Hotelier la Paris-din subsol în paradis [4] Michel

 
sus

Dan Ciupureanu

 

Michel

 

Aveam un coleg pe care îl chema Simon. Recent se lăsase de serviciu. Trebuia să se angajeze în altă parte, cu studiile lui recent terminate, nu am reținut unde. Era vineri. Noi, ceilalți de la serviciu, așteptam ca după prânz să treacă Simon sa bem împreună în cinstea plecării lui. Iulia, nevastă-mea, știa. Nevasta lui Michel știa și ea că o să mai întârziem, deși nu le convenea deloc. Dacă eu cu Michel ne apucăm să bem, nu era bine deloc. Michel i-a și zis la telefon: „când m-ai luat era scris în meniu, acum nu-ți mai convine?”.

mirodenii1Michel este colegul meu tehnicianul, de origine portugheză, care se ține numai de glume și prostii. Cu mine se înțelege cel mai bine; întotdeauna mi se confesează că nu are chef de muncă și că lucrează de văzul lumii. Recent ne-au interzis să mai stăm de vorbă din cauza unor clienți care s-au tot plâns de cuvintele noastre obscene. El era cel mai simpatic printre colegi; un fel de vocea noastră sindicală. În fiecare zi făcea bășcălie de patroni dacă erau zgârciți sau spuneau aiureli. Le-a și zis că abia așteaptă să-l concedieze ca să ia un șomaj bun, plus taxele de concediere, care sunt mari. Întotdeauna are dreptate și noi ne bucurăm când le mai zice câte una, parcă ar zice-o și pentru noi.

Era vineri. Se făcuse ora la care Simon trebuia să ajungă. Aproape toți colegii tineri și cu poftă de băutură ajunseseră, numai Simon nu venise și nici nu sunase. Ne-am hotărât să mergem la magazin să luam bere, nu avea rost să-l mai așteptăm, el era doar un motiv de a bea, nu lucrase mult acolo, nu se bucura nimeni sau nu le părea rău nimănui că pleacă.

La recepție era Walid, de origine tunisiană, un musulman practicant. Un tip foarte de treabă dar care nu suporta alcoolul și nici glumele făcute sub efectul acestuia. Se juca Counter Strike iar noi, deja amețiți, îl șicanam cu vorbele noastre. Peste câteva ore apare și Simon cu altă bere, mai tare, avea în jur de 8 grade. Eram deja amețiți și nu mâncasem nimic. Îmi amintesc că mă chinuiam să vorbesc corect la telefon cu nevastă-mea ca să nu mă cheme acasă, deși Michel ne dăduse de gol strigând ”Luliaaa”; nu mai putea pronunța ”litera I” de beat ce era. Ne făcuserăm praf, telefoanele iar ne sunau, toată lumea plecase. Nu mai eram decât eu cu Michel în bucătărie ascultând muzică, se auzea în tot hotelul. Deliram în ultimul hal. La recepție, pentru tura de noapte, venise un nene la vreo 62 de ani. Michel îi tot zicea că este o brută, că omorâse șoriceii din bucătărie; că îi prinsese într-o cușcă și apoi le-a dat să mănânce grâu otrăvit până au murit. Săracul nu ne-a zis nimic; cântam și țipam de ne auzea tot hotelul. Michel i-a răspuns Iuliei la telefonul meu, (eu evitam că știam ce mă așteaptă) promițându-i că mă duce el la gară de unde trebuia să vină să mă ia. Lângă hotel era un bar de unde ne-am mai luat două halbe de bere să mai bem în metrou. Bucuria nu a ținut foarte mult pentru că, pe scările de la metrou, m-am dezechilibrat. Am căzut rostogolindu-mă până jos. Norocul meu a fost că nu am pățit nimic deși erau multe trepte până jos. Ajunși la gară nu știu ce am făcut; m-am suit într-un tren care, din întâmplare, s-a dovedit a fi cel bun. Iulia era în altul venind spre gară să mă ia. Așteptând-o în localitatea unde locuiam să se întoarcă cu alt tren, am apucat să mă mai trezesc.

mirodenii2Într-o altă zi, fiind cu Michel, căci despre el e vorba, canalizarea ce trece pe sub  recepția hotelului s-a înfundat. O bună  parte a parterului s-a inundat; rahatul se întinsese peste tot . Eram obligați să primim clienții în hol și să-i trimitem direct în camerele lor explicându-le că avem o problemă; mirosea groaznic. Patronul nostru, dintr-un exces de eroism, băga o sârmă în canal să-l desfunde. Stăteam amândoi în spatele lui și-l admiram. Și cum Michel trebuia să zică ceva, a și zis-o: „Acum avem confirmarea: hotelul acesta chiar este un hotel de rahat!”.

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey