•  Iulian Comãnescu
•  Mihók Tamás
•  Alexandra Davidescu
•  Haricleea Nicolau
•  Lorena Stuparu
•  Xenia Karo


sus

 

 

Topuri

 

Ne-am adunat la tejghea, în primul numãr al Prãvãliei culturale din acest an, pentru a face topuri. Nu pentru cã ne plac ierarhiile, mai ales când este vorba despre creativitate, ci pentru cã este un prilej de a trece în revistã ce s-a întâmplat în spaþiul cultural în 2014, de a afla ce aþi remarcat, ce v-a plãcut etc. Rãspunsurile celor care s-au încumetat le puteþi afla mai jos.

Comentarii cititori
sus

Iulian Comãnescu

 

Evenimente media 2014

 

Pare ciudat cã mai la vale o sã gãsiți niște lucruri care n-au nicio legãturã cu ceea ce se considerã, de regulã, valoare culturalã, dar dacã e vorba de media vorbim de influența profundã a unor produse și canale de comunicare asupra societãții.

1. Suleyman

I s-a spus "telenovelã", dar de ce a propulsat Kanal D în top? Fiindcã e un serial bine fãcut (în parametri de consum, nu în sensul a ceea ce am aștepta de la Carnivàle sau Riget) și fiindcã a conectat publicul la un gen de sensibilitate balcanicã, esticã. Sultanii de celuloid au o profundã influențã ideologicã, raportat la politica turceascã, așa cum am explicat pe Comanescu.ro. Dar pe noi, în România, ne intereseazã mai degrabã modul cum serialul a re-conectat România cu propriul substrat balcanic. Piața TV de la noi s-a întors cu fața cãtre Vest în momentul în care PRO TV a adoptat un model american, și prin felul cum diferiți challengeri, de la Antena 1 la Prima TV, au încercat sã imite la rândul lor PRO TV-ul. Acum avem o influențã esticã, care se rãspândește prin serialele turcești nu numai în toate țãrile balcanice, ci și în ceea ce se numește MENA (Middle East and North Africa, unde televiziunile se liberalizeazã dupã Primãvara Arabã). Un soi de re-otomanizare sau turkish invasion care pe noi ne reconecteazã cu ceea ce aveam aici înainte de 1848 sau 1821.

 

2. YouTube

Sau mai explicit: performanțele muzicienilor români pe YouTube. Pânã nu demult, radiourile FM își fãceau playlisturile în funcție de ceea ce propuneau, ca sã nu zic altfel, casele de discuri românești. Trãiam într-o uniformitate dance-rnb în același timp grețoasã și inexpugnabilã. Mai nou, directorii de program din radiouri stau cu ochii pe milioanele de vizualizãri ale clipurilor de YouTube. Prin acest canal, cel care impune ierarhiile e publicul, ceea ce permite apariția în ultimii ani a unor fenomene heterodoxe, ca Nicole Cherry,

Evoluția muzicii ușoare românești

sau Cristina.

Ultima e o manea pe care nișata și dezinteresata Maria Rãducanu a transformat-o într-o capodoperã și o obsesie (printre altele, un vers a devenit titlu de film de Porumboiu - Când se lasã seara peste București). Gașca de la HaHaHa Production a lui Smiley e tare nu neapãrat fiindcã e un laborator de muzicã mainstream suportabilã, ci fiindcã genereazã regulat milioane de views pe YouTube. Aștept ziua, anul sau luna când o sã aparã o drãcie de milioane high-brow.

3. Antena 3

Aș fi putut enunța acest punct prin discutabilul “Facebook a câștigat alegerile” (de ce e discutabil, tot la mine pe blog). În 2014, Antena 3 a fãcut douã lucruri. L-a propulsat pe outsiderul Mircea Diaconu în poziția de europarlamentar independent și a dat-o de gard spectaculos susținându-l deschis pe Victor Ponta în alegerile prezidențiale.

Despre succesul Mircea Diaconu ar fi de spus cã personajul Diaconu avea atribute foarte bune din start și ar fi strâns voturi - nu știu câte - chiar fãrã susținerea mașinãriei lui Gâdea. Diaconu e suma rolurilor pe care le-a avut în filme, de la seria Ardelenilor, la Buletin de București și Filantropica. Cu alte cuvinte, în primul rând - o grãmadã de notorietate și în al doilea - românul mic și necãjit, de treabã, oprimat de vremuri și de oameni, care reușește cumva, la un moment dat, sã se salveze din capcana narativã a vieții. Discursul moronic, dar foarte eficient propagandistic, în nota “O sã le arãt eu la Bruxelles cum e cu România asta pe care o disprețuiesc” a venit în continuarea acestei percepții și a generat voturi.

Despre kixul de la prezidențiale am vorbit cu mult înainte ca acesta sã se producã. Antena 3 nu a putut decât sã catalizeze alegãtorii deja captivi ai PSD-ului, prin discursul suprarealist din campania electoralã. Motivul pentru care i s-a atribuit atâta importanțã a fost chiar demonizarea realizatã de adversari (zona Bãsescu-PDL-PMP), care s-a transformat în fetișizare.

Odatã cu prãbușirea fetișului Antena 3, ideea cã media tradiționalã poate determina politicul își pierde dominanța în spațiul public. Locul Antenei 3 e luat de un alt fetiș, Facebook. Acesta are însã șanse sã disparã mai repede, fiindcã e greu de înțeles și rãspunde mult mai greu la comenzi decât Gâdea sau Badea.

Comentarii cititori
sus

Mihók Tamás

 

II. Cele mai bune cãrți de poezie ale anului 2014 (apãrute în RO) pe care am pus mâna:

1. Ionel Ciupureanu – Venea cel care murisem (Casa de Editurã Max Blecher)
2. Novica Tadiæ – Oameni în uși rotative (Casa de Editurã Max Blecher)
3. Cãtãlin Pavel – Tulburarea la ființele vii (Editura Limes)
4. Laurențiu Ion – Nouãzeci și unu (Editura Tracus Arte)
5. Alexandru Sfârlea – Nume și chip (eLiteratura)
6. Alexandru Sfârlea – Imprecizia de a fi intrus (eLiteratura)
7. Salonul ludicilor, antologie (Editura Tracus Arte)
8. Andrei Bodiu – Firul alb (Editura Tracus Arte)
9. Mihai Vieru – Ieri Park (Casa de Editurã Max Blecher)
10. Octavian Soviany – Cãlcâiul lui Magellan (Cartea Româneascã)

 

V. Cea mai bunã altã carte a anului 2014 (din RO):

1. Caragiale în vremea lui; Procesul „Tovarãșului Camil” (Editura Cheiron)

 

XXI. Cea mai bunã revistã culturalã a anului 2014 (din RO):

1. Poesis International (cu cele douã numere din acest an)
2. Familia
3. Apostrof
4. subcapitol.ro 

 

XXIV. Editura anului 2014:

1. Casa de Editurã Max Blecher
2. Cartea Româneascã
3. Curtea Veche
4. Tracus Arte
5. Karth

 

Comentarii cititori
sus

Alexandra Davidescu

 

Cel mai bun spectacol de teatru al anului 2014:

Rinocerii de Eugen Ionescu, în regia lui Robert Wilson, spectacol unic, apreciat pe drept „într-o nouã dimensiune”. Teatrul sãu are amprenta artistului vizual. În spectacol nu ºtii ce sã admiri mai mult din risipa de imaginaþie. Amestecul de dans, miºcare, luminã, sculpturã, muzicã ºi nu în ultimul rând textul ce nãvãleºte peste minunatele imagini.                                

Norocul meu cã eram cu criticul meu de artã (Cãtãlin Davidescu, n.r.) alãturi ºi m-a fãcut sã înþeleg cã nimic nu era gratuit.

Deci rãspund aici la trei întrebãri:

1) Cel mai bun spectacol: Rinocerii

2) Cel mai bun regizor: Robert Wilson 

3) Cel mai bun actor: Ilie Gheorghe.

 

Luna aprilie 2014 a marcat un eveniment cu adevãrat de top care se aflã la cea de a IX-a ediþie: Festivalul Internaþional „Shakespeare”.

În ce categorie îl pot trece pe Emil Boroghinã? Datoritã lui Craiova a fost ani buni capitala mondialã a teatrului.

 

Comentarii cititori
sus

Haricleea Nicolau

 

Cel mai bun spectacol de teatru al anului 2014

I. Spectacolul Rinocerii, de Eugen Ionesco, regia Robert Wilson, Teatrul Național Marin Sorescu din Craiova.

II. Miranda, dupã W. Shakespeare, regia Oskaras Korsunovas, OKT Vilnius - Festivalul International Shakespeare, Craiova 2014.

III. Visul unei nopþi de varã, Compania Propeller UK - Festivalul International Shakespeare, Craiova 2014.

 

Cel mai bun regizor de teatru al anului 2014

I. Silviu Purcãrete

II. Robert Wilson

 

Cea mai bunã actriþã de teatru în anul 2014

I. Raluca Pãun, Teatrul Național Marin Sorescu din Craiova.

 

Cel mai bun actor de teatru în anul 2014

I. Marcel Iureș

II. Florin Piersic Jr.

 

Cel mai bun autor dramatic în anul 2014

I. Valentin Nicolau

II. Cornel Mihai Ungureanu

III. Mircea M. Ionescu

 

Cel mai bun film al anului 2014

I. La grande bellezza, regia Paolo Sorrentino.

II. Nymphomaniac, regia Lars von Trier.

III. The Grand Budapest Hotel, regia Wes Anderson.

 

Cel mai bun regizor de film în 2014

I. Lars von Trier (Nymphomaniac)

II. Paolo Sorentino (La grande bellezza)

III. Wes Anderson (The Grand Budapest Hotel)

 

Cea mai bunã interpretare femininã într-un film în 2014

I.Veerle Baetens (Elise Vandevelde / Alabama, The Broken Circle Breakdown)

II.Charlotte Gainsbourg (Joe, Nymphomaniac)

III.Lupita Nyong'o, (Patsey, 12 Years a Slave)

 

Cea mai bunã interpretare masculinã într-un film în 2014

I. Matthew McConaughey (Ron Woodroof, Dallas Buyers Club)

II. Joaquin Phoenix (Theodore Twombly, Her)

III. Mads Mikkelsen (Jon, The Salvation)

 

Scenaristul anului 2014

I. Lars von Trier (Nymphomaniac)

II. Spike Jonze (Her)

III. Paolo Sorentino & Umberto Contarello (La grande bellezza)

 

Cel mai bun artist plastic al anului 2014

I. Silviu Bârsanu

II. Alin Neacºu

 

Cel mai bun fotograf al anului 2014

I. Alexandra Fira

II. Claudia Rogge

III. Mario Steigerwald 

 

Cea mai bunã revistã culturalã a anului 2014

I. Ramuri – USR

II. Yorick – Nemira

III. România literarã – USR

 

Cea mai bunã emisiune culturalã a anului 2014

I. „NOCTURNE”, realizator& prezentator Marina Constantinescu, TVR1.

II. „INSIDE THE ACTORS STUDIO”, Bravo tv.

III. „GARANTAT %”, realizator & prezentator Cãtãlin Ștefãnescu, TVR1.

 

Evenimentul cultural al anului 2014

I. Spectacolul Rinocerii, de Eugen Ionesco, regia Robert Wilson, Teatrul Național Marin Sorescu din Craiova.

II. Festivalul International Shakespeare, Craiova 2014.

III. Expoziția de gravuri „DIVINA COMMEDIA”, de Salvador Dali - Palatul Brukenthal, Sibiu. 

 

Comentarii cititori
sus

Lorena Stuparu

 

Poate am uitat tot ce-am citit pe 2014 proaspãt apãrut (și mi-a rãmas doar „cultura”) poate realizez cã e prea târziu (ca zi și ca orã) ca sã mã apuc de temã, poate cele citite erau previzibile și nici nu m-au dezamãgit, nici nu m-au entuziasmat, poate anul acesta chiar nu a apãrut nici-o carte a anului sau poate unele sunt prea tehnice și prețioase ca titlu pentru a mã apuca acum sã le detaliez, poate aștept un miracol auctorial și editorial – dar, deși e clar cã nu mã simt chematã pentru topuri și ierarhii, cartea (de poezie) care cu adevãrat m-a surprins anul acesta (când plãcut, când frisonant) este Efectul calmantelor de Dan Ciupureanu.

Comentarii cititori
sus

Xenia Karo

 

Când stau sã mã gandesc la anul 2014, anul 2013 mi se pare foarte bun

 

Cea mai bunã carte de poezie a anului 2014

Adela Greceanu – ªi cuvintele sînt o provincie (Cartea Româneascã)

 

Cea mai bunã carte de criticã, istorie literarã, eseu a anului 2014

Eugen Negrici –  Emanciparea privirii. Despre beneficiile infidelitãþii (Cartea Româneascã)

Trebuie sã zic ºi de Liliana Corobca – Controlul cãrþii. Cenzura literaturii în regimul comunist din România (Cartea Româneascã)

 

Cea mai bunã carte de confesiuni, jurnal, memorialisticã a anului 2014

Alina Purcaru  (coord) - Poveºti cu scriitoare ºi copii, volum colectiv coordonat de (Polirom) (nu ºtiu dacã neapãrat cea mai bunã, dar cu siguranþã cea mai surprinzãtoare ºi de mare interes pentru mine).

Raul ªtef, Anca ªtef - Supravieþuitorii. Mãrturii din temniþele comuniste ale României (Humanitas)

 

Cea mai bunã revistã culturalã a anului 2014

Observator cultural

 

Cea mai bunã emisiune culturalã a anului 2014

Aº nominaliza aici tot Radio România Cultural (Îmi este imposibil sã nominalizez o emisiune. Sunt mai multe foarte bune. Sigur, sunt ºi intrari piþigãiate, dar se pierd în peisaj).

 

Dezamãgirea anului 2014 

Faptul cã încã nu avem o librãrie în Craiova, implicit circulaþia cãrþii pe piaþã.

www.research.ro

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose thetre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey