•  Faust - teatru


sus

Teatru

Veronica D. Niculescu

Sacrificiu şi salvare, în "Faust" industrial

Un spirit, nu ştiu dacă rău sau bun, mă ia de mînă. Mă ridic de pe scaun şi-l urmez. Are veşminte albe, chipul aduce a porcuşor, iar urechile roz îi tremură la fiecare pas. Mă abandonează şi iată-mă înaintînd în coloană, singură printre străini, pe aleea de iarbă presărată cu flori, spre împărăţia lui Mefisto, acolo unde-i dus şi Faust, spre a uita de dragostea Margaretei. Duhurile dansează nebuneşte, muzica bubuie, nişte spirite zboară ţipînd pe deasupra capetelor noastre, stropindu-ne cu apă, în timp ce altele scuipă flăcări. Cum am ajuns aici?

La ora cînd se lasă întunericul, la margine de Sibiu, lumea merge la uzină. Uzina Simerom, undeva lîngă Podul Gării, unde o hală industrială imensă a devenit sală de teatru. Arăţi invitaţia portarului şi intri în holul tapetat cu pînze negre. Mefisto ţi se arată pe nişte ecrane, eşti martor la pariul cu Dumnezeu.

" - Îl ştii pe Faust?
- Doctorul?
- Robul meu…
- Într-adevăr, un rob smintit…"

Dincolo de rai e scena. Ne aşezăm în gradene. Pe scenă şi de jur împrejur, maldăre de ziare; într-un colţ, o vulpe şi un iepure împăiaţi, un glob pămîntesc, un schelet, un şir de bănci de lemn ca în şcolile anilor '70.

Bătrînul Faust (Ilie Gheorghe) trage o carte din raft. Se prăbuşesc toate, mai că-l omoară avalanşa… Ezită cu cupa de otravă în mînă. E lună plină, iar chipul lui Mefisto (Ofelia Popii) se arată lugubru, proiectat dincolo de geamurile înalte. Nori întunecaţi cutreieră cerul. Un labrador negru năvăleşte în casă - cum să nu-l laşi, e simpatic, doar un pui jucăuş - dar iată-l cum dispare în dulap şi-n locul lui apare Mefisto însuşi, un Mefisto cu sîni, dar cu sex de bărbat, groaznic schimonosindu-se în demonstraţii de forţă.

Spirite se ivesc de peste tot, de sub podeaua cutremurată, de dincolo de zidurile prăbuşite. Frageda Margareta intră în poveste, întruchipată de şapte fete, prea dulci pentru ca bătrînul să poată rezista promisiunilor diavolului. Contractul se semnează cu sînge.

În Noaptea Valpurgiei

Cu una dintre iluzoriile Margarete prăbuşită pe pat la lăsarea nopţii, o parte a podelei culisează, pereţii înalţi se deschid, o altă scenă imensă, de foc, înaintează spre noi, şi iată, cînd lumile de aici şi de dincolo se mişcă înapoi şi-nainte, e chiar iadul cel care ne înghite.

Conduşi de spirite, înaintăm cu toţii pe iarbă crudă, înnebunitor mirositoare, spre tărîmul Mefistofelic, în Noaptea Valpurgiei, unde ameţitor se-amestecă duhurile, unde femeile frumoase dansează laolaltă cu vrăjitoarele în instalaţii stranii, cocoţate pe schele, suspendate, în instalaţii manevrate industrial, relicve ale uzinei neaşteptat convertite, iar diavolul roşu ia alt şi alt chip, vorbind cu alte şi alte voci. Prin apă şi foc trecem cu toţii, în timp ce Faust, acum tînăr şi frumos, însă neputincios, nu o va putea salva pe Margareta. Frumoasa dezgolită e dusă pe umeri de îngeri, iar noi vom reveni, cu ultimele puteri, la locurile noastre, în faţa scenei unde calfele construiesc coşciugul, cîntînd.

Cu ochii lipiţi

Lipsa, Datoria, Grija şi Nevoia se arată lîngă tristul Faust. "Se-apropie o soră, se apropie Moartea", anunţă ele. Şi Moartea (Pali Vecsei) se iveşte, în rochie strălucitoare. "Cine eşti?"; "Sunt cea din faţa ta". Mîinile uscate dezvelesc o construcţie ciudată: e chiar macheta sălii unde se joacă. Faust se ţine pe el însuşi în mînă, o jucărioară atît de uşor de strivit între degete. Lipsa, Datoria, Grija şi Nevoia îi închid ochii, lipindu-i fîşii de leucoplast. "Oamenii toată viaţa lor sunt orbi. Tu, Faust, fii acum, la urmă!", iar Faust e sărutat de Moarte pe tîmplă.

Şi totuşi, Silviu Purcărete, cel care-o sacrifică pe Margareta, îl salvează pe Faust. În delirul final al lui Mefisto, prea devreme fericit, trupul din sicriu e furat de spirite. În timp ce Faust zîmbeşte de după ferestre, Mefisto plînge şi se jeluieşte, dar nu pentru mult timp: are de unde-şi alege noua victimă, căci sala e plină. Poate vei fi tu, poate voi fi eu…

Mefisto, o stea blondă

Nu mai puţin de 80 de artişti a folosit Silviu Purcărete în Faust, superproducţie desfăşurată pe o suprafaţă de 1500 de metri pătraţi. Practic, joacă toţi actorii Teatrului Naţional "Radu Stanca" din Sibiu, precum şi studenţii, care interpretează zecile de roluri de duhuri, îngeri, spirite, maimuţe, vrăjitoare, doctori, paji, poeţi, arhangheli, licurici, troli, elfi, gnomi.

Faust este interpretat de Ilie Gheorghe, de la Teatrul Naţional din Craiova, care s-a declarat un actor norocos, fiindcă se află la al unsprezecelea rol încredinţat de Purcărete.

Steaua incontestabilă este Ofelia Popii, cea care îl joacă pe Mefisto atît de bine încît, după cum au spus mai mulţi critici după premieră, Faust pare în anumite momente că îl secondează pe Mefisto. Ofelia Popii face un tur de forţă şi sensibilitate, schimbîndu-şi figura, vocea şi întreaga înfăţişare de-a lungul spectacolului în care este actor, cîntăreţ, gimnast, acrobat, femeie şi bărbat deopotrivă.

Esenţă de Goethe

Spectacolul e construit pe un scenariu de 40 de pagini, rezultat din traducerea lui Ştefan Augustin Doinaş. "Scenariul acestui spectacol se bazează pe fragmente de text, pentru că altfel piesa, jucată integral, cum au făcut-o nemţii acum cîţiva ani, durează zile. Dar este un spectacol bazat pe text, pe esenţa textului lui Goethe", a explicat Silviu Purcărete.

Faust s-a mai jucat pe 29 septembrie şi pe 1 octombrie, în cadrul Festivalului Teatrelor Europene de la Sibiu (28 septembrie – 28 noiembrie), şi se va mai juca de-a lungul stagiunii abia începute. De la premiera din 20 septembrie, Faust s-a jucat cu casa închisă seri la rînd.

(Suplimentul de cultură, septembrie 2007, fotografii de Scott Eastman)

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose thetre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey