•  Cornel Mihai Ungureanu


sus

 

Cornel Mihai Ungureanu

 

 

La redeschiderea Prãvãliei

 

Zâmbesc când mi se plânge de lipsa banilor unul care are o sinecurã. Când cineva ia salariu de la o revistã pentru a edita douã textuleþe într-o lunã ºi i se pare nedrept, fiindcã ºeful lui, sau vreun coleg, nu face nimic, dar e plãtit mai bine. Sau când, deºi risipa e evidentã, "nãpãstuiþii" din Direcþii, Uniuni, Case de Culturã interpreteazã aria crizei. Când vãd într-o carte de interviuri sintagma "inculturã grasã", cãci reportofonul mai joacã feste. Când marile edituri descoperã vreun beculeþ literar ºi ni-l prezintã drept reflector, iar critici ce se vor instanþe ajung soldaþi într-un pluton de execuþie sau tenori într-un cor al slavei. Când ies de la conferinþa vreunei somitãþi sau de la teatru ºi nu înþeleg nimic, mai ales de ce s-a pus în scenã chestia. Altãdatã, toate astea mã fãceau sã mã simt ca într-o þarã strãinã, a cãrei limbã nu o ºtiam. Acum am învãþat sã zâmbesc, de-adevãratelea, cu bunãvoinþã þesutã pe dedesupt.

 

Citeam, nu demult, o poveste spusã de Ariane Mnouchkine despre acel mai 1964 când înfiinþa Theatre du Soleil, ca pe o cooperativã muncitoreascã de producþie, în care toþi angajaþii urmau sã aibã salarii egale, când ar fi fost bani de salarii. κi amintea perfect numele celor doi inspectori pe probleme teatrale din cadrul Ministerului Culturii, care bãteau suburbiile, sãlile municipale, parohiale, cele mai îndepãrtate case de tineret ºi nicio trupã tânãrã, orice fleac ar fi fãcut, nu le scãpa. Luau autobuzul sau metroul ºi veneau sã vadã ce au pus în scenã, iar la rãstimpuri se interesau prin telefon: "Unde aþi ajuns cu proiectele voastre?". "Pasionaþi de teatru, cu o singurã dorinþã: sã ne vadã nãscându-ne", îºi aminteºte Ariane Mnouchkine, într-o carte de convorbiri cu Fabienne Pascaud. Recunoaºtea însã cã ºi în Franþa "pentru tinerii de azi, e mult mai dificil".

 

Pare ºi mai greu în România aflatã sub recesiune! Ce moment mai bun însã de a redeschide "Prãvãlia culturalã", de a aºeza din nou marfã pe rafturi (testul Corinei: un text e bun dacã îþi place ºi atunci când îi pui diacritice)?

Nu am avut timp sã discut cu colegii mei, sã identificãm un scop, un program estetic sau de altã naturã, personal nici nu simt nevoia sau urgenþa.

Tot Corina îmi spunea cã în Norvegia, când reîntâlneºti un om, îi zici: "Mulþumesc pentru data trecutã!". Cred cã nici asta nu am apucat sã ne-o spunem, dar, probabil, toþi am simþit-o. Ce va fi? Depinde de furnizori ºi de dorinþa fiecãruia dintre noi de a face ceva împreunã. Scandinavii au obiceiul sã spunã, dupã ce ieºi cu ei sã iei aer: "A fost o plimbare frumoasã!" Toatã lumea zice asta. ªi nu e ca o politeþe. E ca o înþelegere.

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose thetre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey