•  Irina Gache


sus

Irina Gache

 

 

Fotografia este o cale de acces
cãtre vindecarea sufletului

 

 

De când „fotografia”?

M-am apucat de fotografie acum doi ani, dintr-un impuls de a reda mai bine diverse stãri cu care mã confruntam ºi pentru a-mi exprima opinia la adresa unor subiecte care mã provocau. 

ªi, ca sã întrezãrim dincolo de cuvinte în spatele cãrora poate fi orice, poþi fi specificã? Una dintre acele stãri, de exemplu? Un subiect anume, punctual, care te provoca?

În perioada când m-am apucat de fotografie eram foarte intrigatã de modul cum este privit trupul uman nud în societate ºi de asemenea de modul cum îºi privesc alþii trupul gol. Proiectul Nude is NOT Rude a pornit ca o rãzvrãtire ºi totodatã ca un imbold de a ajuta anumite persoane sã îºi schimbe percepþia asupra modului cum îºi privesc trupul.

Ce e nuditatea pentru tine?

O stare de goliciune ºi vulnerabilitate, o sinceritate aparte.

Pe care nu oricine ºi-o asumã, în faþa camerei. Relaþia cu un personaj care îþi pozeazã poate fi tehnicã sau poate fi specialã, sã presupunã încredere, prietenie, dragoste. Cum te-ai înþeles cu muzele?

Întotdeauna muzele mele au fost persoane cu care aveam ceva în comun și care reușeau sã transmitã ce vroiam prin fotografiile mele fãrã sã zic prea multe. Sunt un fotograf foarte tãcut. M-am înțeles mereu din priviri cu ele, din gesturi.

Au fost ºi unele cu care nu te-ai înþeles?

Nu. Au fost persoane cu care nu am reușit sã mã conectez și deci nu mi-au devenit muze.

Ai abandonat vreodatã un proiect?

Nude is NOT Rude s-a finalizat altfel decît anticipasem, dar cred cã a fost mai bine așa.

Eºti ºi puþin regizor... Cum obþii o stare? Cum dezinhibi un personaj, dacã e cazul, sau cum temperezi excesul de expresivitate - dacã ai întâlnit pe cineva într-o astfel de situaþie (de actor care vrea sã impresioneze ºi devine ostentativ)?

Dacã sunt într-un loc închis și am acces la muzicã, mã folosesc și de muzicã pentru a oferi personajului starea pe care vreau sã o transmit. De obicei, în cazul excesului de expresivitate încerc sã explic cã ceea ce vreau sã transmit nu corespunde cu ceea ce primesc, dar întotdeauana am lãsat loc liber de improvizație fiindcã îmi place sã captez diverse stãri.

Care ar fi graniþa între nuditate ºi pornografie?

Obscenitatea.

Nuditatea înseamnã ºi dispariþia/diminuarea misterului?

Depinde de situație. Dacã vorbim strict din punct de vedere fotografic, depinde de cadru, de luminã. În unele fotografii cred cã personajul nud devine chiar mai misterios, iar în altele dispare misterul.

Stãrile se pot schimba, pot apãrea subiecte noi cu efect provocator. Ce înseamnã fotografia pentru tine acum?

Am o perioadã mai lungã de timp în care m-am oprit din a mai fotografia ºi acum sunt într-o pauzã din care voi ieºi curând. Fotografia, ca orice proces creator, este o cale de acces cãtre vindecarea sufletului.

ªi este așa cum ți-ai închipuit sau altfel decât credeai atunci când ai pornit? Ai primit rãspunsuri mulþumitoare? Te simþi, uneori, înșelatã în așteptãri?

La început nu am fost foarte încrezãtoare, ºtiam doar cã am un subiect care ar putea deschide niºte cãi. Nu mã aºteptam sã-mi fie apreciate fotografiile aºa cum s-a întâmplat. Rãspunsurile au fost mult peste aºteptãri. În momentul de faþã, fiind într-o pauzã, nu pot sã rãspund la a treia întrebare.

Cine ai vrea sã fii?

Întrebarea aceasta vine într-un moment în care simt o deconectare de mine ºi în acelaºi timp o nevoie acutã de a descoperi cine sunt cu adevãrat dincolo de toate mãºtile ºi personajele sub care m-am ascuns de-a lungul timpului, deci eu aº vrea sã fiu.

Ce ai vrea sã fotografiezi?

Suflete.

Ce efect ai dori sã aibã o fotografie de-a ta asupra privitorului: sã încânte, sã cutremure? Sã ºocheze? Sã-l facã sã-ºi punã întrebãri? Sã...?

Sã-l provoace, sã-ºi punã întrebãri nu numai despre ce a simþit fotograful sau modelul în momentul când a luat naºtere o anumitã fotografie, dar sã ajungã sã-ºi punã întrebãri despre sine ºi ce emoþii îi transmit lui/ei.

Din afarã, þinând cont ºi de mijloacele tehnice de astãzi (aparate superperformante, reglaje automate etc), poate sã parã cã, pentru a face o fotografie genialã, e uneori suficient sã fii la locul potrivit, în momentul potrivit. Porþi camera peste tot? Crezi ºi în hazard, în întâmplare?

Pentru mine n-au contat niciodatã prea mult tehnica, reglajul. M-am folosit mereu de stare, de moment, de emoþia creatã ºi mereu am improvizat ºi m-am jucat cu ce am gãsit ºi descoperit atunci. Am fãcut fotografii bune cu un aparat vechi, cu probleme pe auto-reglaj, ºi fotografii proaste cu un aparat foarte bun. Deci, cel puþin din punctul meu de vedere, conteazã locul, momentul, starea ºi persoana pe care o fotografiezi. Restul vine de la sine ºi din post-editare. Nu port camera cu mine, fiindcã am fotografiat mai mult pentru proiecte ºi am stabilit dinainte când voi face fotografii. Nu cred în hazard ºi asta îmi dã adesea mari bãtãi de cap.

Cum alegi un subiect, un proiect? Existã întotdeauna o idee de pornire? (ca sã zic așa, deși, într-un fel, vorbim despre o idee de finish: „acolo vreau sã ajung”?) Se poate întâmpla sã ajungi în altã parte?

Proiectele mele au venit natural, destul de rapid, fãrã a gândi prea mult. Existã mereu o idee de pornire, de demarare a proiectului respectiv. În foarte multe cazuri s-a întâmplat sã ajung în altã parte decât am plãnuit. Procentajul acestor situaþii este mult mai mare.

Inspirația vine când vrea ea sau când vrei tu?

Câteodatã vine când vrea ea și câteodatã mai trebuie ºi provocatã.

Artistul însingurat sau cel sociabil, „conectat”?

Ambele, depinde de perioadã.

Conteazã și cantitatea? Un portofoliu voluminos?

Depinde foarte mult și de ceea ce-și dorește artistul respectiv. Pentru mine conteazã mai mult calitatea ºi profunzimea afectivã a unui portofoliu mai restrâns.

Ce artiști îți plac? (arte vizuale sau oricare altele)

Îmi plac foarte mult filmele, picturile ºi fotografiile lui David Lynch, muzica, picturile și fotografiile lui Marilyn Manson, fotografiile lui Tim Walker ºi ale lui David LaChapelle, fotografiile Crinei Prida, ale lui Cristian Crisbãºan ºi ale fiicei lui, Alexandra, fotografiile și experimentele vizuale ale Cristianei Cott, picturile realizate de Victor Gingiu, Jacek Yerka, Alex Grey,  Salvador Dali.

Sunt influențe pe care ți le asumi?

N-aș putea sã le numesc, dar îmi asum faptul cã toți artiștii care îmi plac m-au influențat într-o mãsurã mai mare sau mai micã în ceea ce creez.

Cum aratã o zi obișnuitã din viața ta? Dar una neobișnuitã?

O zi obisnuitã se rezumã la trezit de dimineaþã, mers la birou ºi înapoi acasã, asta în timpul sãptãmânii. În weekend îmi place sã petrec timpul cu copiii vecinilor, cu care fac diverse activitãþi creative, de la desen la decupaje ºi joculeþe. Una neobisnuitã... cred cã am stat prea mult în casã în ultima vreme ca sã îmi mai pot permite o zi neobiºnuitã, deci nu-þi pot rãspunde la aceastã întrebare.

Un interviu este pentru tine un exerciþiu de imagine sau unul de sinceritate?

Dacã mi-ai fi pus întrebarea asta mai demult, þi-as fi rãspuns cã 50-50. Astãzi este unul de sinceritate.

Ce compromis poþi face? Ce compromis nu poþi face?

Sunt în punctul în care învãþ ce înseamnã compromisul.

De ce þi-e cel mai fricã?

De moarte.

O mare îndrãznealã de care îți amintești cu plãcere?

În varã am îndrãznit sã mã dau în roller-coasterul din Tineretului, care îmi provoca o teamã de nedescris. Nu pare cine ºtie ce, dar am fãcut-o ºi pentru mine chiar a fost o îndrãznealã, mai ales cã am fãcut-o singurã.

Un vis pe care l-ai vrea împlinit?

Visul meu este unul clasic ºi poate pãrea un cliºeu, dar îmi doresc o familie.

 

Interviu de Cornel Mihai Ungureanu

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose thetre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey