•  Florin Oncescu


sus

Florin Oncescu

 

Yucatan, 2008

 

Am vãzut benzinãria ºi am ieºit de pe autostradã. Când ne-am apropiat, trei bãrbaþi tineri au rãsãrit dintre pompe. Eram singurii lor clienþi. Unul ne-a fãcut cu mâna. Am oprit maºina în dreptul pompei lui. Cristina a rãmas în maºinã, eu am coborât.

Omul mi-a spus: „Hola!” I-am rãspuns la fel. A mai adãugat ceva în spaniolã. I-am rãspuns: „Full, please.” A dat din cap ºi m-a întrebat: „United States?” I-am rãspuns: „Canada.” A pãrut bucuros sã afle cã sunt din Canada. ªi ceilalþi doi angajaþi, care tãceau împreunã la vreo trei metri distanþã de noi, mi-au zâmbit. În timp ce pompa zumzãia, omul m-a întrebat unde stãm în Mexic. I-am spus numele complexului hotelier, iar el a dat din cap, în semn cã-l ºtia. M-a mai întrebat din care parte a Canadei venim. I-am spus „Montreal”, iar el a adãugat, mereu bine dispus: „you speak french.”

Pompa a fãcut „cling”, iar contoarul a îngheþat la 347 de pesos. Mã aºteptam la ceva spre 250. „Cât e litrul?” – l-am întrebat. Mi-a spus cã opt pesos ºi ceva. Îmi pusese benzinã de cea mai bunã calitate.

M-am scotocit în buzunar. Aveam o bancnotã de 200, una de 50 ºi una de 20. Am bãgat capul pe uºa maºinii ºi i-am cerut Cristinei o altã bancnotã de 200. Cristina, de când o ºtiu eu, se desprinde greu de bani. M-a întrebat care-i suma totalã, a oftat cu exasperare, apoi a pescuit o bancnotã de 200 din portmoneu. I-am întins omului cele douã bancnote de 200. În aºteptarea restului, am aruncat o privire spre autostradã, meditând la mãrimea bacºiºului pe care se cuvenea sã-l las. Când mi-am întors privirea spre el, tipul ºi-a dres glasul ºi mi-a spus: „Nu-i destul.” Am privit la cele douã bancnote pe care le avea în mânã. Una de 200 de pesos, alta de 20.

„Un moment”, i-am spus. Mi-am scotocit iar buzunarul cu banii. Aveam o bancnotã de 50 ºi una de 20. Am bãgat capul pe uºa maºinii ºi am întrebat-o pe Cristina: „Ce fel de bancnotã mi-ai dat?” „Cum adicã?” – mi-a spus ea, tãios, presimþind paguba. „Verificã dacã nu mi-ai dat una de 20.” „Era de 200, SUNT SIGURÔ.

M-am întors spre pompist. „Un moment”, i-am spus din nou. Nu pãrea sã aibã vreo grabã. Colegii lui veniserã mai aproape. „VINO AICI!”- m-a strigat Cristina. „UITE! Una de 100 ºi una de 50, astea-s toate bancnotele pe care le mai am. ÞI-E CLAR?” Am luat de la Cristina bancnota de 100, am mai adãugat una de 50 de la mine ºi i le-am dat omului. El a vrut sã-mi restituie bancnota de 20 pe care o avea în palmã. I-am lãsat-o pe post de bacºiº.

În drum spre Cancun, pentru vreun sfert de ceas, am rãcnit unul la altul. „Era de 200, sunt SI-GU-Rà !” „Eu nu zic cã tu n-ai fi sigurã, zic doar cã POATE te-ai înºelat”. „Vezi mai bine dacã nu te-ai înºelat TU !” Cristina ºi-a desfãcut  centura de siguranþã ºi s-a aplecat printre scaune, spre bancheta din spate. ªi-a rãsturnat acolo geanta ºi s-a pus pe scotocit. Eu mi-am luat la reverificat toate buzunarele, cel de la cãmaºã, cele de la pantaloni. Pe volan þineam când o mânã, când nici una.

Apoi am început sã facem amândoi calcule, cu glas tare. „Când am schimbat ultima oarã dolari?” „Ieri, la Chichen Itza.” „Deci atunci am avut cam o mie de pesos. Ia sã vedem la ce i-am folosit.” „Biletele de intrare?” „Le luasem, deja.” „Restaurantul?” „220. Plus bacºiºul. Sau nu, cã l-am dat în dolari.” „Benzina?” „Am pus înainte.” „Ton cul-ul?” (Ãsta-i numele french cu care botezasem Tun Kul-ul, un instrument de percuþie maiaº, fãcut din bambus). „Aha! 150. Altceva?”

Asta era tot. Deci înainte de gasolineria avusesem ... cam 630. Dar dupã gasolineria? Eu - 20, Cristina – 50, total - 70. Suma topitã la gasolineria? Cam 560. Cât costase benzina? 350, plus bacºiºul, 370. Diferenþa aproxima bine distanþa dintre o bancnotã de 200 ºi una de 20. „Am fost prãdaþi!” – am suspinat eu. „Pentru c-ai fost tu bleg!” – a spus Cristina.

Taman atunci a trebuit sã încetinim, pentru a nu ne pierde roþile la denivelarea instalatã înaintea unui post de poliþie. O cabinã cu jumãtatea de sus transparentã, plantatã între cele douã direcþii de înaintare ale autostrãzii, un jeep militar, doi poliþiºti. Unul stãtea în jeep, celãlalt alãturi, în picioare. Amândoi cu capetele bãgate în cãºti, cu piepturile umflate de vestele antiglonþ, cu arme semiautomate la vedere. „Le spun ãstora!” – am zis eu. Cristina n-a zis nu.

Zece metri dupã postul de poliþie, am tras de volan ºi-am oprit pe iarba dintre benzi. Cei doi blindaþi ne priveau cu interes. Am coborât din maºinã ºi am luat-o spre ei. Poliþistul din jeep mi-a rezervat o privire scurtã, apoi s-a întors la treaba lui, de supraveghetor de trafic. Poliþistul aflat în picioare a aºteptat sã vadã care-i povestea mea. De la doi metri distanþã, i-am spus-o. „Gasolineria, twenty kilometers from here! They cheated us!” El: „Si.” Eu: „Two hundred pesos!” El: „Si.” Eu: „What can I do?” El: „Si.”

Poliþistul din jeep l-a strigat. Poliþistul de lângã mine i-a dat un rãspuns scurt, apoi a continuat sã mã priveascã, cu o faþã lipsitã de expresie. Am ridicat palmele, a capitulare. I-am spus: „It’s ok!” El: „Si.” Eu: „Gracias.” El: „Si.” Am fãcut trei paºi cu spatele, apoi m-am rãsucit ºi-am luat-o spre maºinã. Cât timp am pornit motorul ºi ne-am reînscris în trafic, ne-au privit amândoi. Sau, cel puþin, aºa ni s-a pãrut nouã. 

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose thetre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey