Florin Oncescu

 
sus

Florin Oncescu

 

Yucatan, 2008

 

Am văzut benzinăria și am ieșit de pe autostradă. Când ne-am apropiat, trei bărbați tineri au răsărit dintre pompe. Eram singurii lor clienți. Unul ne-a făcut cu mâna. Am oprit mașina în dreptul pompei lui. Cristina a rămas în mașină, eu am coborât.

Omul mi-a spus: „Hola!” I-am răspuns la fel. A mai adăugat ceva în spaniolă. I-am răspuns: „Full, please.” A dat din cap și m-a întrebat: „United States?” I-am răspuns: „Canada.” A părut bucuros să afle că sunt din Canada. Și ceilalți doi angajați, care tăceau împreună la vreo trei metri distanță de noi, mi-au zâmbit. În timp ce pompa zumzăia, omul m-a întrebat unde stăm în Mexic. I-am spus numele complexului hotelier, iar el a dat din cap, în semn că-l știa. M-a mai întrebat din care parte a Canadei venim. I-am spus „Montreal”, iar el a adăugat, mereu bine dispus: „you speak french.”

Pompa a făcut „cling”, iar contoarul a înghețat la 347 de pesos. Mă așteptam la ceva spre 250. „Cât e litrul?” – l-am întrebat. Mi-a spus că opt pesos și ceva. Îmi pusese benzină de cea mai bună calitate.

M-am scotocit în buzunar. Aveam o bancnotă de 200, una de 50 și una de 20. Am băgat capul pe ușa mașinii și i-am cerut Cristinei o altă bancnotă de 200. Cristina, de când o știu eu, se desprinde greu de bani. M-a întrebat care-i suma totală, a oftat cu exasperare, apoi a pescuit o bancnotă de 200 din portmoneu. I-am întins omului cele două bancnote de 200. În așteptarea restului, am aruncat o privire spre autostradă, meditând la mărimea bacșișului pe care se cuvenea să-l las. Când mi-am întors privirea spre el, tipul și-a dres glasul și mi-a spus: „Nu-i destul.” Am privit la cele două bancnote pe care le avea în mână. Una de 200 de pesos, alta de 20.

„Un moment”, i-am spus. Mi-am scotocit iar buzunarul cu banii. Aveam o bancnotă de 50 și una de 20. Am băgat capul pe ușa mașinii și am întrebat-o pe Cristina: „Ce fel de bancnotă mi-ai dat?” „Cum adică?” – mi-a spus ea, tăios, presimțind paguba. „Verifică dacă nu mi-ai dat una de 20.” „Era de 200, SUNT SIGURĂ”.

M-am întors spre pompist. „Un moment”, i-am spus din nou. Nu părea să aibă vreo grabă. Colegii lui veniseră mai aproape. „VINO AICI!”- m-a strigat Cristina. „UITE! Una de 100 și una de 50, astea-s toate bancnotele pe care le mai am. ȚI-E CLAR?” Am luat de la Cristina bancnota de 100, am mai adăugat una de 50 de la mine și i le-am dat omului. El a vrut să-mi restituie bancnota de 20 pe care o avea în palmă. I-am lăsat-o pe post de bacșiș.

În drum spre Cancun, pentru vreun sfert de ceas, am răcnit unul la altul. „Era de 200, sunt SI-GU-RĂ !” „Eu nu zic că tu n-ai fi sigură, zic doar că POATE te-ai înșelat”. „Vezi mai bine dacă nu te-ai înșelat TU !” Cristina și-a desfăcut  centura de siguranță și s-a aplecat printre scaune, spre bancheta din spate. Și-a răsturnat acolo geanta și s-a pus pe scotocit. Eu mi-am luat la reverificat toate buzunarele, cel de la cămașă, cele de la pantaloni. Pe volan țineam când o mână, când nici una.

Apoi am început să facem amândoi calcule, cu glas tare. „Când am schimbat ultima oară dolari?” „Ieri, la Chichen Itza.” „Deci atunci am avut cam o mie de pesos. Ia să vedem la ce i-am folosit.” „Biletele de intrare?” „Le luasem, deja.” „Restaurantul?” „220. Plus bacșișul. Sau nu, că l-am dat în dolari.” „Benzina?” „Am pus înainte.” „Ton cul-ul?” (Ăsta-i numele french cu care botezasem Tun Kul-ul, un instrument de percuție maiaș, făcut din bambus). „Aha! 150. Altceva?”

Asta era tot. Deci înainte de gasolineria avusesem ... cam 630. Dar după gasolineria? Eu - 20, Cristina – 50, total - 70. Suma topită la gasolineria? Cam 560. Cât costase benzina? 350, plus bacșișul, 370. Diferența aproxima bine distanța dintre o bancnotă de 200 și una de 20. „Am fost prădați!” – am suspinat eu. „Pentru c-ai fost tu bleg!” – a spus Cristina.

Taman atunci a trebuit să încetinim, pentru a nu ne pierde roțile la denivelarea instalată înaintea unui post de poliție. O cabină cu jumătatea de sus transparentă, plantată între cele două direcții de înaintare ale autostrăzii, un jeep militar, doi polițiști. Unul stătea în jeep, celălalt alături, în picioare. Amândoi cu capetele băgate în căști, cu piepturile umflate de vestele antiglonț, cu arme semiautomate la vedere. „Le spun ăstora!” – am zis eu. Cristina n-a zis nu.

Zece metri după postul de poliție, am tras de volan și-am oprit pe iarba dintre benzi. Cei doi blindați ne priveau cu interes. Am coborât din mașină și am luat-o spre ei. Polițistul din jeep mi-a rezervat o privire scurtă, apoi s-a întors la treaba lui, de supraveghetor de trafic. Polițistul aflat în picioare a așteptat să vadă care-i povestea mea. De la doi metri distanță, i-am spus-o. „Gasolineria, twenty kilometers from here! They cheated us!” El: „Si.” Eu: „Two hundred pesos!” El: „Si.” Eu: „What can I do?” El: „Si.”

Polițistul din jeep l-a strigat. Polițistul de lângă mine i-a dat un răspuns scurt, apoi a continuat să mă privească, cu o față lipsită de expresie. Am ridicat palmele, a capitulare. I-am spus: „It’s ok!” El: „Si.” Eu: „Gracias.” El: „Si.” Am făcut trei pași cu spatele, apoi m-am răsucit și-am luat-o spre mașină. Cât timp am pornit motorul și ne-am reînscris în trafic, ne-au privit amândoi. Sau, cel puțin, așa ni s-a părut nouă. 

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey