•  Ioana Cristina Casapu & Cristiana Negoescu


sus

Ioana Cristina Casapu 

Cristiana Negoescu

 

 

Impossible Project Barcelona

 

impossible barcelonaIoana Cristina Casapu, eseist ºi fotograf. A lucrat în presã, agenþii de publicitate ºi recenzii de concerte, și a fondat Retro Future (agenþie de imagine) alãturi de partenera ei, Anca Miron.

Cristiana Negoescu, conceptograf. Cu o continuã experimentare în toate domeniile posibile și imposibile de la sânge la visare lucidã. Fãrã gând, fãrã formã. Într-o emancipare a culorii, chiar dacã uneori fãrã culoare.

Care au fost începuturile voastre în ceea ce privește fotografía: din purã pasiune sau ceva mai profesionist? De ce Polaroid? Ce tip de Polaroid folosiți?

Ioana Cristina Casapu: Am primit un telefon cu camerã foto la 18 ani ºi am început sã-mi fac poze singurã. Nu am fãcut nimic în sensul ãsta vreo 8 ani, apoi n-am mai reuºit sã scriu nimic ºi am zis sã încerc altceva. Am împrumutat primul dslr pe care am pus mâna de la un amic ºi am fãcut un casting call pe Facebook la finalul lui 2013 ca sã gãsesc un model. Al doilea shooting pe care l-am fãcut s-a publicat în NUDES IN FASHION ºi asta mi-a dat cumva un brânci sã continui. Am avut la un moment dat un iubit fotograf care când s-a întors în România pentru scurt timp în 2013, avea cu el o Mamiya cu care fãcea Polaroid. M-am îndrãgostit de formatul acela precar - ºi, în acelaºi timp atât de fluid, la fel cum m-am îndrãgostit la prima vedere de acel bãiat, cu mulþi ani în urmã. Avea o fragilitate asimetricã pe care nu o poþi citi în niciunul dintre mediile digitale. Prima oarã când am desprins folia care acoperã un Polaroid m-am gândit la toate acele emoþii în miºcare care ies la suprafaþã fãrã sã ºtii niciodatã cum se vor traduce, dacã ai nimerit corect temperatura, expunerea etc. Cred cã e cea mai apropiatã de adevãr expresie a hazardului din viaþa de zi cu zi. E un format costisitor ºi pe cale de dispariþie, dar mie mi-au plãcut mereu poveºtile pe cale de dispariþie, toate celelalte lucruri sunt la fel de la îndemânã ca o comedie de Woody Allen. Folosesc film peel-off în camere vechi și Fuji Instax Wide.

cristiana negoescuCristiana Negoescu: Fotografia pentru mine a început dintr-o joacã, undeva pe la 15 ani, odatã cu primul iubit (parcã) atunci când aveam un sãpunel de aparat pe care oricum un prea știam sã-l folosesc pentru cã era ecranul prea mic și nu vãd eu prea bine de aproape oricum (de la distanțã în schimb, foarte bine, îmi place ansamblul). În fine, așa a început pasiunea mea pentru fotografie, dintr-o joacã. Pânã atunci pictam foarte serios. Sobru. Dar dupã o perioadã am descoperit suprarealismul și mi-am dat seama cã sunt foarte puține lucruri foarte serioase, în cele din urmã. Viața e o pãrere.

Mã interesa Polaroid pentru cã voiam și eu sã vãd ce se întâmplã, cum se developeazã. Eram atât de curioasã încât am primit cadou un Fujifilm Instax Mini de la prietena mea cea mai bunã. Evident, am pus cartușul invers prima datã, așa de bine mã pricepeam. Dar, dupã aceea, am fost prinsã în cârlig, mi-am luat un Instax Wide și nu l-am prea lãsat din mânã. Dupã care au urmat Polaroidele 636, 600, Spectra Pro. Macro SLR 5 este cel mai nou membru. O superbitate de aparat folosit inițial pentru imagini macro în scop medical: ochi, dinți, piele etc.

Cât timp dedicați fotografiei? Ce reprezintã fotografia pentru voi și care e relația între subiect și spațiu?

Cristiana Negoescu: Nu am un timp alocat pentru fotografie, ea mã ocupã pe mine. Tot timpul meu este dedicat fotografiei. Observația este tot fotografie. Și asimilarea face parte tot din fotografie. Subiectul și spațiul mã ocupã pe mine. Din nou. E același lucru.

foto claudiu popescuIoana Cristina Casapu: Nu știu, am perioade când doar asta fac, am perioade când nu mã ating de camerã. Am început sã fac fotografie când nu mai puteam sã scriu, dar întotdeauna a existat o relație strânsã între a reda prin cuvinte sau prin imagine o senzație. Relația subiect-spațiu este infinitã și ca sã exemplific acest lucru îți voi arãta o fotografie pe care mi-a fãcut-o unul dintre artiștii mei preferați, Claudiu Popescu, în 2012, la Clinceni, pe un lan de grâu acoperit cu zãpadã. E probabil cea mai frumoasã imagine pe care am vãzut-o vreodatã și mã simt norocoasã cã sunt în ea. Cu o zi înainte, l-am rugat sã mã ducã undeva unde a nins și viața aratã ca o fâșie planã, fãrã trecut și viitor. Când mã uit la acea imagine, mã încearcã sentimente amestecate de dor, de amintiri din copilãrie și de gelozie, cum ar putea simți o femeie bãtrânã care nu se mai recunoaște în portretul ei de la tinerețe. Mi-aș dori sã pot exprima sentimente similare prin fotografia mea, dar pânã atunci, admirația mea pentru cei care reușesc sã lucreze cu un brief pur intuitiv este infinitã.

Ați mai încercat alt tip de fotografie? Ce vã intereseazã ca tematicã și concept și unde vã cãutați inspirația? Vã faceți un scenariu înainte de-a fotografia, vreți sã creați o fotografie cu mesaj sau pur și simplu doriți sã captați momentul?

Ioana Cristina Casapu: Film clasic 35 mm. Mã intereseazã femeile, ca tematicã și concept. Probabil de asta am început sã le fotografiez. Le ador și când merg pe stradã ºi când le vãd dansând în oraș, îmi place sã le observ gesturile, cum trag din țigarã, cum beau din pahar, relația aceea finã dintre dinamica rochiei și mers, pãrul și cum își trec degetele prin pãr, picioarele goale pe asfalt, spatele dezgolit vara etc etc. În rest, cunosc un singur bãrbat pe care mi-am dorit realmente sã îl fotografiez, în viața de zi cu zi, în sufrageria mea sau în primele ore ale dimineții. Vreau sã creez, pur și simplu, mesajul e raportat la ce simte fiecare. Ca și în scris, cred cã treaba cu frumusețea e în ochiul privitorului ar fi mai corectã dacã am spune cã frumusețea e în ochiul celui care crede. 

Cristiana Negoescu: Am încercat, mai mult sau mai puțin toate tipurile de fotografie. Oricum nu cred cã știu despre toate cât ar trebui sã știu. Dar încerc, suntem aici ca sã  învãțãm.

De curând ați avut o expoziție interesantã numitã Impossible Project Barcelona, în Spania. Care a fost relația între public și artiști și cum vedeți aceastã relație în cele douã țãri?

Cristiana Negoescu: A fost un amestec minunat, între artiști și public, nu s-a simțit nici o diferențã între public și artiști. Nu cred cã Barcelona e cu mult diferitã fațã de România sau de alte țãri, și cred cã arta poate fi apreciatã oriunde.

Ioana Cristina Casapu:Mulțumim. Am avut un public divers și curios, iar faptul cã o sticlã de țuicã adusã din București a circulat din mânã în mânã de la strãin la strãin a animat destul de tare atmosfera. A venit poliția la un moment dat pentru cã se bea bere pe stradã, în fața galeriei neîncãpãtoare, deci, bãnuiesc cã logistic vorbind a fost un succes.

Lãsând gluma la o parte, a fost primul vernisaj la care am participat într-o țarã strãinã, la care au venit oameni pe care nu îi cunoșteam, și, cel mai important, oameni care au pus întrebãri sau au comentat pe baza lucrãrilor noastre. A fost diferit de vernisajele de acasã, unde știi cã vor veni cei 300 de prieteni de pe Facebook care apar la toate evenimentele pentru bere gratis și mai puțin pentru expoziție în sine. Cred cã în România avem dificultãți în a ne lua în serios ca artiști, cu atât mai mult cu cât termenul de artistã are adesea conotații ironice sau negative la nivel de grup, dar și la nivel individual. Ideea e sã cãlãtorești cât mai departe și sã accesezi un public cât mai divers, cred cã acolo se testeazã sau se reveleazã o reacție realã, și realistã, a ceea ce numim artã.

Ați început sã promovați acest proiect și pe pagina de Facebook https://www.facebook.com/polaroidsro?fref=ts. Cum a început totul și cum a fost receptat?

Ioana Cristina Casapu: A început inopinat, într-o zi când nu aveam cheie sã intru în casã și rãmâneam fãrã baterie, așa cã m-am oprit într-un bar din oraș sã beau o cafea și sã las telefonul la prizã. Dragoș m-a întrebat întâmplãtor pe Facebook dacã existã în România vreo comunitate dedicatã pasionaților de Polaroid, i-am rãspuns cã nu, dar cã o putem crea noi. Cinci minute mai târziu, aveam o paginã numitã Romanian Polaroid Photographers, iar în câteva zile un site, mulțumitã graficianului nostru Dragoș Gavrilã. Invitația de a expune în Spania a venit la fel de pe nepregãtite ca și ideea proiectului, care a crescut și ne-a luat pe sus, așa cum se întâmplã cu toate lucrurile care altereazã perspective și schimbã idei.

Știu cã este greu de ales o pozã preferatã din cele pe care le-ați fãcut, dar v-aș ruga sã faceți o excepție și sã comentați o fotografie care vã este mai apropiatã, specialã.

ioana casapuIoana Cristina Casapu:El este Horia, cu care m-am iubit în facultate.
Fotografia e fãcutã în 2007, în varã, cu timer-ul unei camere digitale, pe parcarea magazinului Unirea, la ultimul etaj. Pentru mine, e cea mai frumoasã fotografie pe care am fãcut-o. Nu datoritã personajelor din ea – puteau fi doi strãini – ci pentru cã am reușit sã prind momentul ãsta exact cum a fost, cald și onest, gâtuit cumva de urcatul în grabã al celor 5 etaje pe scãri și de naturalețea gestului ãsta pe care camera l-a pãstrat întocmai. Afarã era o caniculã uscatã, de deșert cumva, era una din verile în care aveam încã foarte mult timp, iar noi pãream un fel de fãrã final. Am regãsit-o acum doi ani și am realizat atunci cã mi-e dor sã fac fotografii și mi-e dor de asemenea momente, în care nu existã frica de ziua de mâine și viața nu se mai terminã.

Cristiana Negoescu: Pot sã vorbesc despre o serie, nu neapãrat despre o singurã imagine. Și anume despre seria cu oameni la duș. Așa am început sã mã folosesc mai mult de Polaroid. Așa am fãcut prima mea serie, de care sunt foarte atașatã.

cristiana negoescuE un moment foarte intim, pe care-l savurãm cu toții, și pentru cã oamenii nu pozeazã în momentul în care fac duș, imaginile sunt foarte naturale și degajate.

Ce planuri de viitor aveți în legãturã cu fotografia? De ce credeți cã e interesant acest tip de fotografie?

Ioana Cristina Casapu:www.polaroids.ro este o capsulã despre magie, inspirație și storytelling prin puterea unor imagini vibrante, fãrã vârstã și care poartã mai departe nostalgia generației Y ºi a artiștilor care au iubit acest format fotografic greu de egalat. Ne dorim sã cãlãtorim cât mai departe cu un tur de expoziții, în care sã includem cât mai mulți artiști români, din țarã și din strãinãtate. Cred cã e interesant prin familiaritate. Despre Polaroid vei primi o reacție seninã și dacã întrebi un om de 80 de ani și un adolescent. Avem șapte generații care au fãcut cunoștințã cu aceastã cutie magicã, care în anii ’60 era aparatul preferat de vacanțã al familiilor și apoi a devenit unealta favoritã a multor artiști cunoscuți din istorie. Sunt multe de spus despre ce face o fotografie instant specialã, dar cred cã cel mai mare atribut al ei este sã pãstreze pentru totdeauna emoția în mișcare. Ne dorim sã continuãm sã expunem aceastã emoție și sã gãsim cât mai mulți români care duc mai departe, cu ei, acest fel de dragoste la prima vedere despre care n-am auzit pe nimeni sã se plictiseascã vreodatã.

Cristiana Negoescu:  Mi se pare interesant pentru cã se evaporã, lucru care într-un fel foarte ciudat mi se pare cã face fotografia Polaroid atemporalã. Experimentare intensã și flamboaiantã.

 

Interviu de Adina Mocanu

  

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose thetre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey