Silviu Purcărete

 
sus

Veronica D. Niculescu

Un "Faust" şi şapte margarete

Faust, după J.W. Goethe, a avut premiera pe 20 septembrie 2007, într-o hală industrială dezafectată de la uzina sibiană Simerom. În timpul repetiţiilor, regizorul Silviu Purcărete ne-a acordat un interviu, de la masa de lucru.

Domnule Silviu Purcărete, publicul sibian v-a simţit lipsa în timpul Festivalului Internaţional de Teatru din primăvară. Reveniţi acum pe scena din Sibiu cu un spectacol mult aşteptat, Faust. Cât timp aţi lucrat la acest proiect şi care au fost principalele încercări la care aţi fost supus, date fiind coordonatele speciale ale spectacolului?

Spectacolul trebuia făcut anul trecut, dar nu s-a putut face în primul rând din cauza faptului că hala nu era pregătită, sistemul de încălzire n-a funcţionat, au trecut cele două luni de repetiţie fără să putem să lucrăm şi atunci soluţia de urgenţă a fost să reluăm lucrul în această perioadă foarte limitată de timp, extrem de scurtă, de nici patru săptămâni.

Cum aţi amenajat spaţiul de joc, fosta hală industrială? Ne puteţi dezvălui câte ceva despre felul în care se va derula spectacolul, dată fiind locaţia deosebită?

Nu mai e un lucru neobişnuit, se obişnuieşte şi în teatrele din România… Publicul stă la început în mod tradiţional, la un moment dat o să fie o plimbare printr-un alt spaţiu, să descopere o altă dimensiune a acestui decor. De aceea am făcut spectacolul într-o hală şi nu într-un teatru, pentru că era nevoie de un spaţiu foarte mare.

Despre pictură, la care ştim că s-a lucrat foarte mult, ce ne puteţi spune?

Pictura a fost făcută la sugestia scenografului Helmut Stürmer, şi sub directul control al lui Daniel Răduţă, scenograf. A fost făcută de elevii de la Liceul de Artă. Sigur că li s-au dat surse de inspiraţie, dar picturile sunt rezultatul muncii şi inspiraţiei lor.

Tot mai mulţi regizori aleg să implice spectatorul în creaţiile lor. Consideraţi că spectatorul secolului XXI preferă să fie inclus în joc sau să rămână în scaunul lui, din umbra sălii? La ce trebuie să se aştepte spectatorul care vine la Faust?

Spectatorul trebuie tot timpul să fie implicat! În acest spectacol, el nu va fi implicat fizic, va fi invitat în alte spaţii. Aşa cum spuneţi, se obişnuieşte astăzi, şi nu mai este o noutate pentru publicul românesc, de ani de zile se practică această formă de experienţă. Dar spectatorii rămân spectatori. Ei nu sunt mai puţin implicaţi când stau pe scaune sau când stau în picioare şi se plimbă prin alt spaţiu.

Puneţi în scenă o sinteză din Faust. În ce măsură spectacolul se bazează pe text?

Scenariul acestui spectacol se bazează pe fragmente de text, pentru că altfel piesa, jucată integral, cum au făcut-o nemţii acum câţiva ani, durează zile. Este un spectacol bazat pe text, pe esenţa textului lui Goethe.

I-am văzut pe scenă, la repetiţii, pe Ilie Gheorghe, actor de renume al Teatrului Naţional din Craiova, şi pe Ofelia Popii, de la Teatrul Naţional din Sibiu, interpreţii rolurilor Faust şi Mefisto. Cum aţi ajuns la această formulă?

Iniţial, când s-a gândit spectacolul, era o altă distribuţie. Ştefan Iordache, Gheorghe Dinică, Coca Bloos. Datorită tuturor încurcăturilor de termene, ei nu au mai fost disponibili, aşa încât a trebuit să schimbăm nu numai distribuţia, cât întregul concept de spectacol. Este schimbat fundamental. În momentul în care am hotărât să fac spectacolul cu aceşti doi actori, puţine dintre ideile iniţiale au rămas în picioare.

Câte Margarete au rămas în distribuţie?

Sunt vreo şase, e un personaj multiplicat. Nu e o singură fetiţă, sunt nişte Margarete iluziorii. (în cele din urmă, au jucat şapte Margarete, n.r.)

Aţi montat în această vară, la Luxemburg, Metamorfoze, după poemele lui Ovidiu. Veţi putea aduce acest proiect şi în România, la Sibiu, ţinând cont de spaţiul de joc special pentru care a fost conceput spectacolul? Râul Cibin este o alternativă viabilă?

Nu este vorba de Cibin, pentru că râul este un element secundar. Este un spectacol foarte scump. El poate fi adus oriunde, dacă există posibilitatea, mijloacele de finanţare. Trebuie construit totul, o piscină, gradene, un alt spaţiu… Că e pe malul Cibinului sau în Făgăraş, sigur că spaţiul se poate adapta... Întrebarea trebuie pusă milionarilor generoşi!

Ce a însemnat pentru dvs. anul acesta, în care Sibiul a fost Capitală Culturală Europeană? Sunt foarte mulţi politicieni, administratori care ţin discursuri… Dar ce a însemnat Sibiu 2007 pentru un om care produce cultură?

Pentru mine… n-am simţit, că nu am apucat, abia acum am venit, nu am văzut nimic.... Dar acest tip de proiect este o operaţie politică şi turistică. Cultura este şi ea, acolo, un pretext. Sigur că sunt avantajele că apar mai mulţi bani, dar câştigul este politic şi turistic.

Vă pot întreba, deşi sunteţi în mijlocul unui proiect de amploare, ce planuri aveţi?

Am de terminat un spectacol la Cluj, la Teatrul Maghiar, la Tompa Gabor, o operă de Puccini, Gianni Schicchi, cântată de actori. Asta ar fi acum.

Şi în domeniul filmului?

Da, am şi un proiect de film, care încă nu e bătut în cuie, se coace…

Vă mulţumesc. Abia aştept să văd spectacolul.

Şi eu.

(Evenimentul zilei, septembrie 2007)

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theâtre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey