Irina Gache

 
sus

Irina Gache

 

 

Fotografia este o cale de acces
către vindecarea sufletului

 

 

De când „fotografia”?

M-am apucat de fotografie acum doi ani, dintr-un impuls de a reda mai bine diverse stări cu care mă confruntam și pentru a-mi exprima opinia la adresa unor subiecte care mă provocau. 

Și, ca să întrezărim dincolo de cuvinte în spatele cărora poate fi orice, poți fi specifică? Una dintre acele stări, de exemplu? Un subiect anume, punctual, care te provoca?

În perioada când m-am apucat de fotografie eram foarte intrigată de modul cum este privit trupul uman nud în societate și de asemenea de modul cum își privesc alții trupul gol. Proiectul Nude is NOT Rude a pornit ca o răzvrătire și totodată ca un imbold de a ajuta anumite persoane să își schimbe percepția asupra modului cum își privesc trupul.

Ce e nuditatea pentru tine?

O stare de goliciune și vulnerabilitate, o sinceritate aparte.

Pe care nu oricine și-o asumă, în fața camerei. Relația cu un personaj care îți pozează poate fi tehnică sau poate fi specială, să presupună încredere, prietenie, dragoste. Cum te-ai înțeles cu muzele?

Întotdeauna muzele mele au fost persoane cu care aveam ceva în comun și care reușeau să transmită ce vroiam prin fotografiile mele fără să zic prea multe. Sunt un fotograf foarte tăcut. M-am înțeles mereu din priviri cu ele, din gesturi.

Au fost și unele cu care nu te-ai înțeles?

Nu. Au fost persoane cu care nu am reușit să mă conectez și deci nu mi-au devenit muze.

Ai abandonat vreodată un proiect?

Nude is NOT Rude s-a finalizat altfel decît anticipasem, dar cred că a fost mai bine așa.

Ești și puțin regizor... Cum obții o stare? Cum dezinhibi un personaj, dacă e cazul, sau cum temperezi excesul de expresivitate - dacă ai întâlnit pe cineva într-o astfel de situație (de actor care vrea să impresioneze și devine ostentativ)?

Dacă sunt într-un loc închis și am acces la muzică, mă folosesc și de muzică pentru a oferi personajului starea pe care vreau să o transmit. De obicei, în cazul excesului de expresivitate încerc să explic că ceea ce vreau să transmit nu corespunde cu ceea ce primesc, dar întotdeauana am lăsat loc liber de improvizație fiindcă îmi place să captez diverse stări.

Care ar fi granița între nuditate și pornografie?

Obscenitatea.

Nuditatea înseamnă și dispariția/diminuarea misterului?

Depinde de situație. Dacă vorbim strict din punct de vedere fotografic, depinde de cadru, de lumină. În unele fotografii cred că personajul nud devine chiar mai misterios, iar în altele dispare misterul.

Stările se pot schimba, pot apărea subiecte noi cu efect provocator. Ce înseamnă fotografia pentru tine acum?

Am o perioadă mai lungă de timp în care m-am oprit din a mai fotografia și acum sunt într-o pauză din care voi ieși curând. Fotografia, ca orice proces creator, este o cale de acces către vindecarea sufletului.

Și este așa cum ți-ai închipuit sau altfel decât credeai atunci când ai pornit? Ai primit răspunsuri mulțumitoare? Te simți, uneori, înșelată în așteptări?

La început nu am fost foarte încrezătoare, știam doar că am un subiect care ar putea deschide niște căi. Nu mă așteptam să-mi fie apreciate fotografiile așa cum s-a întâmplat. Răspunsurile au fost mult peste așteptări. În momentul de față, fiind într-o pauză, nu pot să răspund la a treia întrebare.

Cine ai vrea să fii?

Întrebarea aceasta vine într-un moment în care simt o deconectare de mine și în același timp o nevoie acută de a descoperi cine sunt cu adevărat dincolo de toate măștile și personajele sub care m-am ascuns de-a lungul timpului, deci eu aș vrea să fiu.

Ce ai vrea să fotografiezi?

Suflete.

Ce efect ai dori să aibă o fotografie de-a ta asupra privitorului: să încânte, să cutremure? Să șocheze? Să-l facă să-și pună întrebări? Să...?

Să-l provoace, să-și pună întrebări nu numai despre ce a simțit fotograful sau modelul în momentul când a luat naștere o anumită fotografie, dar să ajungă să-și pună întrebări despre sine și ce emoții îi transmit lui/ei.

Din afară, ținând cont și de mijloacele tehnice de astăzi (aparate superperformante, reglaje automate etc), poate să pară că, pentru a face o fotografie genială, e uneori suficient să fii la locul potrivit, în momentul potrivit. Porți camera peste tot? Crezi și în hazard, în întâmplare?

Pentru mine n-au contat niciodată prea mult tehnica, reglajul. M-am folosit mereu de stare, de moment, de emoția creată și mereu am improvizat și m-am jucat cu ce am găsit și descoperit atunci. Am făcut fotografii bune cu un aparat vechi, cu probleme pe auto-reglaj, și fotografii proaste cu un aparat foarte bun. Deci, cel puțin din punctul meu de vedere, contează locul, momentul, starea și persoana pe care o fotografiezi. Restul vine de la sine și din post-editare. Nu port camera cu mine, fiindcă am fotografiat mai mult pentru proiecte și am stabilit dinainte când voi face fotografii. Nu cred în hazard și asta îmi dă adesea mari bătăi de cap.

Cum alegi un subiect, un proiect? Există întotdeauna o idee de pornire? (ca să zic așa, deși, într-un fel, vorbim despre o idee de finish: „acolo vreau să ajung”?) Se poate întâmpla să ajungi în altă parte?

Proiectele mele au venit natural, destul de rapid, fără a gândi prea mult. Există mereu o idee de pornire, de demarare a proiectului respectiv. În foarte multe cazuri s-a întâmplat să ajung în altă parte decât am plănuit. Procentajul acestor situații este mult mai mare.

Inspirația vine când vrea ea sau când vrei tu?

Câteodată vine când vrea ea și câteodată mai trebuie și provocată.

Artistul însingurat sau cel sociabil, „conectat”?

Ambele, depinde de perioadă.

Contează și cantitatea? Un portofoliu voluminos?

Depinde foarte mult și de ceea ce-și dorește artistul respectiv. Pentru mine contează mai mult calitatea și profunzimea afectivă a unui portofoliu mai restrâns.

Ce artiști îți plac? (arte vizuale sau oricare altele)

Îmi plac foarte mult filmele, picturile și fotografiile lui David Lynch, muzica, picturile și fotografiile lui Marilyn Manson, fotografiile lui Tim Walker și ale lui David LaChapelle, fotografiile Crinei Prida, ale lui Cristian Crisbășan și ale fiicei lui, Alexandra, fotografiile și experimentele vizuale ale Cristianei Cott, picturile realizate de Victor Gingiu, Jacek Yerka, Alex Grey,  Salvador Dali.

Sunt influențe pe care ți le asumi?

N-aș putea să le numesc, dar îmi asum faptul că toți artiștii care îmi plac m-au influențat într-o măsură mai mare sau mai mică în ceea ce creez.

Cum arată o zi obișnuită din viața ta? Dar una neobișnuită?

O zi obisnuită se rezumă la trezit de dimineață, mers la birou și înapoi acasă, asta în timpul săptămânii. În weekend îmi place să petrec timpul cu copiii vecinilor, cu care fac diverse activități creative, de la desen la decupaje și joculețe. Una neobisnuită... cred că am stat prea mult în casă în ultima vreme ca să îmi mai pot permite o zi neobișnuită, deci nu-ți pot răspunde la această întrebare.

Un interviu este pentru tine un exercițiu de imagine sau unul de sinceritate?

Dacă mi-ai fi pus întrebarea asta mai demult, ți-as fi răspuns că 50-50. Astăzi este unul de sinceritate.

Ce compromis poți face? Ce compromis nu poți face?

Sunt în punctul în care învăț ce înseamnă compromisul.

De ce ți-e cel mai frică?

De moarte.

O mare îndrăzneală de care îți amintești cu plăcere?

În vară am îndrăznit să mă dau în roller-coasterul din Tineretului, care îmi provoca o teamă de nedescris. Nu pare cine știe ce, dar am făcut-o și pentru mine chiar a fost o îndrăzneală, mai ales că am făcut-o singură.

Un vis pe care l-ai vrea împlinit?

Visul meu este unul clasic și poate părea un clișeu, dar îmi doresc o familie.

 

Interviu de Cornel Mihai Ungureanu

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey