Dan Ciupureanu

 
sus

Dan Ciupureanu

 

 

Literatura de calitate este produsul unei dureri

 

Ce cuvânt sau ce cuvinte din limba franceză îți plac, literar vorbind?

Adevărul este că nu m-am împăcat nici până acum cu limba franceză, după aproape zece ani de când am emigrat aici, din Spania - mi se pare o limbă, deși va suna caraghios, caraghioasă. De exemplu, în texte literare nu simt acea forță și seriozitate ca în limba română, sau bancurile din Franța îmi par prostești, ușoare - poate, încă nu o asimilez cum s-ar cuveni. Am stat și m-am gândit la un cuvânt care îmi place și, spre uimirea mea, nu am găsit niciunul. Apoi m-am gândit la ce muzică ascult de obicei și am găsit cuvântul "blizzard" - vânt rece, devastator - care cred că îmi caracterizează sentimentele din ultimii ani și coșmarurile, așa de dese.

Dar din limba română?

Bunăoară aș zice "bunăoară" - cuvânt descoperit recent, în poezia și vocabularul lui O. Nimigean. Sau, de ce nu, "papiolopilgăriță", deși nu cred că există în dicționar - cuvânt pe care nu-l puteam pronunța când eram mic, când alt copil, mai mare, îmi spunea: zi pui de papiolopilgăriță!

Cum ți se pare poezia în formă fixă? Cum privești rima?

Când m-am apucat de poezie scriam liber (scriu și acum) și pentru o vreme, poezia cu rimă mi s-a părut o prostie, până când am descoperit geniul lui Emil Brumaru, ca să ajung la concluzia că orice lucru bine făcut, în orice domeniu, poate fi superb. Am încercat să scriu câteva poezii cu rimă, dar sunt departe de a face ceva frumos - poezia cu rimă trebuie să curgă natural, ca și cum nu ar fi cu rimă, mi-a zis tata cândva, uită-te la Brumaru, nu mai scrie cu rimă, că nu te pricepi.

În ce măsură reprezentarea grafică a versurilor are importanță?

În măsura în care cineva nu e capapil să-și imagineze singur, citind, o poezie.

Ai creat muzică. Cum se îmbină cu poezia ?

Revin la Emil Brumaru și la O.Nimigean, și pot spune că o Ada Milea sau un Mitoș Micleușanu te fac să visezi că, poate, cândva, cineva va cânta după versurile tale. În ce privește muzica pe care am făcut-o, nu este decât un progrămaș pe calculator, la care mă joc, în lipsă, de exemplu, de pensulă și acuarele. Cred că talentul meu la muzică este egal cu cel la pictură - odată am reușit să pictez o cutie de bere, în 1D.

Ce ai vorbit cu Mircea Cărtărescu, la Paris?

Cu Mircea Cărtărescu a fost simplu - avea lansarea volumului Levantul la 'Salon du livre' Paris, la standul României, iar înainte de asta eram cu două fete și la un moment dat una dintre ele a zis: "Noi ne ducem să-l vedem pe Cărtărescu, mergi cu noi?" Și m-am gândit că aș fi dobitoc să refuz două fete drăguțe, așa că am mers împreună. Am cumpărat Levantul, am scos cartea mea de debut în poezie și i-am scris ceva pe ea, total aiurea. M-am dus la el și l-am rugat să-mi scrie ceva și să primească Efectul calmantelor, pe care i-l dăruiesc cu bucurie. A scris ceva, apoi a tras cu coada ochiului la cartea mea și a zis: "Tu ești băiatul lui Ionel Ciupureanu?" Iar minții mele, care se ținea numai de glume în acea perioadă, i-a venit să răspundă: "Nu sunt băiatul lui, sunt fetița," însă m-am abținut și am zis "da". "Să-i transmiți salutările mele, îl apreciez mult pe tatăl tău". Și asta a fost tot.

Cu ce scriitori comunici mai des?

De comunicat, am comunicat și comunic cu mai mulți, însă cu O. Nimigean, Augustin Cupșa și Bogdan Rusu mă văd destul de des și vorbim la telefon aproape zilnic.

Cum percepi scriitorii de altădată (să zicem de la o mie opt sute și ceva, să zicem din anii '50) ?

Păi cam asta citesc în mare parte a timpului - O. Nimigean a avut grijă să mi-i "bage pe gât" și bine a făcut.

Cum te percepi între scriitorii tineri? Simți afinități? Găsești puncte comune?

Nu mă percep nicicum între scriitorii tineri și nu prea avem puncte comune, deși depresia este punctul comun al tuturor scriitorilor - au găștile și prieteniile lor. Spre deoseberie de-o mare parte dintre ei, nu mă inspir din poeți americani, nu sunt agreeat la Zona Nouă și nici la Subcapitol, nu citesc Angela Marinescu și nu am făcut niciodată parte din niciun cenaclu - mă refer la poezie. Nici cu tinerii prozatori nu am nimic un comun. De mulți sunt considerat ciudat, straniu.

Tu spui: "depresia este punctul comun al tuturor scriitorilor "... Al tuturor scriitorilor sau numai al celor tineri? De ce spui așa?

Al tuturor.

Depresia este peste tot? Nu e cam limitativ? Vrei să argumentezi?

Nu cred că este doar a celor tineri deși, este adevărat, majoritatea se apucă de poezie sau de proză în urma unor neajunsuri, șocuri, nemulțumiri, pierderi, apoi prind gustul scrisului, chiar dacă viața lor ia o turnură favorabilă, chiar dacă s-au vindecat datorită terapiei prin scris, sau odată cu trecerea timpului. Însă eu sunt de părere că literatura de calitate este produsul unei dureri, este un zbucium, un focar de demoni ce nu pot fi înlăturați decât printr-un sentiment autentic, redat prin scris, muzică, pictură sau, de ce nu, flotări sau conceperea unui sistem electric.

 

Ți s-a dus un frate. Imaginea lui pare a fi un 'sistem electric'

 

dragă ali, nu am înțeles niciodată sensul cuvântului distopie
de câte ori veneam pe la tine eram beat și-ți vorbeam 
despre diferența dintre extrema dreaptă și cea stângă
chiar dacă eram oarecum în necunoștință de cauză
azi am citit pe wikipedia sensul tuturor cuvintelor
pe care le știam din auzite și am ajuns la concluzia
că ți-ai ales la timp momentul în care trebuia să ne părăsești
așa cum un pescăruș își alege marea înaintea anotimpurilor

Te gândești la propria ta posteritate? Ce lași în urma ta, cum te vor înțelege viitorii cititori?

Singurul lucru la care mă gândesc în legătură cu asta este că manuscrisele-mi vor fi publicate mai cu ușurință și sunt sigur că dacă n-aș mai fi, editorii ar fi mai interesați de manuscrisele mele de poezie și chiar le-ar citi. Lăsând gluma la o parte, cred că după moarte nu mai e nimic, așa că încerc să "mă bucur" de ceea ce scriu cât sunt în viață, deși sunt un răsfățat de mai marii scriitori din care mă inspir și de la care învăț și-n ultimul timp m-am bucurat cât pentru mai multe vieți.

Dincolo ceea ce trăiești tu vizavi de publicarea propriei creații, literatura este, majoritar, a trecutului. Sunt tot mai multe cărți ale celor care nu mai sunt. Citim mai mult despre lucruri care "au fost" decât despre lucruri care "sunt încă” sau "vor fi”. Din acest unghi te întreb despre cum imaginezi cititorul tău de peste o generație.

Nu mi l-am imaginat niciodată și nici nu reușesc să mi-l imaginez, având în vedere că nu mi-l imaginez nici pe cel actual.

Cititorul "de mâine" și percepția lui asupra "operelor de azi" nu pot fi bănuite decât prin determinarea valorii unei scrieri, or eu nu sunt în măsură și nici nu se cade să-mi aproximez valoarea, ceea ce mă obligă să nu-mi închipui nimic. Însă dacă ne-am gândi la un O. Nimigean, Nicolae Avram, Radu Aldulescu sau Constantin Acosmei, cred că istoria se va repeta, iar percepția celor ce vor veni va fi mai mult decât bună. Așa va fi tot timpul, chiar dacă stilurile se schimbă odată cu trecerea timpului - adevărata artă va dăinui indiferent de tendințe.

Cum ai ajuns la teatru? Cum ți se pare a scrie teatru? Dar scenariu de film?

Oarecum ciudată experiența pe care-am avut-o cu teatrul - în acea perioadă scriam cel puțin două poeme pe zi, iar Haricleea Nicolau, citindu-mă pe facebook, m-a contactat și mi-a spus că mă vede făcând piese de teatru, și mi-a propus să scriu una pentru a fi jucată de ea în One women show, la Craiova. Nu citisem niciodată teatru și nu fusesem decât la câteva spectacole - am citit câteva piese, în sensul de a vedea formatul, în ce parte a paginii se scrie numele personajelor, pe scurt, cum este scrisă o piesă de teatru. Evident că nu s-a mai jucat, din punct de vedere financiar și organizatoric, chiar dacă i-a plăcut mult piesa, apoi nu a rămas decât un manuscris în computerul meu și, neavând contacte în domeniu, nu s-a jucat nicodată, lucru care m-a descurajat și m-a făcut să nu mai continui. Pe altă parte a fost o experiență inedită și frumoasă și cred că voi reveni cândva la teatru. Am scris un scenariu de film, care s-a dovedit a fi foarte slab, însă am căpătat experiență, iar acum lucrez cu regizoarea româno-franceză Ana Dumitrescu la un scenariu de ficțiune - moartea fratelui meu m-a obligat să iau o pauză, însă voi reveni curând. Augustin Cupșa și scenariile lui foarte bune m-au făcut să vreau și eu să încerc.

Prin toate formele de exprimare artistică ești, de fapt, mai degrabă 'poetul' ?

Poezia pe care am scris-o zi de zi în ultimii ani mi-a format un reflex, o amprentă, care se vede și în piesa de teatru, și în scenarii, și în proză, ca și cum diavolul și-ar băga coada, având intențiile Celui de Sus.

Caut, adeseori, să extind dialogul și să deschid direcții de întrebare-răspuns.
Iată acum, la final, o întrebare de la Ionel Ciupureanu:
"Ce părere ai despre moartea lentă a revistelor literare ?"

Îmi este foarte greu să răspund la această întrebare, deși mi-am pus singur întrebarea în mai multe rânduri, iar atunci ajunsesem la concluzia că nu prea există interes din partea celor care le conduc și ăsta ar fi unul dintre răspunsuri. Mai cred că majoritatea redactorilor de reviste au o percepție falsă asupra literaturii de calitate și, de cele mai multe ori, se publică maculatură - mi se pare oarecum normal, raportându-mă la valorile populației acestei țări, care o ia la vale. Prin reviste literare se spală bani și interese - puține sunt cele care se străduie să facă ceva de calitate.

Și acum am și eu o întrebare pentru tata: Nu crezi că ar trebui încerci și proză, având în vedere timpul de care dispui acum la pensie și numeroasele volume de poezie pe care le-ai publicat?

 

A întrebat și a  consemnat: Marius Dobrin

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey