, o introvertită la care se lucrează greu –

eviți să spui ceva sigur, să faci afirmații tari

probabil, posibil, poate;

am puțină treabă, merg la masă, bag un film.

brb

e timpul să-mi calculez probabilitatea de a te invita în oraș

îți las mai întâi un like

să te asigur că am intenții bune.

 

# # # #

douăzeci#și#trei#de#ani

n-am plecat o zi de acasă fără să mă gândesc cum e

să caut cărarea de capăt

fără firmituri de pâine și pietricele

o pățesc mai ales dimineața

la ceasurile 6:30 ora de vară

ies cu vaca la păscut

pe drum nici câinii nu latră

cu Mona Lisa de gât

știu

așteaptă

o

nouă

viață.

 

În grădina Edenului

în grădina edenului sfinții poartă halate

colorate în funcție de însemnătate și ierarhie

albastre

galbene, verzi,

albe

iar cei aflați în vizită

roșii.

în grădina edenului nu ne cunoaștem după nume,

pe toți ne strigă Colegu, indiferent de culoare

de ierarhie

un Tovarășe democratic, un Tovarășe burghez, imperialist,

o șmecherie prin care Colegul nu este o persoană ci un simplu

halat albastru, galben, verde, alb sau roșu.

în grădina edenului am emoții și mă fâstâcesc

când discut cu Colegu în halat alb

dacă aș transcrie conversațiile, n-ar lua mai mult de o foaie

A4 tipizată

gen declarație, cerere sau proces verbal

Colegu în halat albastru e culoarea mea pereche, o știu

de când l-am întrebat la sfârșit de săptămână a ce miroase?

-         Nu știu! S-a stricat ceva? A apărut vreo problemă? E producția în regulă?

-         Ei, a miros de weekend!!! încercam să râd, dar halatul albastru – Colegul –

era frânt de oboseală ca o stafidă moleșită-n felia de cozonac. 

 

după două zile în care n-am pus geană pe geană

după două zile în care n-am pus geană

pe geană

citesc Biblia care începe așa:

și l-a făcut Dumnezeu pe om și-a adormit un somn lung scobit

de orice rest cu potențial de interpretare psihanalitică

și omul, văzându-l pe Dumnezeu dormind, l-a apucat disperarea și

s-a mințit de unul singur gângurind că LA ÎNCEPUT A FOST

CUVÂNTUL.

după două zile în care n-am pus geană

pe geană

recunosc primordialitatea/universalitatea verbului a dormi

care cuprinde întrânsul toate înțelesurile infinitului

de pildă, dorm niște vise parșive, erotice și dulci până la diabet,

cu o poetă nimfomană roșcată care fumează Pall Mall negru

crăcită pe o canapea înflorată dintr-o cafenea.

dorm hamburgeri dubli de la fast-food și cola

dorm o conversație penibilă cu o femeie bătrână scoasă la

imprimantă dintr-un roman plictisitor de-al lui ăla care-a

mâzgâlit în căutarea timpului pierdut.

dorm pârțurile fandosite ale artiștilor (în special poeți) care mă

dorm din sărite.

după două zile în care n-am pus geană

pe geană

dorm la fel de iresponsabil și nepăsător, imun la toate rahaturile,

un fel de Dumnezeu cu lumea.

 

n-ați înțeles nimic

îmi displace leo. patetic pozează

posturi naive, stupide, false

melodrame de pișat ochii

ce-aș putea înțelege din asta?

nu e nimic de înțeles.

nada.

rien plus

zero absolut

nimic de scris, de priceput, de transmis

se consumă pe viu

ciocane ce-mping cuie-ntimpane, ncreieri, nmâini

ndegete, nlimbă, ncălcâie

ahile peleianu-i călău

ulise, o, rătăcitorul ulise, călăul ulise

mituri care ne fac greață

poze patetice, posturi naive, stupide, false

melodrame de pișat ochii.

sunt atât de plictisit, de sătul, n-am chef să înțeleg ceva,

să scuip vreun sâmbure de adevăr

aștept betoniera din care-au crescut blocuri

să-mi prepare mortarul

în care să-mi odihnesc absurdul

gingaș ca o stană de piatră.

 

secon hand o viață

vai, da io nu mă plâng diloc după glodu

din față di la prispă

nici după bureni sau miros di fân din șură

m-aș mulțămi să dau o su dieuro

pe-o cameră la bloc, să stau acolo, să frec manganu

șnimenea să nu mă iei-n samă

să mănânc cartofi prăjiți șsă mă-mbrac di la

secon hand o viață

tot nu-mi pasă

mătincă ies în perderi

ș-o su dieuro-i pre mult

șn-ajung banii di cartofi șdi secon hand

glodu șburenili șfânu cu mirosu lui uscat

li am digeaba

șnica nu mă costă

șnica nu-i pre mult. 

Comentarii cititori
sus

Dominique Iordache

 

niște toamnă

ceea ce simt înfipt în inimă
o scorbură cu o mulțime de păsări care intră buluc
întunericul din sânge în care își bat aripile 
au cules toate boabele toată zeama aceea roșie
din ce vei face vin în toamna aceasta mă sperii
și tu pregătit cu pocnitori pândești să se așeze
să cadă în mine cu penele muiate în sânge
îmbătate de zgomotul înfundat al pulsului
și tu pregătit cu pocnitori pândești să se așeze
să zdrobești cu picioarele să curgem în jgheaburi
uitate de dumnezeu în mine
ce departe sunt când mă uit de sus văd o apă curgând 
și nu știu să înot să fac pluta cu mâinile sub cap indiferentă
între două lumi curgătoare îmi duc mâinile înainte 
țâșnesc deodată spre corpul tău mă zdrobesc de carne adevărată
tremur

 

reflectez

când am plecat de acasă ploua
mă uitam pe jos și vedeam cerul
sub tălpile mele oamenii mergeau în alte direcții
trăiai cu capul în jos
mă gândeam că stai în picioare
și-ți pui tălpile în dreptul tălpilor mele
să mergem împreună
tulburând

 

m-am dus să-i văd pe komartin și vancu

ieri m-am dus să-i văd pe komartin și vancu
eram frumos îmbrăcată
miroseam a mosc și smirnă
am nimerit pe un drum cu gropi și cărămizi
unele erau înnegrite
păreau recuperate de la case în flăcări
atunci s-a dezlipit talpa de la sandală
m-a înțepat inima în jur nu era nimeni 
doar case galbene
m-am gândit să merg desculță
să ajung acolo și să râd
când am pus piciorul gol pe pământul rece
mi-am dat seama că nu am douăzeci de ani
mi-am dat seama că nu am treizeci de ani
mi-am dat seama că nu am patruzeci de ani
am plâns și m-am înălțat
m-am văzut de sus 
aveam tălpile murdare

 

fără să fug

mă uitam pe o felie de cozonac
am început să mănânc dar nu mâncam eu
corpul meu mânca și era lacom
și mi-a devenit indiferent
mi-am ridicat mâinile el mânca
si gura
mesteca fără silă
m-am dus la fereastră
doar să stau ghemuită
mai bine să fii tu aici să privim
fiecare sfârșitul lumii din celălalt
să mă învelesc cu întunericul tău.

 

în munți

azi noapte am visat că am luat totul de la capăt
aveam o căsuță în munți în fiecare zi cineva îmi aducea un ziar vechi
în care eram lăudată pentru faptul nemaipomenit
de a lua totul de la capăt
soarele se vedea identic
doar alerga cu lucruri cu mine cu animale sălbatice
visam în fiecare noapte că nu e așa
te căutam în gazete
unde scriai despre lumea ta mereu mai îndârjit
eu treceam peste un fir de apă
sclipea în el dragostea mea o cum sclipea dragostea mea

 

poate ne sărutăm repede

dimineața se întinde pe asfalt
mi se agață de haine
deschide gura somnoroasă cu buzele așa de roșii
încât mă apuc să culeg maci într-un câmp cu maci
(nici nu am ce să fac cu atâția maci)
și vino și tu mai aproape 
hai să ne întindem umbrele 
peste firele de iarbă
sau peste catedrala metropolitană
poate ne sărutăm repede
până nu iese soarele la balcon
să ne arate cu bețele 
asta da asta nu

 

nasture

pierdusem un nasture 
și tot căutându-l pe jos am văzut
o mulțime de chipuri pe care le uitasem
ele îmi făceau cu ochiul
altele scoteau limba
altele își întindeau buzele spre mine 
eu am rămas aplecată doar mirarea
s-a ridicat
și în unghiul dintre șoldul meu și poziția ei dreaptă
timpul s-a răsfirat
din gură mi-a curs salivă
și-am auzit nasturele de sub pat când a râs

 

dimineți de zurbagie 80

spre dimineață mi se făcea frig
trăgeam de lumea ta 
îmi fâșâiau insecte în creier
oasele tale mă dureau
până mi se făcea cald
cârtițele îmi scoteau pământul afară
prin piele
uneori cădeam în câte o groapă
uneori mă ridicam.

 

chestii materiale

întâi nu am avut nimic
respiram 100%  îmi permiteam
cafea și țigări 
cei din jurul meu ridicau brațele când râdeam 
aveam ochi oblici de japoneză
acesta a fost un mister pentru mulți și pentru multă vreme
până când noica mi-a zis despre marx profetul
care m-a convins că forțele materiale vor fi dotate cu viață spirituală
și eu o bucată rozalie plină de nervi de vise de excitații
voi deveni deodată o forță materială
adică țevi și conducte și șeibi și șuruburi
și mă voi duce în societate să produc tot chestii materiale
ca prietenia deși serviciul va rămâne pe primul plan
numai astfel puteam să am ochii mari și rotunzi
deodată am ras din gând tot 
și nu mi-au mai rămas decât mâinile
la care m-am uitat mult mai ales la degete
mi-am dat seama că nu pot 
eu sunt o bucată rozalie cu nuanțe gri
de carne cu ochi buze țâțe brațe sex umeri buric picioare
partea proastă e că sunt ca atâtea alte femei
numai că mie imi cântă noaptea
o goarnă

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey