•  Ioan Petraş
•  Olga Ştefan


sus

Ioan Petraş

bucurie

scriu
cu faţa întoarsă
spre tine, Bucurie.

în loc de primăvară
creşti pe umerii cuvintelor mele
straturi de lumină.

biruit de atâta neînserare
într-o casă de oaspeţi mândră
                                 ca marea
mă simt prin lacrima sângelui
un cristal răscopt
în miezul tău Bucurie.


bucurie II

această cărare, biruinţă a mâinii
spre potir.
clinchetul de mir
cetate de poet rânduit
să sângereze la prefacerea liturgică
a gândului.

această îmbătrânire în vârstele pâinii
şi bucuria care risipeşte
nisipul singurătăţii mov.

sub turn
se pregăteşte cina cea de taină
               a
       Poemului
în miezul orei nedesfrunzite
în care nimeni
nu mai miroase a moarte.


bucurie V

vom îmbătrâni în aceeaşi rană.
tu vinzi inorogi
şi te rogi
unor pietre iertătoare.

eu trezesc în inima drumului
ropote de cai nenăscuţi
în umbra de aur a marmurei.

vom îmbătrâni în acelaşi cuvânt.
tu, mlaştină bănuind înserarea,
cucernică pace a dealului care
                           sprijină asfinţitul.
eu, un loc unde moartea
  nu poate-nflori.
şi-ntre noi, cămara pecetluită
                         a Bucuriei.


bucurie VIII

iată un câmp a cărui măruntă lumină
o strâng în tolbe de ceară.

în preajma lor
un poet
îşi udă cuvintele
cu mierea sângelui tău.

ignorând întrebările noastre de sârmă
el va aştepta ziua în care poemele
vor îndulci
aşezarea vremurilor
în braţele dulci ale
melancoliei.

Din antologia Adânc pe adânc: sacerdoţiu liric, Editura Brumar, Timişoara, 2006.

Comentarii cititori
sus

Olga Ştefan se află în aceste zile în febra pregătirilor pentru bacalaureat, la liceul hunedoarean unde s-a şcolit. Câştigătoare a Premiului I la Olimpiada Naţională de Limba şi Literatura română, foarte tânăra poetă a primit la ediţia din mai 2007 a Festivalului Naţional de Literatură "Tudor Arghezi", Premiul pentru Opera Prima pentru volumul de versuri Între ceasuri, apărut la prestigioasa editură bucureşteană Vinea, coordonată de poetul Nicolae Tzone. Se cuvine să precizăm că juriul naţional care i-a conferit onorantul şi obligantul premiu, l-a avut ca preşedinte de onoare pe poetul Petre Stoica, iar ca preşedinte executiv pe criticul literar Gheorghe Grigurcu. Din acest juriu de anvergură naţională au mai făcut parte scriitorii Ioana Dinulescu, Paul Aretzu, Marius Tupan, Spiridon Popescu etc.

Versurile Olgăi Ştefan sunt total lipsite de stângăciile fireşti vârstei, au o maturitate proaspătă, durerea şi patosul, lipsa de inhibiţie în faţa cuvintelor stau sub zodia incontestabilă a autenticităţii. Poezia Olgăi are forţa purităţii adolescentine , dar şi pe cea a talentului nativ dublat de inteligenţă artistică. Aşa cum ne apare acum, la nici 19 ani, Olga Ştefan are toate şansele să intre în viitorul cel mai apropiat în prima linie a poeziei româneşti. Fără ocolişuri inutile, fără false pudori lexicale, dar cu un remarcabil simţ al proporţiilor şi armoniei.

Ioana Dinulescu
29.05.2007

Olga Ştefan

aşchii


cherches le corps, trouves les pleurs

m-am născut din dorinţă nu din necesitate



(0)
e foarte trist fără tine, d., cuverturile îmi pansează răceala, frigul,
emoţia că am trecut peste toate ca peste nişte mese din sticlă
că niciunele n-au cedat sub greutatea mea / trouves les pleurs - find your tears
make them match your outfits -

"până la mine toţi oamenii erau carcase gri şi bleu, cu orbitele pline de lacrimi,
cu ochii încercuiţi de piele şi riduri proaspete ca de nişte highlightere stabilo
stăm câte unul într-un salon de zece şi pe mine toţi mă pândesc cu nesaţ
întâi am crezut că le par frumoasă, apoi că le par mai vie
şi abia apoi, când unul i-a smuls taniei limba şi-a plimbat-o prin spital ca pe o panglică/ la dansuri tematice/ sau
la defilare/am înţeles. de atunci uşa mea e mereu zgâriată şi capul meu se desface cărnos şi fierbinte
ca un dublu sex mare, primitor
din gură până în glanda pineală.
ei vin uneori şi-mi arată bandajele lor. vin la mine ca la o curvă"

(1)
eram două şi el era singur, şi mergeam în şir către preot, cu baticul înnodat tare
în jurul gâtului şi lumânările ca nişte balerine cu tiutuuri de carton
iar masa era plină de colive şi colaci
într-un an am vrut să-ţi tai sânii în somn
şi să-i ornez cu bomboane/acum ştiu că n-ar fi fost posibil
şi, funny thing,
azi te-am auzit şoptindu-i la telefon "sânii mei sunt de post
pentru că sunt din pământ
ca omul de zăpadă pe care l-ai făcut tu/ chiar dacă n-a nins deloc
anul acesta".

*
iar la plecare tot el m-a prins de mână a zis îţi aduci aminte cum dormeam noi
în patul tău mic ca un sertar plin cu vată şi bucăţi de stofă şi vorbeam încet
ca să nu ne-audă ea
noi acum, când mergem acasă, o să ne tăiem părul şi-o să-l împletim
şi-o să ne ornăm casa ca pentru primăvară. şi vom scoate inima
din păpuşile pe care ni le-ascundem sub corsetele medicale şi niciodată n-o să ne mai vedem aşa,

iar lumânările pe care le-am pus pentru vii s-au mistuit şi-au căzut. cel mai repede

------------------------------------------------------------
sunt locuri în care te poţi simţi deja mort şi îngropat, locuri ca salonul
în care am dus-o pe ea. când i-au pleznit vertebrele şi prin inima mea goneau
înnebunite echipaje de descarcerare – "să-te-scoată-de-acolo-cât-mai-e-timp-căci
ea-are-nevoie-de-tine". locuri ca patul în care stau leşinată şi zic
sunt un cântecel în franceză mélodie d'amour chanté le coeur d'emmanuelle
pumnii mei bat în tăblia mesei ca două inimi identice în pieptul unui copil fără speranţe


aşchii/tot

(2)
găseşte un caiet în care să continui să scrii despre noi, mi-a zis ea,
şi în ochii ei citeam desluşit toate lucrurile astea, eram îndrăgostită de tine,
"un bărbat pe care l-am botezat louis"
de ce suntem aşa de proşti, l-am întrebat pe louis, şi aşa de naivi ca să credem
că din mătăsurile astea (binele, emoţia, gândul că wow în sfârşit tu şi eu şi alte blablauri)
se mai poate ieşi? nu ştii că aşa a murit bunică-sa
s-a opărit şi şi-a luat un halat din nylon pe care nu i l-au mai putut dezlipi de pe piele
iar când i l-au dat jos a rămas din ea un tors de carne şi grăsime şi-o expresie bulversată pe chip?

*
după o vreme am rămas atât de puţin importantă, o umbră anapoda
ca într-un tablou de gang. şi spatele ei întors spre perete
era nimic altceva decât o filă dintr-un manual de igienă corporală/ cu aluniţele şi pistruii
desenând săpunuri şi mănuşi chirurgicale. după o vreme eram mai subţire
decât gheaţa pe care te roteşti convins că dacă ai putea să mori, numai dacă ai putea să mori...

(3)
nu mai putem şti nimic. ne ducem în târguri de vechituri la capătul oraşului
ne spunem: uite, astea i-au fost cele mai dragi, o să le vindem unei fete frumoase
apoi vin bătrâne şi bărbaţi cu burdihanele atârnându-le peste curea
şi-şi şterg transpiraţia cu rochiile ei cele mai frumoase
pe care le simt apoi crescându-mi la capetele venelor ca nişte ştreanguri
la capetele unor grinzi.

*
nu mai putem avea încredere în nimic, a murit, pur şi simplu, a făcut o infecţie
nimic suprearealist nimic de speriat, doar o septicemie agresivă, un apostrof între
ce era bun şi ce era rău până acum / a fost o fetiţă fără istorie/ o fetiţă cuminte
acum hainele ei îmi sunt cărnuri stricate, verzi, şi pielea mea abia le mai suportă.
şi bijuteriile ei mi se zgâlţâie în stomac (ai înghiţit o cheie, olga, burta ta e burta unei matriosce defecte, şi acum
nu trebuie decât să-mi deschizi)

(4)
e foarte trist fără ea, toate cuverturile îmi pansează răceala, frigul
sunt o bandă voalată pe care se mai aude foarte stins ce spunea

"dacă te uiţi pe fereastră de la etajul 5 îi vezi pe medicii de la urologie
şi pe cei de la raze/ cum joacă paintball cu plămânii umflaţi şi vezicile bolnave
şi ceva mai încolo, în ultimele saloane - cineva e gol gol de tot, o casă în care suflă vântul
o casă ca aia pe care o vezi tu când faci dragoste şi eşti foarte aproape / şi-şi mişcă ochii de colo-colo iar când trece vreo asistentă o-ntreabă "ce se mai aude cu inima aia?" sau
"cum mai e cu rinichii", medicii au halatele pline de el
şi de noi restul, ne înfundă cu stofe din rochiile de mireasă ale nevestelor lor
acum urâte şi grase "sorbiţi din asta, tifonul şi spirtul şi voalurile vă fac bine
o să ieşiţi de-aici în curând cu sufletul într-un tub şi un catater în venă
prin care să vi se strecoare porţii porţii porţii potrivite/ o să ieşiţi de-aici şi poate..."
e foarte trist fără ea, şi în loc de inimă am o pereche de ciorapi de plasă.

roşii.

(5)
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
(6)
în jurul meu secreţiile ei vor împietri ca răşina/ saliva neagră
ca după otrăvire/cadavrul care vrea să se-ntoarcă în pământ gol/ şi-atunci toate substanţele-i bolborosesc sub piele/ fixată pe lemnul tare al zilelor când ne întâlneam
şi nu făceam nimic/ deşi aveam de fiecare dată senzaţia că intri şi ieşi din mine ca dintr-un gang tapetat cu reproduceri după tonitza şi că toată carnea mea se umple de ulei de in şi terebentină/ fixată la gâtul ei
d. a crescut mare cât mama rusia din volgograd

------------------------------------------------------------
în jurul meu tu eşti numai salivă şi sunete nu facem nimic suntem două păpuşi
care au rămas aşa după ce copiii au mers la culcare

în altă viaţă degetele noastre vor fi ace de voodoo
în altă viaţă cuvintele ne vor intra în palme ca nişte aşchii

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose thetre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey