Doina Pologea Berceanu
Adriana Macsut

 
sus

 

 

Poezii de Patrel Berceanu

 

După apariția volumului Poeme în mărime naturală (Editura Scrisul românesc, Craiova, 1983), criticul Alex Ștefănescu scria un articol cu titlul Poezia ca misiune, în care creiona portretultânărului poet craiovean, arătând prin ce se deosebește de alți poeți din generația sa. Credea renumitul critic despre versurile lui Patrel Berceanu că vor produce "o reformă în cadrul stării de spirit a generației afirmate după 1980", remarcând atitudinea sa intransingentă. "Personajul liric  configurat de el în poeme este alcătuit din aceeași substanță morală  cu Andrei Pietraru din Suflete tari: este, de fapt, eternul adolescent care, surd la invocarea oricăror circumstanțe atenuante, îi judecă pe oameni sever, raportându-i la absolut. Constatând că nici unul nu seamănă cu o imagine ideală – desprinsă din cărți sau, pur și simplu, din febra visurilor sale romantice – el se lansează în diatribe usturătoare și în etalarea sfidătoare a purității sale sufletești. (...) Patrel Berceanu este probabil primul reprezentant al noii generații care încearcă să restaureze regula ca stindardul exigenței morale să fie purtat de tineri".

Cei care l-au  cunoscut pe Patrel  Berceanu, în special pe tânărul Patrel Berceanu, vor remarca surprinși cât de bine l-a creionat ca om, în datele care-l individualizau, în felul lui unic de a fi, Alex Ștefănescu. Redăm mai jos câteva poezii din volumul Poeme în mărime naturală, adăugând la sfărșitul lor și un gând al lui Alex Ștefănescu sau, acolo unde e cazul, consemnarea privind schimbările pe care poetul a fost nevoit să le opereze în vers din cauza cenzurii. Diferențele, se va vedea, sunt semnificative. (Doina Pologea Berceanu)

         

Despre limpezimi

limpezimea zborului unui glonte de pușcă
e mai limpede decât logica lui Aristot
cazarma-i mai rece și mai răsfoită decât
critica rațiunii pure și asta nu-i tot

simetria închisorilor încă nu-și are egal
între frunte și inimă între vale și deal
sofismul mai adastă în logică însă
logica lupilor e mai directă și parcă mai strânsă

rușinoasă această nesimțire a filosofiei; în schimb
moartea bibliotecii din Alexandria e un exemplu vivant
despre cum să se dea la o parte filosofia
din calea veacului în drum spre neant

(Notă 1. Versul bolduit, prezent în manuscris, lipsește din volum. Notă 2. Alex Ștefănescu spunea despre aceaste versuri "iată, de exemplu, cu câtă finețe și siguranță încriminează răul, evidențiindu-i, în bătaie de joc, superioritatea asupra binelui. Patrel Berceanu se dovedește un maistru al execuțiilor dintr-o singură lovitură").

 

Parabola florii nu e mireasma

parabola florii nu e mireasma
dar colivia dă desigur o idee foarte exactă de zbor

astfel desfid pe acela care caută sens
acestei dimineți de vis și candoare
eu știu câte se pot întâmpla
într-o singură clipă de neatenție a veacului

parabola florii nu e mireasma
astfel se-nalță trilul privighetorii
fără motiv și în afara moralei
deși colivia dă  o idee mai exactă de zbor

 

Peisaj (II)

cade bruma naivă și împăcată
ca pletele Ifigeniei pe nisipul altarului
prin păienjenișul cenușiu al antenelor
se scurge tinerețea noastră
unul după altul semenii mei
uită că au o fereastră
noaptea caldarâmul prinde gustul femeilor încercănate
râul orașului e singura utopie nevinovată
viitorul merge pisicește
din erată-n erată
peste malul femeie și fluviul bărbat
cade bruma naivă și împăcată

(Notă: Versurile bolduite au fost tăiate de cenzură. Care erată, tovarășe? i s-a spus, probabil, poetului. Comunismul nu greșește! Așa că în volum apare versul moale ca o gelatină: "viitorul merge pisicește/ din secundă în secundă").

 

 Mulaj

Vrând să afle chipul zilei de mâine
cocorii iau mulajul clipei de ieri
În moarte și în ceață
toate cărările-s drepte
Numai un brad în câmpie
rupe singurătatea în trepte
S-ar putea ca Dumnezeu
să însereze când și unde nu te aștepți
(ca un bătrânel care și-a uitat
 ochelarii acasă)
să burnițeze mărunt iar stâlpii de telegraf
să ruginească mai încet decât steaua Alcor
S-ar putea ca de acum înainte nimeni
să nu se stingă vreodată de dor.

(Notă: cuvântul bolduit, interzis, dar  prezent în manuscris, a fost înlocuit prin purtarea de grijă a cenzurii cu cuvântul "gândul") 

 

Comentarii cititori
sus

Adriana Macsut

 

 

Toamna mea... de la 16 ani

                                                                                                                                      adriana macsutÎmplinisem 16 ani încă din luna decembrie 1967 și trecusem peste examenul de treapta a II-a. Vacanța de vară o petrecusem la mare cu părinții în stațiunea Mamaia, care era și atunci o perlă a litoralului. A venit însă... și vremea lunii septembrie: eram în clasa a XI-a, un an liber în care nu aveam examene. Pe 15 septembrie 1984 a fost festivitatea de deschidere a anului școlar la Colegiul Elena Cuza (Liceul de Filologie Istorie pe atunci) din Craiova – locul unde mi-am petrecut toți cei patru ani de liceu și implicit clasa a XI-a. Ca de obicei, la festivitate s-a cântat imnul de stat (pe atunci era Trei culori cunosc pe lume), s-au rostit cuvinte goale și s-a citit cu patos mesajul conducătorului iubit – tovarășul Nicolae Ceaușescu (discurs ce semăna izbitor de bine cu cel al politicienilor de astăzi). După plictisitoarea festivitate am mers cu câțiva colegi la cofetăria Amandina – locul unde de altfel mi-am petrecut și puținele ore în care am chiulit. Mă gândesc că am fost o elevă cuminte pentru că nu am chiulit mai mult de douăzeci de ore în toți cei patru ani de liceu.

De pe 16 septembrie... a început coșmarul numit munci agricole, care a durat vreo lună. Pe vremea aceea elevii, studenții și soldații culegeau recoltele de pe terenurile agricole care aparțineau statului. Nu se primeau bani... era considerată un soi de muncă patriotică. Mă apropiam cu pași repezi de 17 ani și în urechi îmi tot suna un refren when you are sixteen going on seventeen....! Cum s-ar spune sufletul meu cânta în sunetul muzicii și aștepta primul fior al dragostei. Mai visam tot atunci să fac planorism sportiv (vis pe care mi l-am împlinit abia pe la vreo 19 ani). Nu a fost timp atunci pentru o poveste de dragoste adolescentină, așa că se cheamă că am sărit peste această etapă fascinantă a vieții – chiar și astăzi regret această neputință. Nu a fost însă o neputință a mea, ci una cauzată de sistemul comunist în care am trăit: în toamna mea de la 16 ani am fost nevoită să mă trezesc în fiecare zi la ora 6 dimineața spre a ajunge la timp la gară, să prind trenul care mă ducea la munci agricole. Alături de mine erau supuși aceluiași supliciu elevii de la vreo zece licee din Craiova. Așadar plecam toți din gară cu trenul pe la ora șapte dimineața și ne întorceam obosiți pe la ora opt, nouă seara.

Nu mai țin minte cu exactitate pe unde am fost: am cules de toate: roșii, ardei, ceapă, cartofi, porumb și struguri. Nu am reușit niciodată să îmi îndeplinesc norma așa că de multe ori eram dată exemplu negativ de câțiva profesori și elevi care încercau să se pună bine cu Partidul Comunist. Am avut însă și noi, elevii de atunci, partea noastră de dizidență, cum s-ar spune, pentru că în tren, în drumul de dus și de întoarcere, intonam cu obidă versuri dintr-un cântec interzis care fusese cântat de deținuții politici: Trece trenul printre munți... încărcat cu deținuți... Niciun profesor sau elev nu a avut curaj să reclame: toți cântau versurile cu ochii închiși și lacrimile li se prelingeau pe obraji.

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey