•  Xenia Negrea


sus

Xenia Negrea

 

 

Pe urmele lui Dumnezeu

 

paul aretzu muntele viuPaul Aretzu, Muntele viu (note de drum), poem în mai multe pãrþi, Editura Pleiade, Satu Mare, 2016

Ca în orice rãtãcire, de fiecare datã se gãseºte cineva care ºtie/simte/ îi este dat pur ºi simplu sã þinã drumul corect, în timp ce semenii încearcã noi cãrãrui, încearcã sã le gãseascã sau sã le facã. De fiecare datã, la fiecare rãscruce e cineva care ºtie când sã se opreascã sau când sã îngenuncheze sã se roage, când sã se ridice ºi sã plece. Nu poate sã ne spunã. Nu poate sã ne arate. Þine de noi dacã îl simþim, dacã îl recunoaºtem, dacã ne luãm dupã el, dacã ascultãm ce nu ne spune ºi vedem ce nu ne aratã. Cred cã un astfel de ins este poetul Paul Aretzu, încartiruit de breaslã mult prea simplu ºi mult prea repede drept poet religios (cel mai etc.).

Pentru mine, Paul Aretzu este poet. Livresc ºi inspirat, îºi vede, adicã, de poezia sa „alcãtuitã din inspiraþie ºi expiraþie” („proba plecãrii, venirii”), din firescul neliniºtii, din nevoia rãspunsurilor. Aretzu nu încearcã. Nu testeazã. Nu provoacã. Nu experimenteazã. κi permite, cel mult, luxul unei logolatrii, ispitã inevitabilã în lupta interpretativã cu semnele ºi cu simþurile.

Paul Aretzu nu se supune textului, ci cautã sensul. De aceea, fiecare volum al sãu este o cãlãuzire spre nucleele dure de semnificaþie, spre sursa inepuizabilã ºi profundã a marilor întrebãri. Cartea, cuvântul ºi Dumnezeu sunt, de aceea, punctele din care reiese lumea (sa liricã). Poezia, sensul ºi germinaþia þin loc de rãspunsuri, dupã cum moartea e trecere, iar viaþa, memorie:

…pâinea are în ea

sunetul vântului printre spice. În pâine sunt

oasele ºi mãduva psalmilor („proba plecãrii, venirii”12)

Volumului de faþã circumscrie încleºtarea dialogicã a contrariilor, a cãlãtoriei ºi a sedentarismului, a muntelui ºi a pustiului, a sensului ºi a cuvântului, a vieþii ºi a creaþiei, a îndumnezeirii omului:

umblãm prin pustiu ca furnici. cãutãm cuvânt

fãrã imagine. sã ne botezãm în el. („proba plecãrii, venirii”19)

Muntele viu este promisiunea cãtre firul de nisip captiv în pustiu, cãci în fiecare sine se deschide urcuº cãtre Dumnezeu:

intrând în poarta numitã Dumnezeu. deschisã

la perete în sine. în pustiul viu unde fiecare

grãunte de nisip este însufleþit („un fel de autobuz intelectual”)

Sensurile la care ajunge dupã traversarea pustiului sunt rãsplata care pulseazã în muntele jertfei. Trecând prin simulacre, prin biciuirea ironiilor, prin iluziile hiperbolei ºi ale biografismului orgolios, ajungând pe culmile aspre ale gândului suprem, poezia lui Paul Aretzu îºi urmeazã firesc traseul cãtre expresivitãþile temeraritãþii: 

…muntele e/ viu. cu miez de diamant. în care primim

înviere: fruct de la înalt. ne-mpodobim cu

straie de zãpezi. ce topesc sub razele

soarelui nerãsãrit. („cu aripi de muscã ºi cu trup de elefant”)

 

Cred cã Paul Aretzu este cel mai inspirat poet al Olteniei de azi.  

 

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose thetre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey