•  Existenţialismul francez


sus

Horia Dulvac

REVOLTĂ ŞI STIL

În ce măsură existenţialismul, la mai bine de o jumătate de secol de la afirmare mai constituie o actualitate? În ce măsură "mitologia existenţialistă", cu noţiunile sale (plasate mai degrabă în câmpul literar decât cel filosofic) precum "absurd, revoltă, angoasă, disperare, exil, incomunicare, suicid, solitudine" mai sunt "în vogă şi astăzi", iată doar câteva din coordonatele volumului scriitorului şi universitarului craiovean Ioan Lascu, Existenţialismul francez, Ed. Universitaria Craiova, 2005.

Cunoscut în lumea literară ca eseist, poet, critic, Ioan Lascu face o figură distinctă în galeria de portrete a scriitorilor contemporani: o personalitate tonică şi erudită, îmbinând spiritul academic şi aplicaţia spre cercetare cu un puternic simţ creativ şi critic, cu generozitatea deschiderilor proprii unui sistem corect de receptare a valorilor, cu un soi de etică a ideologiei culturale şi politice.

Dincolo de sobrietatea care pare să fie nota primă a discursului lui Ioan Lascu, cititorul va descoperi însă un plăcut paradox: un anume nonconformism bine temperat, mascat în dosul unui text bine susţinut şi argumenat, un spirit critic ce generează un curent imediat de simpatie şi comunicare.

Această confesivitate izvorâtă dintr-o anume natură a personalităţii scriitorului (pe care acesta poate nu şi-o poate reprima) nu face textul mai puţin autonom, sau mai puţin exact. Din punct de vedere stilistic, fraza este sănătos construită, argumentaţia se consumă până la capăt, într-o logică dublă, atât a comunicării cât şi estetică, ce aşează de la început raporturile de comunicare într-un cadru corect. Raporturile sunt acelea ale unei distanţe septice, cu respectarea convenţiei de comunicare care face ritualul de apropiere dintre scriitor şi cititor.

Vorbind de logica dublă a stilisticii lui Ioan Lascu, cititorul va percepe deci ca pe o binefacere faptul că eseistul este şi un bun poet: fără această soluţie decurgând din expresie, orice text nu poate fi decât invalid, suferind.

Aşadar, volumul de faţă beneficiază astfel de toate aceste favorabile auspicii, şi asta fără nici un efort sau ostentaţie, căci aceste calităţi stilistice decurg în mod firesc.

Cartea se constituie într-o analiză asupra actualităţii moştenirii existenţialiste, atât din punctul de vedere al "valorificării patrimoniului de idei şi creaţie, ca şi al influenţelor posibile ce le-ar mai putea acesta exercita asupra gândirii şi literaturii de astăzi".

Deşi existenţialismul a fost mai întâi un curent filosofic, perspectiva de abordare este însă predominant literară (delimitare pe care autorul o precizează cu o decenţă caracteristică, ca operând într-un domeniu în care "e calificat").

Volumul e structurat în mai multe capitole care urmează o anume gradualitate (sugerând chiar o dialectică proprie) şi asamblate unitar: "Existenţialismul filosofilor, existenţialismul scriitorilor", "Romanul existenţialist", "Albert Camus şi Jean-Paul Sartre în viziunea lui Emmanuel Mounier", "Omul sisific. Absurdul, Omul prometeic". "Revolta", "Omul inautentic", "Salvarea prin opera de artă".

Lucrarea este bilingvă, cu o ediţie abreviată în limba franceză.

Din perspectiva aleasă, existenţialismul apare ca un curent filosofic "manifestat aproape exclusiv în culturile germană şi franceză".

"Existenţialismul german a fost cu precădere filosofic, pe câtă vreme cel francez a fost atât filosofic cât şi literar".

Deşi interesat de "relaţia gândire-literatură", adevăratul subiect fiind literatura adiacentă acestui curent (poate că un titlu mai puţin cantonat în generalitate, cu trimitere la literatura existenţialistă ca personaj principal al acestei cărţi, ar putea să îi dea de gîndit autorului la o viitoare reeditare) cu accentul pe cea din urmă, fenomenul existenţialist a fost abordat începând "de la filosofie, de la gândire ca atare, adevăratul creuzet şi adevărata sursă a acestei literaturi".

Fără a fi "un curent programatic", "pus în mişcare şi întreţinut de o grupare pilot aflată permanent în centrul lui", şi fără o "internaţionalizare" sau un "export rapid" cum s-a întâmplat cu alte curente filosofico-literare (ca suprarealismul de pildă), "acest curent va purta pentru totdeauna amprenta unor personalităţi precum Albert Camus, Jean-Paul Sartre şi Simone de Beauvoir, filosofi şi eseişti remarcabili, dar şi scriitori de talia unor laureaţi ai premiului Nobel sau pe aproape".

În planul stilisticii, al instrumentarului scrierii şi tehnicii romanului, existenţialsmul a stabilit o "relaţie vie şi fluidă între filosofie, eseu şi literatura de ficţiune, către textul cu valenţe multiple: ficţiune şi autoficţiune, literatura autoreferenţială, filosofie, eseu, sociologie, jurnalistică".

Din perspectiva "angajamentului existenţialist" pentru "depăşirea izolaţionismului şi a lipsei de comunicare" au fost relevate simpatii neaşteptate cu postmodernismul, care e plasat îndrăzneţ "consecutiv, la marginea existenţialismului".

În sfârşit, "preocuparea pentru stil şi limbaj nu este departe de a anunţa boom-ul structuralist din anii '60 şi apoi ce a urmat: semiotica şi semiologia, pragmatica şi diverse teorii despre enunţare, teoria comunicării, etc".

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose thetre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey