•  Rodica Mixich


sus

Rodica Mixich

 

 

Singurã la Paris

 

Priveam și… fericitã și înspãimântatã… recunoșteam totul. Nu am simțit asta în cãlãtoria mea laParis. Am recunoscut Hofburg-ul vienez, Big Ben-ul londonez, Ponte Vecchio florentin, am recunoscut Sicilia înPalermoși la debarcarea înMessina, dar Parisul nu l-am recunoscut. Când am coborât din comunul metrou parizian cu numãrul 8, în Place de la Concorde am gândit: nu, nu voi fi o admiratoare extaziatã pentru cã te cunosc prea bine! Am pornit sã vãd Parisul supãratã pe francezi din variate motive, toate de un subiectivism penibil, dar în special mã deranja nonșalanța lor ostentativã. A trebuit sã îmi fac „mea culpa”, „mea maxima culpa”. Capitala Franței este ceea ce este, ca urmare a consecvenței și continuitãții dezvoltãrii arhitecturii urbane. Planurile de sistematizare întreprinse în timpul lui Napoleon al III-lea, care au cuprins, printre altele, demolãri masive - au fost demolate 13 teatre și multe alte clãdiri - au fost precedate de demolãri și pe timpul lui Ludovic al XIV-lea. Aceasta, pentru a construi ulterior frumos. Datoritã planurilor baronului prefect G. Haussman, oriunde cobori din metrou, în zona centralã, ești uluit de spațiile imense, cu perspective atent studiate, în care toate edificiile importante sunt valorificate la maxim. De pe Pont Alexandre III vezi în toatã splendoarea Grand Palais, Petit Palais și Sena. Pentru a face loc marelui palat, au fost demolate douã edificii de datã recentã. Spațiul imens dintre Place de la Concorde și Arc de Triomphe du Carrousel a apãrut la fel.

Mã întreb dacã francezul este atât de dependent de frumos încât sacrificã utilul. Fãrã piramida de sticlã a lui Ming Pei, implantatã în 1989 în mijlocul fostului palat regal, Louvre-ul ar fi fost o clãdire ternã. Când zãrești însã ochiurile de apã de lângã piramidã în care ea se reflectã și ia amplitudine, zâmbești manipulãrii artistice și te bucuri cã sunt oameni care sacrificã utilul frumosului.

Sena este artera Parisului în care pulseazã viața și nu Arno-ul liniștit și intelectual și nici mãcar Tamisa cea curatã și insipidã. Pe Sena trec ambarcațiuni care se cer luate în seamã de valuri ca și francezii care fac jogging pe malul ei în cele mai deșucheate ținute. O parte din cheiuri au fost amenajate de Ludovic al XIV-lea pentru a nu se împotmoli trãsurile nobilimii franceze în noroiul malurilor. I’le de la Cite rãsare din apele Senei, asemenea unei corãbii, plasatã revoltãtor de estetic.

Catedrale mai impunãtoare decât Notre-Dame existã, dar îndrãznești sã afirmi asta? Notre-Dame de Paris este unicã. Dacã pe parvisul din fața catedralei din Santiago de Compostela vezi câțiva pelerini bucuroși cã s-au regãsit dupã 800 de km de mers pe jos, în fațã la Notre-Dame lumea socializeazã, se relaxeazã, artiștii își expun lucrãrile, este un „il dolce farniente”.

Obositã mã urc într-o „ricșã” dintre cele ce se aflã în fața catedralei. Este de fapt un triciclu condus de un student la arheologie, este jobul lui ocazional, și pedalãm spre Madelaine. Mi se perindã prin fața ochilor buchiniști tãcuți și absenți, artiști originali, lume rafinat îmbrãcatã, mașini, clãdiri, terase cochete de unde unii privesc îi pe ceilalți fãrã insolențã. În grãdinile publice se stã întins la soare pe șezlonguri mobile. Totul expus ca într-o expoziție universalã. Senzația ta ca turist este cã Parisul este într-un permanent festin. Parisul se identificã și cu Mona Lisa. Este pictura unui italian. Tabloul, de dimensiuni mici, este vecin în galerie cu opere de dimensiuni mari, tot ale italienilor. Titian, Veronese, Raphael. O vezi doar pe ea, pe Gioconda. În fața ei sunt permanent zeci de privitori, iar ea privește enigmaticã, interesantã, ușor ironicã. Gioconda aparține Parisului și spiritului acestui oraș ca și statuia din Place de la Concorde, în care zeița stã „picior peste picior”.

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose thetre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey