•  Mircea Gheorghe
•  Mihók Tamás
•  Lorena Stuparu


sus

Ce personalitate – sau persoanã – în viaþã (artist, scriitor, om de ºtiinþã, sportiv, jurnalist etc, persoanã publicã - sau nu) vã inspirã încredere?

Comentarii cititori
sus

Mircea Gheorghe

 

 

Nu știu sã existe cineva în care se poate avea încredere
din toate punctele de vedere

 

Am cunoscut în viața mea, - deja lungã, dar nu mã plîng! - mulți oameni în care aveam toate motivele sã am încredere și am avut. Tot așa, cunosc și acum mulți oameni demni de încredere. Numai cã este un hic: nu știu sã existe cineva în care se poate avea încredere din toate punctele de vedere. Și de fapt cred cã noi înșine, oricît ne-am autoiluziona, nu putem fi o asemenea persoanã pentru altcineva. Rãmînînd la generalitãți și la lucruri mai puțin concrete, poți avea încredere, de exemplu, în  opiniile literare, filozofice, în competența unei persoane  dar nu și în caracterul ei. Invers, poți avea încredere în caracterul ei, dar poți sã nu ai încredere în persoana aceea cînd îți vorbește de literaturã, filozofie sau cînd se oferã sã-ți facã un serviciu profesional.  Si așa mai departe.

Existã proverbul drumul spre iad e pavat cu intenții bune, întîlnit în mai toate limbile europene - dovadã cum nu se poate mai clarã a adevãrului general omenesc pe care-l exprimã. Sã rãmînem în partea oamenilor cumsecade și onești: ne intersectãm și uneori suntem apropiați ca rude, prieteni ori ca parteneri de viațã cu oameni care ne vor binele, care pot fi chiar devotați și animați de cele mai generoase gînduri în ce ne privește. Dar dacã ne încredințãm lor fãrã nici o rezervã, nu rareori se întîmplã sã ne împingã fãrã voie pe o cale greșitã, opusã firii și rațiunii noastre intime de a fi. Avem dreptul atunci sã fim revoltați și sã  spunem cã ne-au înșelat încrederea? Nu, nicidecum. Onestitatea lor putea fi dincolo de orice îndoialã, la fel și sentimentele lor favorabile nouã, dar vina a fost noastrã fiindcã n-am luat în calcul fie limitele lor, fie limitele noastre, fie nici unele și nici altele. Și uneori nu e vorba doar de limite, ci și de frustrãri, de noi experiențe de viațã traumatizante, de deficiențe de comunicare, de sãnãtate etc. Din aceastã cauzã  a acorda încredere cuiva este o operațiune care reclamã o analizã și o delimitare, ambele riguroase, a zonei sau a domeniului în care se poate stabili relația de încredere și care trebuie sã fie, obligatoriu, mutualã. Și, în plus, este nevoie sã ai în minte fragilitatea motivelor pe care se bazeazã aceastã încredere.

Și astfel trebuie sã  repet ce-am zis la început. Am avut și am încredere și acum în mulți oameni pe care i-am iubit și admirat și pe care-i mai iubesc și admir și acum. Unii dintre ei mi-au influențat pozitiv cursul vieții, așa cum și eu am influențat, uneori  în bine, viața lor sau a altora. Dar gîndindu-mã la prietenii vechi și fraterni din tinerețe cu care împãrțeam pe vremuri totul cu bucurie, cînd s-a întîmplat sã le pretind ceea ce eu însumi nu le puteam da - certitudinea cã pot avea în ei o încredere oarbã,  atotcuprinzãtoare și constantã, indiferent de împrejurãri și de schimbrile din viața lor sau a mea - am greșit.

E foarte evident acest  adevãr simplu cînd evaluãm și alegem oamenii politici. Pe la începutul anilor ’90, se schițase o mișcare popularã care-l împingea pe scena politicã pe fostul tensiman Ilie Nãstase. Firește, fusese unul dintre marii jucãtori ai lumii și se putea avea încredere în combativitatea lui, în seriozitatea cu care își condusese cariera de jucãtor profesionist pînã la un nivel de excepție, în tãria lui de caracter în adversitate. Dar toate astea erau valabile pe terenul de tenis. Nu se putea extrapola aceastã încredere și în privința unei presupuse valori ca om politic. Și dacã printr-un concurs straniu de împrejurãri, ar fi ajuns președintele țãrii și dacã în aceastã calitate n-ar fi rãspuns speranțelor puse în el, nu Ilie Nãstase ar fi fost principalul vinovat, ci societatea  româneascã  în ansamblu care-și plasase în el fãrã discernãmînt, capitalul de încredere. 

Comentarii cititori
sus

Mihók Tamás

 

homo locum ornet

 

provocat la o anchetã

m-am suit pe un asin

ca pe-o straºnicã rachetã

Don Quijote. spre Vlaºin

 

am pornit ca prin ureche

Gargantua, ca sã trec

mai apoi în Franþa veche

ºi-n cea nouã-a lui Viºniec.

 

de acolo cãtre ELTE-am

luat Wizz-ul automat

sã-l salut pe Tibor Hergyán,

un profesor diplomat.

 

mi s-a fãcut dor de casã

iar pe foame n-am pus preþ,

atunci ei m-au pus la masã:

Moldovan, Simuþ, Miheþ.

 

(fiind un grandios festin

toastul de la ’nalt amvon

a fost þinut de Komartin

ºi de Laurenþiu Ion.)

 

sunt naiv, de-o crasã vinã,

fi’ndcã n-am numit pe unii

fãuri-s-ar câte-o rimã

pentru voi ºi restul lumii.

 

Comentarii cititori
sus

Lorena Stuparu

 

Încrederea în credere

 

Grea întrebare!

Poate de aceea ºi rãspunsul meu pe scurt este greu: Încredere deplinã numai în Dumnezeu am. Celor revoltaþi de superficialitatea sau „primitivismul” acestui rãspuns, fiindcã Îi neagã statutul de personalitate în viaþã, le-aº recomanda sã se gândeascã la El ca Persoanã, mai precis ca întreitã persoanã. Sigur, am încredere cã iarãºi va sã vie cu slavã, sã judece viii ºi morþii. Dar mai întâi am încredere cã Dumnezeul iubirii nu ne va pãrãsi. Chiar dacã cei mai mulþi am uitat esenþialul: cea mai înaltã formã de activitate spiritualã este rugãciunea. Este ºi cea mai complexã: cu sufletul, cu intelectul, cu trupul.

Acum mã lungesc un pic.

Deºi am fost educatã în mediul privat ºi m-am autoformat la ºcoala încrederii, personalitãþile ºi persoanele publice de azi îmi inspirã suspiciune. Poate este o expresie a luciditãþii, a maturitãþii, a realismului – în orice caz, e o tristeþe pãcãtoasã în aceastã stare, o pierdere a naivitãþii generoase ºi constructive.

Dar dincolo de asta am încredere cã o mânã de prieteni (dupã chip ºi asemãnare) nu mã vor pãrãsi niciodatã. Am încredere cã unii creatori, unii intelectuali ºi unii slujitori ai Domnului îºi urmeazã vocea interioarã, vocaþia, fãrã nici-un interes. Cã nu vor fi zdruncinaþi sau alteraþi de contextul unui aºa zis pragmatism fãrã ideal, fãrã credinþã într-un adevãr, ci doar în eficienþa momentanã ºi în câºtigul imediat. Am încredere în orice persoanã care „face lucruri” nu din ambiþie sau frustrare, nu din dorinþa de parvenire sau dintr-un orb sentiment al datoriei, ci pur ºi simplu din încredinþarea cã aºa este bine.

Am avut încredere în Crin Antonescu. Aº avea ºi acum, dar nu mai e cazul. Nu mã intereseazã jocurile de putere.

Sunt hipersubiectivã. Nu mã simt chematã, ca „filozof” sã emit judecãþi morale nici asupra omului, nici asupra societãþii. Deocamdatã (nimic nou sub soarele literar-filosofic) nu cred cã pot vorbi cu onestitate decât despre mine însãmi. Cred cã în momentele esenþiale ale vieþii ºi în privinþa cauzei ultime a acestora, scepticismul, probabilismul ºi deºteptãciunea filosoficã sunt pur ºi simplu ridicole ºi, evident, preþioase.

Drept pentru care închei paradoxal, cu o mãrturisire mai curând „umanistã”: am încredere în om, dar sunt rezervatã faþã de oameni.

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose thetre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey