Xenia Negrea

 
sus

Xenia Negrea

 

 

dus-întors

 

N-am mai călătorit demult. Cam de 2-3 ani. În nebunia asta frumoasă a city-breack-urilor, a low-costurilor, a all-inclusive-urilor, eu am stat. Mi-am întors privirea de la orice targetare, de la orice ispitire, cu alte cuvinte. Îmi trăiam starea de crisalidă. Transformarea aceasta a mea, devenirea pe care am căutat s-o trăiesc cât am putut de reflexiv, de comprehensiv mi-a întors fața de la lume către noul meu chip, noul eu, maternalul. Închiderea aceasta în sine m-a îndepărtat de Xenia cea gata oricând de voiaj, de plecare, de goană.

Cândva, multe dintre plecările mele erau și evadări. Dacă nu întotdeauna, măcar frecvent orice plecare, orice călătorie este (și) o evadare. Că doar chiar și din Craiova se evadează. Spun asta cu sentimentul (pe care ți-l dă experiența) că această afirmație a mea va fi repede asfixiată de pumnul oficial al unui „ba nu!” ofuscat. Nu-i niciun secret că urbea noastră nu are vocația dezbaterii. Și, ca să zic așa, vorbesc/ scriu din experiență. Spre exemplu (mai am și altele), la o întrunire cu morgă de intelectuali oficiali (și oficioși), am fost întreruptă când citeam (patetic, ce-i drept, dar asta sunt eu) dintr-o scrisoare trimisă de Felix Aderca lui Tiberiu Iliescu în care-i spune pe un ton apocaliptic, alarmist, să nu încerce să facă ceva în Craiova: „...te previn. Cine poate – să fugă!... mai ai încă timp; gândește-te bine ce faci!”. Tiberiu Iliescu era el însuși un hiperlucid. Afuriselile Craiovei au acoperit pagini de-a dreptul spectaculoase. Până la urmă, „structurile” l-au învins și pe el și a plecat. Cam definitiv.  

Plecam și să provoc – să-mi pun la încercare libertatea. Nu o dată am ripostat în fața rutinei, a previzibilului, marii mei adversari de când mă știu. Iată-mă, bunăoară, înaintând mecanic spre facultate, studentă prin anul  I sau II, într-o dimineață destul de apăsătoare și rece. Mă răsucesc pe călcâie și țin drept drumul către gară. Mă uit pe panou – în 20 de minute am tren spre București. În București, mă duc țintă într-o librărie în care mă duceam oricum întru primenire sufletească ori de cât ori avea ocazia și ceva crăițari și cum Craiova n-a pupat nici până în ziua de azi. Îmi iau cartea la care tânjeam de vreo câteva luni. Trec să-mi salut o prietenă și tuleo! înapoi la gară, înapoi în Craiova (acasă?). Am fost fericită eu cu libertatea mea atunci.

Nu mai vorbesc de celelalte plecări: de uitare, de repliere, de informare etc.

Vorbesc de prima mea plecare după ce eu sunt altfel. Mi-am făcut bagajul cu gesturile unei rutine agasante. Iaaaar pleeec?! parcă-mi venea să spun, de parcă tocmai împachetasem și despachetasem pentru a o suta oară într-un an. Acceptasem să plec și ca un soi de verificare a mea, a stării mele, ca într-un soi de recunoaștere: Cum va fi? N-am avut timp să mă mir de această fantasmatică rutină, că a dat peste mine ditamai noaptea albă – de care nu-mi dădeam seama de unde se ițise. Cum de unde? Din angoasă. Din angoasa plecării, a îndepărtării. Tot drumul, până colea, la Cluj, m-am chinuit să țin ochii închiși, să ispitesc un somn rațional. M-am resemnat în ecouri maximale rock. Am trăit următoarele 10-15 ore într-o agitație paroxistică. Prima (și ultima) noapte departe mi-a adus într-un foarte târziu un somn ca o pierdere. La 5 dimineața eram gata de întoarcere. Interiorul meu o luase razna – am conchis. Am râs de mine că mă gândisem (ca la o minunată promisiune) la o dimineață în care să zac, să lâncezesc, în care să nu mă smulgă din somnul dulce un MaaAA-maaaaa! nu doar irezistibil, dar și așteptat de când lumea, în care să nu mă informez de la postul Mac-Mac, ci să mă uit și eu ca omul la știri, în care să-mi sorb la infinit cafeaua și să nu intrăm cu toată familia într-o nouă zi de joacă și joacă și joacă. Am râs de mine – cea care credea că este în altă parte – și mi-am mai dat o dată (a catraliarda oară) seama.   

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey