Merlich Saia

 
sus

Merlich Saia

 

 

Garda de corp

 

viața șefului meu este cea mai importantă viață. mai importantă decât toate celelalte. decât propria mea viață.

îl păzesc de treizeci și trei de ani și singur am înfruntat toate primejdiile care l-au pândit de pretutindeni.

sunt într-atât de bun încât șefu habar nu are cât de multe lucruri groaznice i s-ar fi putut întâmpla.

oricând sunt pregătit. îl feresc de toate primejdiile.

viața mea e doar în slujba lui. sunt garda de corp și știu cel mai bine să am grijă de corpul care mă plătește.

 

*

copilăria mea e un sat din siberia. uneori conduc kilometri întregi în spatele unei betoniere pe care nu o pot depăși și ea se tot rotește cu o lentoare de nesuportat și atunci parcă toată copilăria mea e prinsă în nenorocita asta de betonieră pe care nu o pot depăși.

 

*

camera în care dorm nu e camera în care dorm.

rămân întins pe spate pe podeaua rece cu ochii deschiși în timp ce deasupra mea tavanul arde cu o strălucire dureroasă ca într-o casă în care toți oamenii au murit.

aud fără să știu că aud trosnetul acoperișului și văd fără să știu că văd casa arzând și focul care se răspândește cu o lentoare de necrezut adulmecând copacii albi din grădină.

și ei dorm fără să bănuiască nimic în această casă arzând și eu aici neputând altceva decât să privesc tavanul alb de deasupra mea nemișcat.

și lângă mine acum se face întuneric și toate obiectele din jur se fac bune și bun se face și merlich saia.

respir atât cât să las până dimineață noaptea să fie bună

 

*

pentru garda de corp se face întotdeauna prea târziu. nu am niciodată timp pentru mine.

oricând mă gândesc la viitorul meu mă întunec. când simt asta știu că o să îl omor pe merlich saia de mai multe ori.

nimic nu mă oprește când sunt puternic și mi se face frică.

 

*

e cu adevărat îngrozitor să nu îți simți niciodată liniștit corpul.

garda de corp nu are voie să aibă memorie de lungă durată. nu îi folosește la nimic.

nimic din ce nu îmi folosește uit.

toate lucrurile se așază în memoria de scurtă durată. întinderile ei sunt nemărginite.

 

*

eu nu îl văd bine pe șefu mort.

 

*

când merlich saia e mort garda de corp e nevoită să fie garda de corp mort. 

și dacă nu am de ales sunt împăcat. nu-mi trebuie decât să mă obișnuiesc. îmi adaptez instinctele cu o rapiditate incredibilă.

nimic nu mă poate opri atunci. pot fi și garda de corp mort.

pot înainta zi și noapte fără oprire. nimic nu mă doare.

mergem împreună oriunde. mergem mereu până începe să ne fie frică unul de celălalt.

 

*

am pielea tatuată cu scene din viața șefului.

toată istoria lui de când era mic și până s-a făcut mare e întipărită pe pielea mea.

au rămas puține părți de piele neacoperite.

am fost nevoit să acopăr scene îndepărtate din viața șefului cu altele noi.

aglomerarea e de nedescris. unele tatuaje de acum câțiva ani sunt identice cu cele de-acum.

 

*

se întâmpla să mă bucur știind că și eu fac parte din acele câmpuri înghețate pe care atât de liniștiți și încremeniți le privesc șoimii.

și apoi ajung aici într-un loc prea bine cunoscut cu gesturi atât de familiare și totuși suspendate într-un aer prea rece de acum și străin.

și nici nu mă bucur nici nu zic nimic ci doar aștept până când nu se mai apropie nimeni și mi se face lehamite de mine și când în sfârșit aerul se umple de viață obosesc și asta pentru că așteptarea a avut prea mult timp.

 

*

nu am voie să mă mișc.

sunt mai nemișcat decât ar putea fi corpul mort al șefului. exercițiile de neclintire ajută enorm mi-au spus. și când mi-au spus le vedeam halatele albe și în spatele halatelor mii de dinți de lapte crescuți din piele.

și pentru că sunt cu adevărat nemișcat nemișcate sunt și gândurile mele. așa nu mai doare nimic.

 

*

sunt prima gardă de corp care are cearcăne.

am obosit.

semăn din ce în ce mai mult cu șefu. sunt peste tot. pe pereți pe tavan pe podea pe uși pe ferestre.

întreaga cameră este plină de mine.

mi se face rău din ce în ce mai mult. șobolani negri stau atârnați de tavan. mi se face frică din ce în ce mai tare. mănânc mere. închid ochii și îi țin strânși-strânși. mă gândesc la elefanți și la antilope.

în groenlanda s-au descoperit cearcăne de cinci mii de ani.

 

*

sunt cu adevărat bucuros.

nu eu l-am omorât pe șefu. nu eu am omorât toate animalele moarte.

eu sunt garda de corp a șefului și a animalelor moarte care îl păzesc de frig pe merlich saia.

 

(Fragmente din volumul Garda de corp, Tracus Arte, 2014 – Premiul „Mihai Eminescu” pentru Opera Prima)

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey