•  Hotelier la Paris-din subsol în paradis [4] Michel


sus

Dan Ciupureanu

 

Michel

 

Aveam un coleg pe care îl chema Simon. Recent se lãsase de serviciu. Trebuia sã se angajeze în altã parte, cu studiile lui recent terminate, nu am reþinut unde. Era vineri. Noi, ceilalþi de la serviciu, aºteptam ca dupã prânz sã treacã Simon sa bem împreunã în cinstea plecãrii lui. Iulia, nevastã-mea, ºtia. Nevasta lui Michel ºtia ºi ea cã o sã mai întârziem, deºi nu le convenea deloc. Dacã eu cu Michel ne apucãm sã bem, nu era bine deloc. Michel i-a ºi zis la telefon: „când m-ai luat era scris în meniu, acum nu-þi mai convine?”.

mirodenii1Michel este colegul meu tehnicianul, de origine portughezã, care se þine numai de glume ºi prostii. Cu mine se înþelege cel mai bine; întotdeauna mi se confeseazã cã nu are chef de muncã ºi cã lucreazã de vãzul lumii. Recent ne-au interzis sã mai stãm de vorbã din cauza unor clienþi care s-au tot plâns de cuvintele noastre obscene. El era cel mai simpatic printre colegi; un fel de vocea noastrã sindicalã. În fiecare zi fãcea bãºcãlie de patroni dacã erau zgârciþi sau spuneau aiureli. Le-a ºi zis cã abia aºteaptã sã-l concedieze ca sã ia un ºomaj bun, plus taxele de concediere, care sunt mari. Întotdeauna are dreptate ºi noi ne bucurãm când le mai zice câte una, parcã ar zice-o ºi pentru noi.

Era vineri. Se fãcuse ora la care Simon trebuia sã ajungã. Aproape toþi colegii tineri ºi cu poftã de bãuturã ajunseserã, numai Simon nu venise ºi nici nu sunase. Ne-am hotãrât sã mergem la magazin sã luam bere, nu avea rost sã-l mai aºteptãm, el era doar un motiv de a bea, nu lucrase mult acolo, nu se bucura nimeni sau nu le pãrea rãu nimãnui cã pleacã.

La recepþie era Walid, de origine tunisianã, un musulman practicant. Un tip foarte de treabã dar care nu suporta alcoolul ºi nici glumele fãcute sub efectul acestuia. Se juca Counter Strike iar noi, deja ameþiþi, îl ºicanam cu vorbele noastre. Peste câteva ore apare ºi Simon cu altã bere, mai tare, avea în jur de 8 grade. Eram deja ameþiþi ºi nu mâncasem nimic. Îmi amintesc cã mã chinuiam sã vorbesc corect la telefon cu nevastã-mea ca sã nu mã cheme acasã, deºi Michel ne dãduse de gol strigând ”Luliaaa”; nu mai putea pronunþa ”litera I” de beat ce era. Ne fãcuserãm praf, telefoanele iar ne sunau, toatã lumea plecase. Nu mai eram decât eu cu Michel în bucãtãrie ascultând muzicã, se auzea în tot hotelul. Deliram în ultimul hal. La recepþie, pentru tura de noapte, venise un nene la vreo 62 de ani. Michel îi tot zicea cã este o brutã, cã omorâse ºoriceii din bucãtãrie; cã îi prinsese într-o cuºcã ºi apoi le-a dat sã mãnânce grâu otrãvit pânã au murit. Sãracul nu ne-a zis nimic; cântam ºi þipam de ne auzea tot hotelul. Michel i-a rãspuns Iuliei la telefonul meu, (eu evitam cã ºtiam ce mã aºteaptã) promiþându-i cã mã duce el la garã de unde trebuia sã vinã sã mã ia. Lângã hotel era un bar de unde ne-am mai luat douã halbe de bere sã mai bem în metrou. Bucuria nu a þinut foarte mult pentru cã, pe scãrile de la metrou, m-am dezechilibrat. Am cãzut rostogolindu-mã pânã jos. Norocul meu a fost cã nu am pãþit nimic deºi erau multe trepte pânã jos. Ajunºi la garã nu ºtiu ce am fãcut; m-am suit într-un tren care, din întâmplare, s-a dovedit a fi cel bun. Iulia era în altul venind spre garã sã mã ia. Aºteptând-o în localitatea unde locuiam sã se întoarcã cu alt tren, am apucat sã mã mai trezesc.

mirodenii2Într-o altã zi, fiind cu Michel, cãci despre el e vorba, canalizarea ce trece pe sub  recepþia hotelului s-a înfundat. O bunã  parte a parterului s-a inundat; rahatul se întinsese peste tot . Eram obligaþi sã primim clienþii în hol ºi sã-i trimitem direct în camerele lor explicându-le cã avem o problemã; mirosea groaznic. Patronul nostru, dintr-un exces de eroism, bãga o sârmã în canal sã-l desfunde. Stãteam amândoi în spatele lui ºi-l admiram. ªi cum Michel trebuia sã zicã ceva, a ºi zis-o: „Acum avem confirmarea: hotelul acesta chiar este un hotel de rahat!”.

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose thetre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey