•  Doina Pologea Berceanu
•  Adriana Macsut


sus

 

 

Poezii de Patrel Berceanu

 

Dupã apariția volumului Poeme în mãrime naturalã (Editura Scrisul românesc, Craiova, 1983), criticul Alex Ștefãnescu scria un articol cu titlul Poezia ca misiune, în care creiona portretultânãrului poet craiovean, arãtând prin ce se deosebește de alți poeți din generația sa. Credea renumitul critic despre versurile lui Patrel Berceanu cã vor produce "o reformã în cadrul stãrii de spirit a generației afirmate dupã 1980", remarcând atitudinea sa intransingentã. "Personajul liric  configurat de el în poeme este alcãtuit din aceeași substanțã moralã  cu Andrei Pietraru din Suflete tari: este, de fapt, eternul adolescent care, surd la invocarea oricãror circumstanțe atenuante, îi judecã pe oameni sever, raportându-i la absolut. Constatând cã nici unul nu seamãnã cu o imagine idealã – desprinsã din cãrți sau, pur și simplu, din febra visurilor sale romantice – el se lanseazã în diatribe usturãtoare și în etalarea sfidãtoare a puritãții sale sufletești. (...) Patrel Berceanu este probabil primul reprezentant al noii generații care încearcã sã restaureze regula ca stindardul exigenței morale sã fie purtat de tineri".

Cei care l-au  cunoscut pe Patrel  Berceanu, în special pe tânãrul Patrel Berceanu, vor remarca surprinși cât de bine l-a creionat ca om, în datele care-l individualizau, în felul lui unic de a fi, Alex Ștefãnescu. Redãm mai jos câteva poezii din volumul Poeme în mãrime naturalã, adãugând la sfãrșitul lor și un gând al lui Alex Ștefãnescu sau, acolo unde e cazul, consemnarea privind schimbãrile pe care poetul a fost nevoit sã le opereze în vers din cauza cenzurii. Diferențele, se va vedea, sunt semnificative. (Doina Pologea Berceanu)

         

Despre limpezimi

limpezimea zborului unui glonte de pușcã
e mai limpede decât logica lui Aristot
cazarma-i mai rece și mai rãsfoitã decât
critica rațiunii pure și asta nu-i tot

simetria închisorilor încã nu-și are egal
între frunte și inimã între vale și deal
sofismul mai adastã în logicã însã
logica lupilor e mai directã și parcã mai strânsã

rușinoasã aceastã nesimțire a filosofiei; în schimb
moartea bibliotecii din Alexandria e un exemplu vivant
despre cum sã se dea la o parte filosofia
din calea veacului în drum spre neant

(Notã 1. Versul bolduit, prezent în manuscris, lipsește din volum. Notã 2. Alex Ștefãnescu spunea despre aceaste versuri "iatã, de exemplu, cu câtã finețe și siguranțã încrimineazã rãul, evidențiindu-i, în bãtaie de joc, superioritatea asupra binelui. Patrel Berceanu se dovedește un maistru al execuțiilor dintr-o singurã loviturã").

 

Parabola florii nu e mireasma

parabola florii nu e mireasma
dar colivia dã desigur o idee foarte exactã de zbor

astfel desfid pe acela care cautã sens
acestei dimineți de vis și candoare
eu știu câte se pot întâmpla
într-o singurã clipã de neatenție a veacului

parabola florii nu e mireasma
astfel se-nalțã trilul privighetorii
fãrã motiv și în afara moralei
deși colivia dã  o idee mai exactã de zbor

 

Peisaj (II)

cade bruma naivã și împãcatã
ca pletele Ifigeniei pe nisipul altarului
prin pãienjenișul cenușiu al antenelor
se scurge tinerețea noastrã
unul dupã altul semenii mei
uitã cã au o fereastrã
noaptea caldarâmul prinde gustul femeilor încercãnate
râul orașului e singura utopie nevinovatã
viitorul merge pisicește
din eratã-n eratã
peste malul femeie și fluviul bãrbat
cade bruma naivã și împãcatã

(Notã: Versurile bolduite au fost tãiate de cenzurã. Care eratã, tovarãșe? i s-a spus, probabil, poetului. Comunismul nu greșește! Așa cã în volum apare versul moale ca o gelatinã: "viitorul merge pisicește/ din secundã în secundã").

 

 Mulaj

Vrând sã afle chipul zilei de mâine
cocorii iau mulajul clipei de ieri
În moarte și în ceațã
toate cãrãrile-s drepte
Numai un brad în câmpie
rupe singurãtatea în trepte
S-ar putea ca Dumnezeu
sã însereze când și unde nu te aștepți
(ca un bãtrânel care și-a uitat
 ochelarii acasã)
sã burnițeze mãrunt iar stâlpii de telegraf
sã rugineascã mai încet decât steaua Alcor
S-ar putea ca de acum înainte nimeni
sã nu se stingã vreodatã de dor.

(Notã: cuvântul bolduit, interzis, dar  prezent în manuscris, a fost înlocuit prin purtarea de grijã a cenzurii cu cuvântul "gândul") 

 

Comentarii cititori
sus

Adriana Macsut

 

 

Toamna mea... de la 16 ani

                                                                                                                                      adriana macsutÎmplinisem 16 ani încã din luna decembrie 1967 ºi trecusem peste examenul de treapta a II-a. Vacanþa de varã o petrecusem la mare cu pãrinþii în staþiunea Mamaia, care era ºi atunci o perlã a litoralului. A venit însã... ºi vremea lunii septembrie: eram în clasa a XI-a, un an liber în care nu aveam examene. Pe 15 septembrie 1984 a fost festivitatea de deschidere a anului ºcolar la Colegiul Elena Cuza (Liceul de Filologie Istorie pe atunci) din Craiova – locul unde mi-am petrecut toþi cei patru ani de liceu ºi implicit clasa a XI-a. Ca de obicei, la festivitate s-a cântat imnul de stat (pe atunci era Trei culori cunosc pe lume), s-au rostit cuvinte goale ºi s-a citit cu patos mesajul conducãtorului iubit – tovarãºul Nicolae Ceauºescu (discurs ce semãna izbitor de bine cu cel al politicienilor de astãzi). Dupã plictisitoarea festivitate am mers cu câþiva colegi la cofetãria Amandina – locul unde de altfel mi-am petrecut ºi puþinele ore în care am chiulit. Mã gândesc cã am fost o elevã cuminte pentru cã nu am chiulit mai mult de douãzeci de ore în toþi cei patru ani de liceu.

De pe 16 septembrie... a început coºmarul numit munci agricole, care a durat vreo lunã. Pe vremea aceea elevii, studenþii ºi soldaþii culegeau recoltele de pe terenurile agricole care aparþineau statului. Nu se primeau bani... era consideratã un soi de muncã patrioticã. Mã apropiam cu paºi repezi de 17 ani ºi în urechi îmi tot suna un refren when you are sixteen going on seventeen....! Cum s-ar spune sufletul meu cânta în sunetul muzicii ºi aºtepta primul fior al dragostei. Mai visam tot atunci sã fac planorism sportiv (vis pe care mi l-am împlinit abia pe la vreo 19 ani). Nu a fost timp atunci pentru o poveste de dragoste adolescentinã, aºa cã se cheamã cã am sãrit peste aceastã etapã fascinantã a vieþii – chiar ºi astãzi regret aceastã neputinþã. Nu a fost însã o neputinþã a mea, ci una cauzatã de sistemul comunist în care am trãit: în toamna mea de la 16 ani am fost nevoitã sã mã trezesc în fiecare zi la ora 6 dimineaþa spre a ajunge la timp la garã, sã prind trenul care mã ducea la munci agricole. Alãturi de mine erau supuºi aceluiaºi supliciu elevii de la vreo zece licee din Craiova. Aºadar plecam toþi din garã cu trenul pe la ora ºapte dimineaþa ºi ne întorceam obosiþi pe la ora opt, nouã seara.

Nu mai þin minte cu exactitate pe unde am fost: am cules de toate: roºii, ardei, ceapã, cartofi, porumb ºi struguri. Nu am reuºit niciodatã sã îmi îndeplinesc norma aºa cã de multe ori eram datã exemplu negativ de câþiva profesori ºi elevi care încercau sã se punã bine cu Partidul Comunist. Am avut însã ºi noi, elevii de atunci, partea noastrã de dizidenþã, cum s-ar spune, pentru cã în tren, în drumul de dus ºi de întoarcere, intonam cu obidã versuri dintr-un cântec interzis care fusese cântat de deþinuþii politici: Trece trenul printre munþi... încãrcat cu deþinuți... Niciun profesor sau elev nu a avut curaj sã reclame: toþi cântau versurile cu ochii închiºi ºi lacrimile li se prelingeau pe obraji.

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose thetre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey