•  Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu - 2007
•  Mihai Firică - Sesiune de autografe
•  Printemps Roumain la Craiova


sus

Veronica D. Niculescu

SIBIU 2007
Unsprezece pentru teatru

Timp de unsprezece zile, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, evenimentul de cea mai mare greutate al Capitalei Culturale Europene 2007, s-a dovedit o ediţie cu totul specială. Drept pentru care i s-ar putea acorda exact nota unsprezece. Reunind peste 350 de spectacole cu artişti din 68 de ţări, festivalul a adus la Sibiu producţii ale marilor teatre, dar şi spectacole de stradă. Varietatea a fost marele atu al festivalului, fiind programate conferinţe şi lansări de carte la începutul fiecărei zile, spectacole lectură spre prânz, iar seara teatru în săli, dans şi muzică la Pavilion şi în Piaţa Mare.

Spectatorii fideli sibieni au putut revedea spectacolele puse în scenă de mari regizori cu trupa Teatrului "Radu Stanca", cum ar fi Viaţa cu un idiot şi Othello?! ale lui Andryi Zholdak, Trilogia evreiască a lui Mihai Măniuţiu – montată în premieră la Simerom - sau Pescăruşul lui Andrei Şerban, Balul lui Radu Alexandru Nica, dar s-au putut delecta şi cu noutăţi aduse în Capitala Culturală Europeană, precum Purificare, Don Juan în Soho şi Rock'n Roll, de Andrei Şerban sau Inimi cicatrizate, de Radu Afrim.

Radu Afrim şi sanatoriul lui Blecher

Radu Afrim, cel mai bun regizor premiat de UNITER pentru spectacolul joi.megaJoy, a prezentat la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu spectacolul Inimi Cicatrizate, realizat cu trupa Teatrului Naţional Constanţa. Un spectacol construit pe un text de Max Blecher, care a lăsat spectatorii fără răsuflare.
Romanul autobiografic al scriitorului român de origine evreiască Max Blecher vorbeşte despre perioada petrecută de acesta la sanatoriul de la Berck-sur-mer, pentru a se trata de o boală pe atunci incurabilă, "morbul lui Pott". "Am dramatizat textul, am introdus nişte monoloage din altă proză a lui şi dintr-un poem, tot al lui Blecher", a explicat Radu Afrim. Spectacolul îmbină aceste texte cu imagini alb-negru proiectate pe un ecran în fundalul scenei, pe care curg şi versuri. Scena se transformă într-un sanatoriu, unde actorii poartă corsete gipsate pe anumite părţi ale corpului, iar mare parte dintre ei se află în paturi de spital, cu rotile. Spectaculoasă este şi transformarea uneia dintre actriţe, Luana Moscaliuc, o tânără frumoasă ce o interpretează pe asistenta obeză şi diformă Eva. Alături de ea au jucat Marian Adochiţei, Emilian Oprea, Mihai Smarandache, Georgiana Mazilescu, Diana Lupan şi alţi tineri actori constănţeni.

Nuntă în tramvaiul de Răşinari

Tramvaiul a fost scena inedită a spectacolului Un tramvai numit Popescu, realizat într-o nouă formulă pentru Festivalul Internaţional de Teatru de anul acesta. Piesa s-a jucat prima oară în 2004 la Bucureşti, în celebrul tramvai 21, succesul enorm de care s-a bucurat fiind motivul pentru care apoi a fost preluată în anii următori la Sibiu, anul acesta fiind prezentat într-o nouă formulă.
"Este o premieră, este un alt spectacol. Nu se va juca numai în timpul festivalului, ci şi în majoritatea weekend-urilor, până în octombrie, noiembrie", a anunţat Constantin Chiriac, directorul festivalului sibian, dat fiind că la o reprezentaţie încap numai treizeci de spectatori, şi nu toţi doritorii au reuşit să îşi procure un bilet.

Spectatorii se află în vagonul de tramvai alături de actorii costumaţi ca nuntaşi care joacă în mijlocul lor, adresându-le întrebări şi implicându-i în joc. Piesa, regizată de Gavriil Pinte, este o dramatizare după poeziile lui Cristian Popescu. Reprezentaţia de pe 1 iunie a fost una specială, fiindcă, dacă ar mai fi trăit, poetul ar fi împlinit 48 de ani în acea zi.

Un tramvai numit Popescu este un spectacol realizat sub forma unei "călătorii de nuntă", care traversează biografia şi opera poetului Cristian Popescu. În scenă se află personaje din familia Popescu: poetul, mama, tatăl, bunica, bunicul, sora, mătuşa şi Arta Popescu. Tramvaiul este de fapt "Casa Memorială" a poetului.

Vrăjitoare arsă pe rug

Spectacolele de stradă au fost, în acest an, de calitate, fiind susţinute de trupe cu portofoliu recunoscut în lume, cele mai apreciate fiind cele din Germania şi Franţa. Ceremonia de deschidere s-a bucurat de spectacolul Il Corso, al Aktion Theater Pan Optikum, din Germania. Actori, acrobaţi şi muzicieni s-au plimbat printre miile de spectatori, antrenându-i într-un show suprarealist, cu personaje stranii şi obiecte uriaşe, totul presărat cu efecte pirotehnice. Spectacolul a fost construit pe teme din Cartea întrebărilor, de Pablo Neruda, iar la final mulţi dintre cei prezenţi au mărturisit că show-ul a fost, calitativ, mult deasupra celui de la deschiderea anului cultural sibian, în ianuarie.

O vrăjitoare a fost arsă pe rug, sub ochii miilor de sibieni, în Piaţa Mică, iar alta a fost spânzurată de picioare pe Podul Minciunilor, în spectacolul City Miths realizat de Teatrul Antagon din Germania împreună cu teatrul sibian "Radu Stanca", care a readus la viaţă miturile şi legendele oraşului, prin dans, muzică şi acrobaţii. Iar finalul festivalului a fost marcat de alt show de mari proporţii, Titanic, o reconstruire cu umor negru – şi mulţi litri de apă – a catastrofei, realizată de trupa germană "Titanick".

Festivalul de teatru a inclus şi o triplă lansare de carte: două antologii de texte ale acestei ediţii, pe de o parte a pieselor prezentate în secţiunea spectacole-lectură, pe de altă parte pe tema "Next", sub care se desfăşoară festivalul, precum şi cartea Sfârşitul unei epoci teatrale, de Marina Davîdova.

Comentarii cititori
sus

Cornel Mihai Ungureanu

Simbioză artistică

Scriitorul craiovean Mihai Firică a acordat autografe şi a oferit gratuit exemplare din cartea sa de versuri Limba şarpelui călător – The Tongue of the Wandering Serpent, joi 7 iunie 2007, între orele 16.00 şi 19.00, în cadrul expoziţiei Reliefpictură a artistului plastic Marcel Voinea, deschisă la Galeria "Arta" din Craiova. Volumul bilingv (Victor Olaru semnează traducerea în engleză) cuprinde reproduceri ale lucrărilor realizate de Marcel Voinea şi prezentate în această expoziţie.

"Am vrut, împreună cu Marcel Voinea, să generăm un eveniment inedit, prin care să apropiem oamenii de faptul de cultură, să-i adunăm în această expoziţie extraordinară. Mă regăsesc în tablourile lui Marcel Voinea, nu doar ca teme, ca simboluri, ci mai ales ca stare a sufletului. Este, în lucrările lui, o durere stilizată în fiinţa artistului, pe care eu încerc să o exprim în poezie. Îmi este însă mult mai uşor să vorbesc despre tablourile lui, decât despre poemele mele.

Întâlnirea de acum are loc la destul de mult timp de la lansarea cărţii, dar am simţit ca necesară o apropiere de artiştii plastici, şi cum Marcel Voinea a ilustrat cărţi ale multor scriitori, sper ca şi ei să contribuie la această simbioză către care am făcut astăzi un pas. Dacă tot încetăm să devenim un oraş industrial, să devenim unul cu autentică respiraţie culturală", mi-a spus, într-un moment de răgaz al întâlnirii de la Galeria "Arta", Mihai Firică.

Comentarii cititori
sus

Corina Bărbuică

De la Mont Noir la Marea Neagră

Biblioteca "Alexandru şi Aristia Aman" din Craiova a fost gazda unei inedite expoziţii de fotografie "De la Mont Noir la Marea Neagră", până duminică, 3 iunie.
Organizat de Asociaţia culturală "Printemps Roumain" din Lille, şi susţinut de Conseil Général du Nord, în parteneriat cu Musée Marguerite Yourcenar, proiectul a făcut câteva popasuri nordice, în Suceava, Fundu Moldovei şi Câmpulung Moldovenesc.

Artiştii fotografi Anca Lacău şi Florian Ţone, membri ai fotoclubului asociaţiei, urmăresc locurile dacice prin care a trecut împăratul roman Hadrian, pornind de la fragmente din romanul "Memoriile lui Hadrian" al Margueritei Yourcenar.

Organizatorii îşi propun să contribuie la o mai bună cunoaştere reciprocă a culturilor română şi franceză, propunând un dialog intercultural constând în colocvii, conferinţe, spectacole, expoziţii, dezbateri sau forumuri organizate în cele două ţări. Mai multe detalii despre toate acestea pot fi citite pe pagina web a asociaţiei: http://www.printempsroumain.org/.

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose thetre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey